OraNoua.ro
Publicat în 27 ianuarie 2016, 18:17 / 168 elite & idei

Adrian Marius Dobre: Sa scoatem capul din cutia lui 5%

Adrian Marius Dobre: Sa scoatem capul din cutia lui 5%

de Adrian Marius Dobre

O crestere de peste 5% nu reprezinta un deziderat excentric, ci o necesitate. Incorsetata de tot mai multe miscari conservator-populiste si strabatuta de valuri imigrationiste, Uniunea Europeana pare a traversa o perioada de marasm si disolutie.

Diviziunea si largirea clivajelor translatate prin fortificarea granitelor reprezinta noile dinamici ce slabesc valorile centrale ale Uniunii. Pozitia Romaniei in cadrul acestei „furtuni perfecte” este cu totul nefavorabila. Tara noastra risca sa fie aruncata in „Europa vitezei a doua” odata cu ascensiunea curentelor ce afecteaza coeziunea interna a Uniunii. O astfel de concluzie nu este ineluctabila.

Romania poate traversa aceasta perioada cu masuri economice sustenabile si versatile, generatoare de niveluri de crestere superioare capabile sa diminueze decalajele fata de statele din vestul Europei. Romania va trebui sa isi ajusteze eforturile, astfel incat sa fie capabila sa genereze cresteri de peste 5%.

Prognozele principalelor institutii financiare globale si europene indica o crestere economica substantiala a Romaniei. Anii urmatori se anunta a fi favorabili pentru tara noastra. Banca Mondiala (BM) indica o crestere de 3,9% pentru 2016, similara cu estimarile Fondului Monetar International (FMI). Pe de alta parte, prognozele Comisiei Europene (CE) sunt mai optimiste, indicand un avans de 4,1%.

Pentru 2017, cifrele sunt la fel de solide. BM indica o crestere de 4,1%, mai mare decat prognozele FMI si CE, care indica o crestere de 3,4%, respectiv de 3,6%. Pana in 2020, FMI, CE si BM aproximeaza o oarecare plafonare a cresterii economice din Romania, aceasta situandu-se in jurul valorii de 3,5% – 3,7%.

Estimarile Comisiei Europene de la sfarsitul anului 2015:


Foto: Europa.eu

Cresterea economica a Romaniei este superioara statelor din regiune. Cifrele indicate de FMI, CE si BM ofera o pozitie de preeminenta tarii noastre in raport cu state precum Polonia, Ungaria, Bulgaria, Turcia sau Slovacia.

Romania ar putea sa-si mentina pozitia privilegiata in perioada urmatoare, avand in vedere ca statele din regiune se confrunta cu probleme spinoase.

Turcia trebuie sa gestioneze o granita de sud-est supusa presiunilor imigrationiste si conflictelor cu minoritatea kurda.

Polonia se afla intr-o perioada de tranzitie de putere, care pune Varsovia pe pozitii diametral opuse cu Bruxelles-ul. La randul lor, Ungaria si Bulgaria traverseaza o perioada volatila caracterizata de animozitati profunde pe plan intern, dar si la nivel european.

Astfel, Romania detine stabilitatea necesara pentru a reprezenta unul din cazurile fericite din regiune, dar si pentru a se alinia prognozelor referitoare la cresterea economica.

Armonizarea estimarilor institutiilor financiare internationale reprezinta o necesitate. Ea este o caracteristica a unei economii stabile si coerente. De altfel, acest proces indica si trecerea economiei intr-un stadiu de dezvoltare superior. Incurajarea investitiilor impreuna cu existenta stimulentelor pentru consum trebuie corelate cu dinamici regresive ale somajului.

Desi necesara, cresterea economica prognozata de cele trei institutii nu este si suficienta. Eforturile trebuie intensificate pentru atingerea unor niveluri mai mari ale cresterii, de peste 5%. Romania nu isi poate permite o stagnare a cresterii economice in anii urmatori. Din contra, dinamica trebuie sa ramana progresiva.

Cresterea economica pe anii 2014, 2015 si 2016:


Sursa: World economic outlook

Un trend ascendent care sa depaseasca 5% pentru anii urmatori este vital pentru pozitionarea statului nostru in Uniunea Europeana. Spre sfarsitul anului trecut presedintele CE, Jean-Claude Juncker, anunta fatidic posibilitatea aparitiei unei Europe cu „doua viteze”.

„Intr-o zi va trebui sa regandim arhitectura europeana cu unele state care fac lucrurile impreuna si celelalte state intr-o orbita departata de centru,” declara presedintele CE. Aceasta posibilitate nu corespunde intereselor tarii noastre, fiind cu totul inadmisibila. Totusi, o pozitie critica, poate chiar caustica la adresa unor astfel de propuneri s-ar dovedi lipsita de percutanta.


In schimb, o crestere economica solida, intinsa pe o perioada considerabila de timp, ce ar diminua decalajele dintre Romania si statele din vestul Europei ar putea umple de forta pozitia promovata de tara noastra. O crestere economica de peste 5% ar tine Romania aproape de centrul Uniunii si ar umple golurile dintre Romania si celelalte state din Uniunea Europeana.

Locul Romaniei este intr-o Europa unitara si nu a cercurilor concentrice.

Provenienta cresterii economice in Romania:


Foto: Country Economic Forecast

Patru initiative pot asigura o crestere mai mare pentru Romania in urmatorii ani. In primul rand, cresterea economica trebuie recalibrata, astfel incat investitiile si consum sa ajunga la paritate in ponderea de crestere. In momentul actual se poate observa un dezechilibru din acest punct de vedere. Cresterea bazata pe consum este exponential mai mare decat cea provenita din investitii.

Recalibrarea celor doua elemente este esentiala pentru a atinge niveluri mai mari de crestere in perioada urmatoare.

A doua componenta este reprezentata de absorbtia fondurilor europene. O eficientizare a absorbtiei in urmatorii ani ar duce la o crestere mult mai mare a economiei romanesti, cu conditia ca aceste proiecte sa creeze plusvaloare in economie.

Nivelurile actuale permit stabilirea unor marje mai mari de progres. Cel putin in ceea ce priveste absorbtia fondurilor europene pentru infrastructura este nevoie de mai mult efort si planificare sanatoasa.

De altfel, trebuie sesizata conexiunea dintre accelerarea ritmului de absorbtie a fondurilor europene cu cresterea investitiilor.

Cele doua sunt indisolubil legate, avand capacitatea sa genereze niveluri de crestere mai mari decat cele indicate de BM, FMI si CE. In acest sens, capacitatea de multiplicare este esentiala. A treia initiativa este legata de investitii si nevoia calibrarii lor la un mecanism eficient de achizitii capabil sa genereze valoare si dinamism.

Fie ca discutam despre investitii din bugetul de stat (bugetele locale sau centrale), fie de fonduri europene sau din parteneriatul public-privat, ele trebui racordate cu rigurozitate unui mecanism dinamic de achizitii.

Un ultim punct care ar contribui la niveluri de cresteri superioare este legat de parteneriatul public-privat. Aceasta relatie este esentiala pentru accelerarea, atat in cantitate, cat si calitate a investitiilor.

Asigurarea unui parteneriat public-privat fiabil ar putea genera niveluri mai mari de capital, un management alternativ si o identificare mai buna a nevoilor si a folosirii optime a resurselor.

O crestere economica superioara prognozelor institutiilor financiare internationale reprezinta o necesitate pentru Romania. Un avans de peste 5% poate fi inregistrat prin intermediul unor eforturi considerabile in vederea atragerii de investitii, absorbtiei fondurilor europene si a consolidarii proceselor anti-coruptie.

O economie solida reprezinta unul dintre elemente centrale care pot tine Romania intr-o Europa unica si nedivizata.

Pozitia politica interna este importanta, folosirea parghiilor favorabile externe (Donald Tusk reprezinta unul dintre cei mai importanti sustinatori ai Europei unite) este la randul ei esentiala. Dar cresterea economica si reducerea decalajelor sunt factorii care pastreaza o pozitie de preeminenta pentru mentinerea Romaniei in centrul Europei si evitarea aparitiilor interstitiilor in interiorul Uniunii.

Adrian Marius Dobre este Secretar de Stat in Ministerul Muncii si secretar general al Institutului Social Democrat Ovidiu Sincai.

ziare.com

Ultima ora:

ObservatorRobert Lupițu: Cum întruchipează relațiile ”PSD – Frans Timmermans” și ”PNL – Manfred Weber” manifestele electorale pentru Europa și pentru România ale celor două forțe politice

PoliticRobert Lupițu: Cum întruchipează relațiile ”PSD – Frans Timmermans” și ”PNL – Manfred Weber” manifestele electorale pentru Europa și pentru România ale celor două forțe politice

EconomieRăzvan Nicolescu: Un fost ministru al Energiei explică ce vor să facă ungurii cu gazul românesc extras din Marea Neagră

ExternAlexandru Lăzescu: Va putea supraviețui NATO escaladării tensiunilor transatlantice?

EvenimenteIulian Fota: Lansare Ghidul Alegerilor Europarlamentare 2019

CulturaSever Voinescu: Cine ţine lanţul?

SocialSebastian Burduja: Tu ce faci când ţi se dărâmă casa?

MoldovaCristian Unteanu: Republica Moldova, din nou terenul de încercare pentru marea strategie rusească de constituire a „cordonului sanitar“



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe