OraNoua.ro
Publicat în 12 septembrie 2012, 10:12 / 351 elite & idei

Adrian Marius Dobre: Strategia de export franceza – Exemplu de sistem functional!

Adrian Marius Dobre: Strategia de export franceza – Exemplu de sistem functional!

Cu toate ca Europa se gaseste intr-o perioada de criza, si unele tari sunt mai mult sau mai putin afectate decat altele, Franta isi mentine, in ciuda dificultatilor economice, pozitia de putere economica si factor important de decizie politica in UE, alaturi de Germania si Marea Britanie.

In 2011, deficitul comercial al Frantei s-a redus in trimestrul IV ajungand la 4.7 mld de euro, fiind cel mai bun rezultat din perioada de criza dupa noiembrie 2010 cand deficitul era de 6.9 mld euro, conform datelor furnizate pe site-ul Guvernului francez. Totusi, presa a semnalat declaratiile noului presedinte francez, Francois Hollande in care acesta prezinta un deficit de 70 miliarde de euro, astfel ca a trasat Guvernului sarcina ca pana in 2017 sa ajunga la un deficit comercial zero (cu exceptia balantei energetice care valoreaza 63 mld euro).

Intre septembrie 2011 si februarie 2012 exporturile franceze au crescut in medie cu 1.3%, avand un ritm superior de crestere fata de Germania si Italia. Totusi in comparatie cu aceeasi perioada a anului anterior, rezultatele Frantei (7%) in materie de export se gasesc sub cele ale Germaniei (8.2%), Italiei si Spaniei. Inca mai are de recuperat, dar nu putem contesta faptul ca politicile lor au incurajat cresterea economica din Franta, un fapt deja de pretuit in Europa zilelor noastre.

In fond, cu ce sistemul francez de export poate influenta reformele structurale din alte state europene? Este cunoscut faptul ca sistemul francez de export este bine structurat si organizat, cu institutii puternice si flexibile, ce au la baza principii, obiective si actori clar definiti, printre care Ministerul Economiei si Ministerul Comertului Exterior, misiunile economice, institutii de pe langa misiunile diplomatice ale Frantei, Camerele de Comert Franceze in strainatate si Ubifrance.

Agentia Ubifrance reprezinta principala institutie cu atributii in dezvoltarea internationala a companiilor franceze, in organizarea si informarea in domeniul exportului si cooperarii economice internationale, detinand 80 de birouri in 60 de tari, dispune de o retea de peste 1400 de colaboratorila nivel mondial si este o institutie publica aflata sub tutela Ministerului Economiei, Ministerului Finantelor si Industriei, Ministerului Comertului Exterior,  a Secretariatului de stat insarcinat cu Comertul exterior, precum si a Directiei Generale a Trezoreriei.

Totodata UbiFrance are  birouri teritoriale in Franta, care alaturi de Camerele de Comert Regionale realizeaza interactiunea cu actorii economici privati sau publici la nivel regional, pe care ii indruma si ii sustin in strategia lor de promovare si actiune internationala.

Ceea ce este cu adevarat interesant la sistemul francez este acea retea realizata de UbiFrance, un mod de a coordona exportul prin punerea in comun a informatiilor, prin armonizarea posibilitatilor de productie cu pietele de desfacere existente, prin dialog si transparenta.

Misiunea UbiFrance este aceea de a impulsiona exporturile punand la dispozitie o retea de experti in comert international, un program anual de peste 1100 de actiuni de promovare subentionate in, asigurand servicii de consultanta directa pentru 17.000 de companii in domeniul comertului exterior si organizand si gestionand procesul de mutualizare a bazei de cunostiinte si de experiente intre companiile care face apel direct la Agentia UbiFrance.

Astfel ca exista o preocupare in a identifica dificultatile cu care se confrunta firmele franceze care exporta, cu precadere in randul interprinderilor mici si mijlocii. Este practic nucleul unei diplomatii comerciale foarte bine pusa la punct, ramura pe care nu o putem identifica in Romania ca fiind intr-un stadiu de dezvoltare de luat in seama.

In abordarea exportului si relatiilor economice internationale, actorii economici sunt incurajati si sustiuniti sa-si orienteze eforturile spre statele emergente, sa dezvolte parteneriate tehnologice, sa creeze retele sociale, sa plaseze clientul intotdeauna in centrul strategiei internationale a companiei si nu in ultimul rand, sa tina cont de particularitatile culturale ale partenerilor lor externi.

Cateva principii ce pot fi inserate in traditia oricarei tari care isi doreste un sistem de export sanatos. Sistemul francez are cateva particularitati care pot fi luate cu titlu de exemplu si nu in mod impetuos ca un model.

IMM-urile in politica de export a Hexagonului

Din perspectiva Frantei, IMM-urilor ocupa un loc important in politica de export si drept urmare la inceputul anului 2012 statul francez a lansat mai multe programe de incurajare a exporturilor, precum programul „France Export 2012” (http://www.programme-france-export.fr/) anuntat in noiembrie 2011 de catre Secretarul de Stat insarcinat cu comertul exterior Pierre Lellouche.

Programul prevede peste 1000 de actiuni ce trebuie intreprinse pentru a ajuta atat IMM-urile cat si marile companii franceze sa identifice si sa fructifice oportunitati de afaceri pe pietele internationale.

In cadrul acestor programe sunt  realizate studii pentru identificarea de noi piete potentiale, companiile sunt incurajate sa realizeze parteneriate pentru a rezista pe piata exporturilor internationale, sunt implementate si derulate campanii nationale de informare, sunt lansate portaluri electronice si nu in ultimul rand actorii economici interesati de procesul de export sunt ghidati pentru a beneficia de informatiile si sustinerea oferita de Uniunea Europeana.

Potrivit site-ului europa.eu, IMM-urile reprezinta 99% din totalul companiilor inregistrate in UE, asigurand 75 de milioane de locuri de munca la nivelul Uniunii.

In UE sunt inregistrate peste 23 de milioane de IMM-uri, definite ca fiind societati ce nu depasesc 250 de angajati si au o cifra de afaceri sub 50 de milioane de euro, din care numai 8% realizeaza exporturi (extracomunitare), potrivit unui raport al UE.

Importanta IMM-urile in zona comertului exterior este foarte mare, avand in vedere ca, bine organizate si structurate in „asociatii” de companii, asa cum isi propune politica franceza de impulsionare a exporturilor, comertul exterior al IMM-urilor reprezinta o forta economica deloc neglijabila ce poate echilibra balanta comerciala a multor tari si inclusiv poate contribui intr-o maniera importanta la reducerea efectelor crizei pentru multe dintre ele.

In Romania, in pofida declaratiilor ministrilor de afaceri externe trecuti si prezenti, diplomatia economica este minunata dar lipseste cu desavarsire. Sunt numeroase articole de presa ce atrag atentia unor aspecte importante, dar cea mai dureroasa dintre ele este realitatea.

Nu exista o viziune, in mod firesc nu exista strategii pentru acest lucru si rezultatele sunt pe masura, adica tind puternic catre zero. Daca incercam sa identificam zonele unde suntem deficitari – pe strategii de export si balante comerciale – vom constata ca vorbim de zone largi, extinse sau chiar continente.

Mediul de afaceri romanesc are nevoie imperioasa de aceste platforme de export, Romania (sau mai exact PIB-ul Romaniei) are nevoie de aceasta scadere a dependentei fata de zona euro mai mult ca niciodata pentru a-si asigura o gura de oxigen.

Ma intreb in continuare, cand vom invata – ca oameni politici, ca oameni de business si ca membri ai societatii ce cunoastem semnificatia cuvantului respect si responsabilitate – ca cele mai bune si mai frumoase promisiuni si declaratii pentru electorat sunt chiar FAPTELE! Si ele, FAPTELE, au marele dezavantaj ca dureaza mai mult.

Ultima ora:

ObservatorVictor Vevera, Mireille Rădoi, Doina Banciu: 500 de ani de la „cel mai important document al culturii românești”. Simpozion la BCU „Carol I”

PoliticRemus Pricopie: Este politica o profesie serioasă?

EconomieNovel Research, Editura Club România: Trenduri în reglementări financiare

ExternIulian Fota, despre concluziile summit-ului Biden-Putin

SocialMarian Staș, despre criteriile pentru școlile-pilot: Cel mai important e să vrea și al doilea să poată

EvenimenteVictor Vevera, Mireille Rădoi, Doina Banciu: 500 de ani de la „cel mai important document al culturii românești”. Simpozion la BCU „Carol I”

CulturaFlaviu Predescu: Marile portrete ale lui Nadar. Expoziție la Timișoara

EditorialCiprian Stănescu: Educația viitorului în realitatea mixtă. Top 3 provocări pentru Generația Z



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe