Adriana
Publicat în 23 iulie 2013, 20:19 / 94 elite & idei

Alexandra Gatej: CFR Calatori, într-o situaţie dificilă care nu mai suportă amânare

Alexandra Gatej: CFR Calatori, într-o situaţie dificilă care nu mai suportă amânare
+ Observator

CFR Calatori, unul dintre colosii economiei romanesti, se afla intr-o situatie critica. Alexandra Gatej, presedintele Consiliului de Administratie al CFR Calatori, vorbeste intr-un interviu acordat Wall-Street.ro despre strategia prin care compania ar putea reduce datoriile istorice acumulate si sansele romanilor de a beneficia de o calatorie civilizata cu trenul in urmatorii cinci ani.

Wall-Street.ro: Care sunt principalele lectii invatate in primele 3 luni la sefia Consilului de Administratie al unei companii de stat? Alexandra Gatej: CFR Calatori se afla intr-o situatie foarte dificila din punct de vedere al lichiditatilor. Este o situatie care nu mai suporta amanare. Aceasta companie a acumulat datorii uriase in ultimii ani si sunt cateva elemente care au contribuit la acest lucru. Primul dintre acestea este nivelul subventiei. Statul se angajeaza sa ofere serviciul de transport al calatorilor si, facand acest angajament, se obliga la plata unei subventii. Subventia este un venit pentru CFR Calatori, este substantiala – mai mult de 60% – insa principiul care nu a fost mai niciodata respectat cu exceptia unui singur an – 2011 – a fost ca un Guvern trebuie sa isi permita sa aiba atata cale ferata cata poate plati. Pornind de la acest principiu in timp s-au acumulat niste nevoi de finantare din subventie care nu au fost niciodata acoperite. De exemplu, daca subventia pentru a asigura acest serviciu public in Romania este de 1,4 mld. lei, anul acesta suma este de 937 mil. lei. De unde poate acoperi compania aceasta pierdere? Si acest lucru este un fapt care s-a intamplat in ultimii cel putin 5 ani de cand ne-am uitat la istoricul datelor. Wall-Street.ro: Cum a reactionat compania la aceasta situatie? Alexandra Gatej: In conditiile in care sistemul a continuat sa opereze pe aceeasi structura, cam cu aceleasi posturi, a fost nevoie de niste sacrificii. Compania a avut “carne” pe ea si pentru a putea sustine aceste lipsuri la venituri in timp nu a mai reparat parcul de vagoane si locomotive. Nu a facut niciun fel de investitie in ultimii 2 ani, nu a accesat vreodata fonduri europene. Este modul in care compania a reactionat la lipsa acestor fonduri. In 2008 compania repara anual 4.000 de vagoane, acum necesarul este de 1.400 de vagoane si reparam 500. Am insistat ca planul de reparatii sa fie respectat in integralitate si facut o data tot, este un lucru obligatoriu. Acesta este motivul pentru care trenurile sunt din ce in ce mai pline. Orice fel de promotii pe care le-am avea nu sunt utile in conditiile in care nu avem unde sa punem oamenii. Compania isi mananca din propriile resurse: din amortizari, nu mai face reparatii, nu mai acceseaza fonduri. Asa apar datoriile catre furnizori. Wall-Street.ro: In cat timp ar putea fi rezolvata situatia in care se afla CFR Calatori? Alexandra Gatej: In acelasi timp, sunt datoriile istorice catre CFR SA. Compania nu are datorii catre stat, are statul catre CFR Calatori in valoare de 160 mil. lei. Aceste elemente daca ar fi adresate ar ajuta compania sa intre intr-o stare de convalescenta cam in 4 ani. Se va intampla acest lucru daca stopam acest ciclu al subventiei insuficiente, dublat de un plan al eficientizarii rutelor, reducerea costurilor – l-am definit plan financiar de criza. Nu ne propunem sa stam cu mainile in san si sa spunem ca statul trebuie sa ne ajute. Lucrurile trebuie facute in paralel. “O restructurare nu se poate face batand din palme” Wall-Street.ro: Reduceri de cheltuieli inseamna si reduceri de personal anul acesta? Alexandra Gatej: Nu. Nu ne propunem anul acesta. Dedicam 2013 rezolvarii problemelor istorice. Boardul isi propune sa elimine pierderile. O restructurare nu se poate face batand din palme si la o companie de asemenea dimensiuni si cu o asemenea greutate in economia romaneasca. Sa zicem ca de maine ne propunem sa marim preturile biletelor cu 10%, desi nu ne propunem asta, cresterea la nivel total de venituri ar fi de 3%, pentru ca sumele enorme sunt in zona istorica. Ar fi masura cu efect marginal in comparatie cu masivitatea istoricului. In mod sigur nu ne vom gandi la restructurari in care oamenii sa plece acasa fara salarii compensatorii si fara o schema onesta si corecta. Vorbim de 14.000 de angajati.

www.adevarul.ro

Ultima ora:

ObservatorHorea Mihai Bădău: Inteligența Artificială – Ce se va întâmpla

PoliticLudovic Orban: La nivelul primăriilor este nevoie de o reechilibrare a bugetelor locale

EconomieSilviu Cerna: Pericolele populismului macroeconomic

ExternClara Volintiru: Taking stock of ‘election season’ in the Eastern Partnership countries

SocialCiprian Negură: Micro-sesiune marca Skills Of The Future

EvenimenteIon M.Ioniţă, Iulian Fota: Dezbatere Historia Live – Rusia şi Turcia în Nagorno-Karabah, consecinţele războiului

CulturaCristina Popescu: Nuduri în pictura românească

EditorialHorea Mihai Bădău: Inteligența Artificială – Ce se va întâmpla



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe