OraNoua.ro
Publicat în 30 octombrie 2013, 19:19 / 114 elite & idei

Andreea Paul: De la introducerea cotelor unice, tendința în regiune a fost de reducere a impozitului pe venit și nu de majorare

Andreea Paul: De la introducerea cotelor unice, tendința în regiune a fost de reducere a impozitului pe venit și nu de majorare

De la introducerea cotelor unice, tendința în regiune a fost de reducere a impozitului pe venit și nu de majorare

Creșterea cotei unice la 22% sau reintroducerea impozitului progresiv ar bloca economia și ar sărăci românii. Guvernului îi lipsește cel de-al treilea scenariu, acela care poate genera creștere economică sănătoasă și locuri de muncă și pe care l-am propus în nenumărate rânduri: relaxare fiscală prin reducerea cotei unice la 12%, în paralel cu reducerea CAS la angajator cu 5 puncte procentuale, creșterea salariului minim la 1.000 lei și scutirea de la impozit a profitului reinvestit.

Degeaba cresc impozitele și taxele dacă economia nu mai generează profit. Veniturile colectate din impozitul pe profit au scăzut cu 1,3% în primele 9 luni din acest an față de aceeași perioadă a anului trecut.

Primul scenariu USL: cota unică de 22% și TVA de 22%

USL este maestru al măsurilor pe termen scurt în propriul avantaj și al nimicirii sorții românilor pe termen mediu și lung. Cota unică de 22% și TVA de 22% este în detrimentul românilor, dar în favoarea clientelei politice.

Prin această manevră, USL ar scoate de la români și de la firme (din impozitul pe profit, venituri și salarii) cu 12 miliarde de lei mai mult decât a reușit să colecteze la bugetul de stat anul trecut, adică:

Cu peste 4 miliarde de lei mai mult de la firmele românești;

Cu aproape 8 miliarde lei în plus de la români.

Prin reducerea TVA, USL ar lăsa economiei numai 4,2 miliarde lei comparativ cu nivelul colectat în prezent.

Prin urmare, creșterea cotei unice cu 6 puncte procentuale și diminuarea TVA cu 2 puncte procentuale ar aduce un plus de aproximativ 8 mld. lei la buget pe termen scurt.

USL dă cu o mână (cele 4 miliarde lei din TVA) și ia înapoi cu trei (4 miliarde de la firme și 8 miliarde de la români).

În prezent, cu cota unică de 16%, suntem pe locul 7 în topul țărilor UE cu cel mai mic nivel al impozitării companiilor.

Un nivel de 22% al cotei de impozit pe profit însemnă, pentru România, a 16-a cea mai mare cotă de impozitare a companiilor din UE, la același nivel cu impozitarea companiilor suedeze.

Al doilea scenariu al USL: impozit progresiv pe venit

USL are însă un plan de rezervă: reintroducerea impozitului diferențiat. O altă măsură nefastă pentru economie. Revenim la epoca Năstase: mai multă birocrație, mai multă evaziune.

Comparativ cu țările din regiune, România s-ar situa pe o poziție dezavantajoasă:

Ieșirea din sistemul cotei unice în blocul central și est european ar crea un dezavantaj competitiv semnificativ, greșeală pe care România ar trebui să o evite. Bulgaria, Letonia, Lituania, Macedonia aplică deja cote unice mai mici decât o face România, conform tabelului de mai jos.

De la introducerea cotelor unice, tendința în regiune a fost de reducere a impozitului pe venit și nu de majorare, cu excepția Ucrainei și Georgiei. Însă și aceste două state au majorat cota de impozitare la niveluri mult inferioare fata de cele propuse de USL.

Evoluția cotelor de impozitare a venitului în regiune:

Nivelul cotei de impozitare Anul introducerii Nivel 2013

Estonia 26% 1994 21%

Lituania 33% 1994 15%

Letonia 25% 1995 24%

Rusia 13% 2001 13%

Ucraina 13% 2004 17%

Slovacia 19% 2004 19%

Georgia 12% 2005 20%

Macedonia 12% 2007 10%

România 16% 2005 16%

Bulgaria 10% 2008 10%

Ungaria 16% 2011 16%

Sursa: KPMG, octombrie 2013

Renunțarea la cota unică de impozitare înseamnă că:

Se renunță la un sistem de calcul simplificat și eficient al impozitelor pe venitul global.

Costurile de administrare se majorează.

Procedurile birocratice se complică.

Evaziunea fiscală crește.

Sistemul de colectare devine mai greoi.

Munca la negru este încurajată. Angajații vor fi tentați să accepte plata legală a unui venit salarial redus pentru a avea un impozit mai mic, iar restul salariului va proveni din economia ascunsă.

Veniturile bugetare se reduc.

Veniturile din impozitul pe salarii și venit au crescut imediat după introducerea cotei unice: de la circa 2% din PIB în anul 2005, când a fost introdusă cota unică, la 2,9% în anul 2006 și la 3,7% în anul 2007, respectiv 2012.

Romania devine neatractivă pentru investiții în regiune. Se revine la vechiul model de creștere economică, bazat pe consum și nu pe investiții.

Se creează un fals sentiment de echitate socială. Chiar și astăzi, cel care are un venit mai mare plătește mai mult sub formă de impozite decât cel care are un venit mai mic.

Andreea PAUL

Ultima ora:

ObservatorIulian Fota: Urmatoarea rupere de Occident va fi, mai intai, pe vector tehnologic?

PoliticNicușor Dan: Opţiunea mea pentru alegerile de duminică este Partidul Naţional Liberal

EconomieMirela Iovu: Impactul disruptiv al tehnologiei asupra industriei bancare in era post-Covid!

ExternThierry De Montbrial, senior Adviser Club România, a fait de L’IFRI de 2ème Think Tank le plus influent du monde

SocialOvidiu Nahoi: Și dacă, totuși, trăim în cea mai bună perioadă din istoria României?

EvenimenteMireille Rădoi: Biblioteca Centrală Universitară „Carol I” a oferit Înaltei Curți de Casație și Justiție una din cele 8 copii autentificate ale fundamentului legislației moderne – Magna Carta

CulturaCristina Popescu: Emisiunea de mărci poștale „Urși”

EditorialVasile Pușcaș: Un proiect jurnalistic pentru Unire



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe