Adriana
Publicat în 31 ianuarie 2018, 14:25 / elite & idei

Andreea Paul – Smart City Bucureşti: Lansat cu discreţie în vacanţa de iarnă

Andreea Paul – Smart City Bucureşti: Lansat cu discreţie în vacanţa de iarnă
+ Observator
A început în sfârşit acţiunea de transformare a Bucureştiului în smart city
Direcţia Generală Dezvoltare şi Investiţii a primăriei municipiului Bucureşti a dat semnalul începerii „întrecerii capitaliste”
Lansarea din decembrie a proiectului de smart city pentru Capitală a fost cam prea discretă
A început în sfârşit acţiunea de transformare a Bucureştiului în smart city. Dar nu foarte multă lume a aflat despre acest lucru. Este adevărat, nu foarte multă lume înţelege neapărat extraordinara importanţă a acestui lucru, dar lansarea din decembrie a proiectului de smart city pentru Capitală a fost cam prea discretă.
Direcţia Generală Dezvoltare şi Investiţii a primăriei municipiului Bucureşti a dat semnalul începerii „întrecerii capitaliste” (în limba engleză numită “pitch”) în acest domeniu lansând caietul de sarcini cu denumirea „Strategia pentru dezvoltarea unui oraş inteligent „Smart City Bucureşti”.
Este un moment determinant pentru viitorul oraşului şi ar fi bine, desigur, ca procesul de structurare a Bucureştiului pentru viitorul informatizat şi tehnologizat să se desfăşoare cu mare atenţie, dincolo de orice tip de amprentă a prezentului. Măcar pentru că avem nişte exemple bune de urmat pentru demararea smart cities – Alba Iulia, Cluj, Timişoara sau Iaşi.
Se pot pune câteva întrebări retorice, măcar din punctul de vedere al coparticipării la  acest proiect fundamental pentru capitala României a cetăţenilor, a societăţii civile şi a foarte numeroşilor actori de pe piaţa IT din România şi din Bucureşti.
De ce perioada pentru înscrierea la elaborarea strategiei a fost 22 decembrie – 11 ianuarie, exact în perioada vacanţelor de iarnă? Răspunsul că trebuia lansat odată şi odată proiectul şi că s-a dorit ca el să fie demarat în 2017 nu este foarte valabil. Unde ne grăbim, dacă tot am întârziat atât cu ideea de a pune Capitala pe harta oraşelor inteligente?
Strategia pentru dezvoltarea unui smart city este cheia pentru viitorul urbanistic al oraşului. Chiar suma oferită pentru elaborarea strategiei, 560.000 de RON, care este foarte mică pentru complexitatea a ceea ce se cere de către Primărie, poate ridica chestiunea păstrării licitaţiei într-o zonă de  “neimportanţă” nepotrivită cu amploarea proiectului.

Cine va câştiga licitaţia va construi o strategie pentru business-uri care vor însuma sute şi sute de milioane, poate miliarde de euro..


.

Mai este de adăugat că exact în perioada sărbătorilor de iarnă şi a vacanţelor, companiile care doreau să participe la pitch trebuiau să aibă în echipă experţi care cu mare greutate ar fi de găsit în lumea întreagă, ce să mai vorbim de România, care este la un nivel incipient în domeniul smart city în doar câteva oraşe…
S-au cerut prin caietul de sarcini un “expert tehnic smart city” – cu experienţă în proiecte de smart city pentru aglomerări urbane la nivel de zonă metropolitană; un “expert infrastructură” – cu experienţă în proiectarea/dezvoltarea de infrastructuri inteligente: energie, apă, transport, deşeuri (toate domeniile la un loc!!!) pentru aglomerări urbane la nivel de zonă metropolitană, cu studii superioare în domeniul transporturilor (ce legătură ar avea asemenea studii cu energia, apa sau cu deşeurile?…); sau un „expert securitate IT” – cu experienţă în proiecte de proiectare/evaluare/audit sisteme de securitate IT pentru infrastructuri critice din domeniul energiei, apă, transporturi (iarăşi, este vorba de toate domeniile respective cumulate ca experienţă…)
Dacă cineva ar crede că respectivele cerinţe puteau fi doar parţial îndeplinite sau îndeplinite de mai mulţi oameni din echipa unei companii participante la pitch, caietul de sarcini precizează cu claritate:
“În cazul în care capacitatea experţilor reflectată în CV nu respectă cerinţele minime (sic!) menţionate în Caietul de Sarcini, întreaga ofertă va fi eliminată din competiţie”.
Haideţi să eliminăm şi noi din întreaga poveste cele două variante negative care ar putea trece prin mintea cuiva – că este vorba de prostie sau de rea intenţie. Atunci chiar ar fi foarte important după finalizarea competiţiei pentru strategia de smart city ca tuturor cetăţenilor Capitalei să li se dezvăluie amănuntele tehnice legate de calificarea şi alegerea firmei câştigătoare.
Măcar din motivul că respectiva companie, care cu siguranţă va fi una hyper-smart, va elabora o strategie la care în fapt va trebui să contribuim cu toţii, măcar prin opinii, pentru ca proiectul Bucureştiului inteligent să nu iasă prost. Să nu uităm cât de „bine” a ieşit povestea mult mai simplă cu logo-ul Bucureştiului.
https://www.curierulnational.ro/Actualitate/2018-01-31/Smart+City+Bucuresti%3A+Lansat+cu+discretie+in+vacanta+de+iarna

Ultima ora:

ObservatorSilviu Cerna – Rolul economic al statului: O veche problemă rămasă deschisă

PoliticEugen Tomac: Viaţa lui Neagu Djuvara este un exemplu de demnitate şi patriotism

EconomieSilviu Cerna – Rolul economic al statului: O veche problemă rămasă deschisă

ExternAlexandru Lăzescu: Competiția dintre Beijing și Washington

EvenimenteMircea Geoană: La mila sorţii şi la pomana împrejurărilor externe?

CulturaRadu Preda: Bartolomeu Valeriu Anania

SocialRaed Arafat: 41% din maşinile de pompieri pentru intervenţii la incendii au o vechime mai mare de 30 de ani

MoldovaCristian Unteanu: De la Chişinău, Dodon brodează mai departe pe scenariul anti-românesc



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe