Adriana
Publicat în 12 iunie 2019, 08:04 / 29 elite & idei

Cristian Diaconescu: R.Moldova devine o zona de confruntare a unor interese care nu au nicio legatura cu cetatenii

Cristian Diaconescu: R.Moldova devine o zona de confruntare a unor interese care nu au nicio legatura cu cetatenii
+ Observator

In acest moment, din punct de vedere functional, in R.Moldova nu putem discuta despre democratie si stat de drept, spune fostul ministru de Externe Cristian Diaconescu, care isi pune sperantele in capacitatea politicienilor de a dialoga, insa „nu in ideea de a cere sprijin din afara, pentru ca o tabara politica sau alta sa prevaleze”.

Intr-un scurt interviu acordat Ziare.com pe tema crizei de la Chisinau, Cristian Diaconescu subliniaza ca preocuparea majora in cancelariile internationale cu privire la R.Moldova este legata de „stabilitatea interna”.

„Cel mai prost scenariu este escaladarea spre violenta, spre confruntare. Cel mai bun scenariu este gasirea unui anumit tip de intelepciune (ceea ce inseamna si compromis) din partea fortelor politice din R.Moldova. Din pacate, istoria politica recenta in R.Moldova nu este foarte incurajatoare”, spune Cristian Diaconescu in interviul acordat Ziare.com.

Ce impresie v-au facut reactiile oficialilor romani in legatura cu criza politica din Republica Moldova?

In primul rand, zona rasariteana a Europei, din punct de vedere al relatiilor internationale, este diferita si mult mai complexa decat domeniile de politica externa cu care noi suntem obisnuiti in spatiul euroatlantic. Aici, lupta de interese este zilnica si se confrunta mari jucatori globali, state cu aspiratii europene si euroatlantice, state cu aspiratii doar europene sau state care nu doresc sub nicio forma sa se asocieze cu lumea occidentala.

Deci, din acest punct de vedere, diversitatea de abordari este foarte mare.

In al doilea rand, nu poti face politica externa eficienta pe varf de criza. Este necesar sa fii informat, sa ai strategii care sa fie adaptate diverselor momente care pot aparea in relatiile cu lumea aflata la estul Europei, iar pe de alta parte sa ai un dialog permanent cu partenerii pentru a te coordona intr-o situatie ce pentru noi ar parea exceptionala, pentru ca suntem obisnuiti cu regulile democratice.

In acea parte de lume, insa, acest tip de interventie brutala este destul de larg raspandita si, din pacate, in egala masura acceptata de societate.

Repet: Pe varf de criza este greu sa faci politica externa. Este necesar sa ai o pregatire dinainte, o strategie si un orizont de asteptare. Din acest punct de vedere, nu numai pe cei de azi, dar cred ca si pe decidentii de ieri nimic nu ii exonereaza de lipsa unei viziuni clare in ceea ce priveste relatia cu R. Moldova si momentele prin care trece R.Moldova.

Desigur, discutam pe ce se vede. Este posibil sa existe alte situatii, dar, in orice caz, nici macar in conditiile existentei unei strategii, nu cred ca pot fi foarte incantati cei de la Bucuresti, pentru ca dupa cum arata lucrurile, chiar daca exista o strategie mai aprofundata si mai bine documentata impreuna cu partenerii nostri, uite ca ea nu a dat roade.

Citeste mai multe despre Criza din R. Moldova: Mesajul Maiei Sandu pentru mascatii care nu o lasa sa intre in guvern (Video) .

Un element care a atras atentia a fost pozitionarea de aceeasi parte a baricadei a SUA, UE si Rusiei. E o impresie gresita sau cum am putea decripta acest „consens”?

In primul rand, SUA si UE, ca de altfel si Federatia Rusa, au transmis o serie de mesaje calme, echilibrate, minimale fata de situatia din R. Moldova si, in orice caz, nu prin reprezentanti de varf. Asta inseamna ca in acest moment s-au simtit datori sa reactioneze, dar cu prudenta si fara a incerca sa sublinieze o anumita atitudine de viitor.

Noul guvern din R.Moldova a primit un tip de confirmare, dar fara a fi recunoscut formal, si, mai ales, fiind indemnat in principal sa stea la masa negocierii si sa gaseasca o formula consensuala din punct de vedere politic, pentru a elimina criza.

Preocuparea majora a capitalelor mentionate este legata de stabilitatea interna din R.Moldova. De-abia dupa ce aceasta stabilitate va fi castigata (sigur, nu prin violenta!) vor aparea si mesajele mai de substanta, fie din Est, fie din Vest.

Citeste si Rusia recunoaste Guvernul Maia Sandu: Suntem pregatiti sa lucram impreuna cu autoritatile alese democratic

De cine depinde rezolvarea crizei de la Chisinau si la ce scenarii ne putem astepta? Care e cel mai prost si care e cel mai bun?

Cel mai prost scenariu este escaladarea spre violenta, spre confruntare. Cel mai bun scenariu este gasirea unui anumit tip de intelepciune (ceea ce inseamna si compromis) din partea fortelor politice din R.Moldova.

Din pacate, istoria politica recenta in R.Moldova nu este foarte incurajatoare. Discutam acum despre consecintele unui proces electoral si, in mod normal, intr-o democratie, intr-un stat functional, un astfel de rezultat este automat – majoritatea genereaza Guvernul si conducerea Parlamentului.

Infirmarea unui astfel de principiu este sanctionabila politic.

In al doilea rand, R.Moldova a adoptat o lege electorala pe care toate institutiile europene, partenerii din UE, au contestat-o (mai putin Romania) . Ei bine, legea aceea electorala a fost aplicata. Sa nu uitam ca primarul Chisinaului, Andrei Nastase, a castigat alegerile, dar a pierdut postul de primar la masa verde, primar astazi fiind o persoana numita.

Toate aceste elemente arata un dispret fundamental in ceea ce priveste regulile minimale de organizare politica, iar asta va genera tensiuni in continuare.

Thorbjorn Jagland, secretarul general al Consiliului Europei, a spus despre R.Moldova ca este un stat capturat de oligarhi. In plus, nu trebuie sa pierdem din vedere faptul ca patru din cei sapte judecatori ai Curtii Constitutionale au fost numiti la propunerea Partidului Democrat al lui Plahotniuc. Cum mai poate fi transformata R. Moldova intr-o democratie reala?

Prin eforturile politicienilor din R.Moldova. Da, si eu cred ca in acest moment, din punct de vedere functional in R.Moldova nu putem discuta despre democratie si stat de drept. Insa, repet, eu sper si cred intr-o capacitate de dialog a politicienilor din R.Moldova si nu in ideea de a cere sprijin din afara pentru ca o tabara politica sau alta sa prevaleze.

Iar daca ne amintim ca nici situatia generata de furtul miliardului (dupa ce R.Moldova a primit statutul de membru asociat la UE) nu a fost solutionata, asta nu face decat sa indeparteze R.Moldova de proiectul european.

Din aceasta perspectiva, in conditiile in care isi pierde forta statala, ea devine o zona de confruntare ale unor interese care nu au nicio legatura cu cetatenii R.Moldova.

Deocamdata acolo nivelul de trai e foarte jos, cooperarea economica este redusa si nu vad pe niciunul dintre marii parteneri globali, fie de la Est, fie de la Vest, dorind sa se implice preferential acolo.

http://www.ziare.com/europa/moldova/cristian-diaconescu-r-moldova-devine-o-zona-de-confruntare-a-unor-interese-care-nu-au-nicio-legatura-cu-cetatenii-interviu-1564954

Ultima ora:

ObservatorDragoș Preda: Invitație pentru Membrii Club Romania

PoliticTanase Stamule: O grămadă de guguștiuci comentează pe Facebook despre faptul că a picat moțiunea

EconomieBogdan Chiriţoiu, despre prevenţie şi amenzi: Biserica se chinuie de 2.000 de ani să ne îndrepte, dar fără să ai şi o bâtă nu îi corectezi pe oameni

ExternAlexandru Grumaz: Marea Neagră, de la „lac rusesc“ la spaţiu de securitate al Europei

EvenimenteDragoș Preda: Invitație pentru Membrii Club Romania

CulturaIoan-Aurel Pop: Eminescu – valoarea absolută a culturii româneşti

SocialSever Voinescu: Ghidul Andrei Șerban

MoldovaIulian Chifu: La Chişinău – majoritate de coaliţie, fără cheie de control şi fără frâne



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe