OraNoua.ro
Publicat în 20 februarie 2013, 20:58 / 222 elite & idei

Cristian Socol: 2010-2011 Boc – Austeritate. 2012-2013 Ponta – Consolidare fiscală

Cristian Socol: 2010-2011 Boc – Austeritate. 2012-2013 Ponta – Consolidare fiscală

de Cristian Socol

Am scris mereu despre necesitatea creșterii calității ajustării fiscale. Unul dintre pilonii analizei acestei modificări structurale este modul în care autoritățile ce implementează reforme de însănătoșire a finanțelor publice aruncă problemele în viitor, micșorând deficitul bugetar cu costul creșterii explozive a datoriei.

Pachetul irațional de austeritate promovat de guvernele anilor 2010-2011 a făcut ca România să fie una dintre țările fruntașe la reducerea deficitului, dar, atenție, cu costul aruncării unei sarcini fiscale ridicate în viitor, pe seama noastră sau a copiilor noștri. Am supravietuit aruncând în spinarea generațiilor următoare costul ineficientei noastre.

România a avut cea mai mare creștere procentuală a ponderii datoriei publice în PIB (calculată pe baza metodologiei ESA95, conform criteriului Maastricht) dintre țările UE selectate în perioada 2009-2011.

TARA  2009 (% din PIB) 2010 (% din PIB) 2011 (% din PIB) Modificare procentuală 2011 la 2009
Grecia 129,4 145,0 165,3 + 28%
Italia 116,0 118,6 120,1 + 4%
Ungaria 79,8 81,4 80,6 +1%
Polonia 50,9 54,9 56,4 +11%
Bulgaria 14,6 16,3 16,3 +12%
Letonia 36,7 44,7 42,7 +16%
Belgia 96,0 96,8 98,2 +2%
Republica Cehă 34,4 38,1 41,2 +20%
Slovacia 35,6 41,1 43,3 +22%
Spania 53,9 61,2 68,5 +27%
Portugalia 83,1 93,3 107,8 +30%
Lituania 29,4 38,0 38,5 +31%
România 23,6 30,5 33,3 +41%
Franța 79,1 82,5 86,4 +9%
Germania 74,4 83,0 81,2 +9%

Sursa Eurostat, 2013

Este clar că programul de austeritate creionat la începutul anului 2010 a presupus o calitate scăzută a ajustării fiscale, în condițiile în care plusul de datorie contractat a amânat implementarea de reforme structurale în economie.

2012 reprezintă începutul ajustării fiscale inteligente, deîndată ce reducerea consistentă a deficitului bugetar s-a făcut prin reducerea de trei ori a ritmului de creștere a datoriei publice. 2013 si 2014 arată și mai bine din acest punct de vedere, dinamica ponderii datoriei publice in PIB si a ritmului de evolutie a acesteia fiind negative.

Sursa: Eurostat; Ministerul Finanțelor Publice, 2013

Sursa: Eurostat; Ministerul Finanțelor Publice, 2013

 

Sigur, rămân de accelerat reformele structurale. Rămân ca priorități creșterea absorbției de fonduri europene, reducerea risipei in domeniul cheltuielilor publice, restructurarea companiilor de stat și reducerea evaziunii fiscale.

Opinia aparține în exclusivitate autorului si nu implică în niciun fel instituțiile la care acesta colaborează.

Ultima ora:

ObservatorVictor Vevera, Mireille Rădoi, Doina Banciu: 500 de ani de la „cel mai important document al culturii românești”. Simpozion la BCU „Carol I”

PoliticRemus Pricopie: Este politica o profesie serioasă?

EconomieNovel Research, Editura Club România: Trenduri în reglementări financiare

ExternIulian Fota, despre concluziile summit-ului Biden-Putin

SocialMarian Staș, despre criteriile pentru școlile-pilot: Cel mai important e să vrea și al doilea să poată

EvenimenteVictor Vevera, Mireille Rădoi, Doina Banciu: 500 de ani de la „cel mai important document al culturii românești”. Simpozion la BCU „Carol I”

CulturaFlaviu Predescu: Marile portrete ale lui Nadar. Expoziție la Timișoara

EditorialCiprian Stănescu: Educația viitorului în realitatea mixtă. Top 3 provocări pentru Generația Z



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe