Adriana
Publicat în 25 aprilie 2018, 12:26 / 35 elite & idei

Cristian Socol: De ce Programare Economică? De ce Strategia România 2040? Plus experiența altor țări

Cristian Socol: De ce Programare Economică? De ce Strategia România 2040? Plus experiența altor țări
+ Observator

Programarea economica este prezenta in toate tarile lumii. Lipsa viziunii in ceea ce priveste modelul de dezvoltare / modelul industrial conduce la ceea ce am vazut cu totii in primii 20 de ani ai tranzitiei in Romania. Haos, recesiuni transformationale insotite de caderi economice, somaj, pierdere de potential economic si haos. Crearea unui pattern de dezvoltare pe termen lung este strict necesara. Constructie fara proiect nu exista.

Suna comunist programare sau planificare, dar de ani buni se face proiectarea inteligenta a omului, selectia darwinista fiind considerat un proces evolutiv primitiv. Analog, programarea economica inteligenta – bazata pe clustere de competitivitate, abordare policentrica, poli de crestere, teoria centrelor magnet, smart cities, dar si specializare industriala – este parte componenta a arhitecturii institutionale in toate tarile lumii (in forme precare sau din contra, superavansate). De altfel perioada ultimei crize economice a demonstrat ca tarile care au avut programare economica au avut caderi mult mai mici, beneficiind de o baza industriala consolidata. Iata exemplul Poloniei, ca sa nu mai vorbim de cel al Germaniei. A nu face distinctie intre planificarea economica imperativa si programarea economica orientativa este semn clar de ignoranta.

A nu avea programare economica si politici industriale active inseamna a arata precum Romania in primii 20 de ani ai tranzitiei – o prima decada pierduta cu trei recesiuni transformationale puternice si o a doua decada plina de volatilitate, un du-te vino, un boom and bust, un joc de glezne sau cum vreti sa-i spuneti. Selectia darwinista in economie a provocat o pierdere de potential puternica in economia romaneasca, o constructie dezintegrata, lipsita de viziune – am trait cu totii aceasta perioada si nu cred ca putem aduce argumente contra. Peste 1300 de companii cu valoare adaugata au disparut in perioada 1990-2000 aparand in schimb mall-uri – bune si ele, dar fara un efect de multiplicare consistent. In locul viziunii integrate au aparut haosul, destructia. Cand alte tari – chiar si din jurul nostru construiau, aveau un pattern la noi se distrugea, terapia de soc propusa de Jeffrey Sachs fiind imbratisata cu atata credinta incat devenise practic program de guvernare. Haosul ca politica de stat (a se face distinctie intre haosul organizational si haosul din teoria haosului, fractali s.a).

Asadar, inventeaza Romania roata in ceea ce priveste programarea economica? Inventeaza Romania roata in ceea ce priveste crearea Consiliului de Programare Economica in cadrul Comisiei Nationale de Strategie si Prognoza? Inventeaza Romania roata cand propune o strategie pe termen lung Romania 2040 – de tip Snagov 2.0?

Am mai scris. Puteti citi despre programare economica / planificare in SUA, National Planning Association, Marea Britanie, Franta, Canada pentru industrie, dar si Maroc, Republique Centrafricaine, Ciad.

Gasiti detalii pe cnp.ro despre experiente internationale privind consiliile de programare economica. Aici doar cateva exemple sugestive.

1. In Franta, France Strategie este o institutie denumita administrativ Comisariatul General pentru Strategie si Prognoza si este o structura independenta de reflectie, expertiza si consultare, atasata primului ministru francez. Obiectivul sau este de a contribui la determinarea principalelor orientari pentru viitor, precum si a obiectivelor pe termen mediu si lung de dezvoltare economica, sociala, culturala si de mediu. Are un rol determinant in pregatirea si stabilirea reformelor structurale. France Strategie este responsabila de abordarea politicilor publice, a provocarilor pe termen mediu si lung, organizarea de manifestari (ex.: conferinte) pe anumite teme de interes. Rezultatul activitatii sale este larg dezbatut in Franta nu numai la nivelul administratiei publice, ci si la nivelul principalelor parti interesate. Misiunea France Strategie vizeaza: evaluarea politicilor, in special a impactului acestora asupra dezvoltarii economice; anticiparea provocarilor; dezbaterea propunerilor de prioritati de politica; formularea de propuneri noi in ceea ce priveste politicile publice. De asemenea, la nivelul institutiei exista si un Centru de cercetare in domeniul relatiilor internationale (CEPIi), ce grupeaza economisti cu o bogata experienta in domeniul relatiilor internationale, precum si un Consiliu de Analiza Economica care elaboreaza opinii pentru primul ministru. Aceste structuri sunt finantate din bugetul France Strategie; are relatii stranse cu mediul politic, parlament, functionari cu grad inalt din ministere, Cabinetul primului ministru, partenerii sociali, mediul academic, centre de cercetare, dar si cu reprezentanti din cadrul departamentelor administratiei locale si institutiilor europene.

2. In Olanda, Biroul pentru analiza politicilor economice (CPB, NL) este o institutie ce a fost creata in anul 1945 de catre Jan Tinbergen, primul laureat al premiului NOBEL in economie (1969). Analizele CPB se elaboreaza fie din proprie initiativa, fie la solicitarea guvernului, a parlamentului, membrilor individuali ai parlamentului, sindicatelor, asociatiilor/federatiilor patronale. Principala misiunea CPB o reprezinta elaborarea de analize/evaluari cu privire la politicile economice. Acestea sunt luate in considerare in procesul de luare a deciziilor de catre factorii de decizie politica. CPB face parte din Ministerul pentru Afaceri Economice, activitatea sa fiind partial finantata din bugetul acestuia. In scopul asigurarii independentei si autonomiei functionale, maxim 20% din bugetul sau anual poate proveni din lucrari de cercetare contractate extern. Structura CPB include un Comitet Consultativ, departamente de specialitate pentru o serie de domenii relevante (industrie, energie, cercetare etc). Principalele domenii de cercetare vizeaza: macroeconomia (analiza productivitatii si cresterii economice la nivel macro); concurenta si mediu (analiza productivitatii la nivelul firmelor si impactul efectelor externe asupra acesteia); forta de munca si Educatia (analiza productivitatii fortei de munca si capitalului uman); finante publice. Cel mai cunoscut produs al CPB il reprezinta prognozele economice trimestriale privind dezvoltarea economiei olandeze. Pe langa acestea, analizele CPB mai includ si analize cost-beneficiu ale planurilor de infrastructura, precum si analize cantitative pentru un numar mare de domenii etc. CPB analizeaza, de asemenea, propunerile de politici in mai multe moduri si evalueaza efectele masurilor de politica care au fost deja implementate. Cercetari sunt realizate si in ceea ce priveste: efectele economice ale imbatranirii populatiei, globalizarii, crizelor economice si financiare etc. Uneori aceasta cercetare este finantata fie intern (ministere), fie extern (de ex.: COM). O prognoza economica speciala (pe termen mediu) este publicata la inceputul fiecarui ciclu electoral. Acesta acopera o perioada de patru ani si este diferita de prognozele trimestriale ori cea anuala, de primavara. Incepand din anul 1986, CPB a oferit partidelor politice interesate o analiza a efectelor economice ale propunerilor de politici, incluse in programele de guvernare ale partidelor. Dupa terminarea alegerilor, CPB este deseori invitat sa analizeze toate sau unele dintre propunerile de politici, mai ales atunci cand se deruleaza procesul de negocieri pentru formare unui nou guvern.

3. Departamentul pentru Comunitati si Administratia Locala (Department for Communities and Local Government – UK) elaboreaza si actualizeaza Planul National privind Cadrul Politicilor Economice.

4. In SUA, Asociatia Americana de Planificare (APA) – Platforma pentru o comunitate mai puternica si mai echitabila prin planificare. APA elaboreaza strategii de politici economice pentru crearea unor comunitati mai puternice si mai echitabile si furnizeaza cele mai recente date de la nivel federal care sa sprijine planificarea locala eficienta in luarea deciziilor. In fiecare an APA realizeaza armonizarea prioritatilor legislative pentru a sprijini activitatea de planificare.

5. In Canada, Inovatie Stiinta si Dezvoltare Economica (Innovation, Science and economic development, Canada) – Sectorul de politici strategice face recomandari si dezvolta politici care sa sprijine functionare economiei in mod eficient si sa creeze conditii in care mediul antreprenorial sa se dezvolte si sa fie competitiv.

http://adevarul.ro/economie/stiri-economice/de-programareeconomica-strategia-romania-20404-plus-experienta-altor-tari-1_5add88fcdf52022f7522819e/index.html

Ultima ora:

ObservatorKlaus Iohannis, către Guvern: Ce aveţi de gând cu Pilonul II de pensii? Mai aveţi bani de pensii?

PoliticKelemen Hunor: Reacție surprinzătoare a lui Kelemen Hunor. De partea cui se poziționeaza UDMR în conflictul dintre președinte și premier

EconomieSilviu Cerna – Rolul economic al statului: O veche problemă rămasă deschisă

ExternIulian Chifu: Dă Orientul Mijlociu peste noi cu acceleratul

EvenimenteMircea Geoană: La mila sorţii şi la pomana împrejurărilor externe?

CulturaMireille Rădoi: Lansarea unui volum eveniment ce reconsideră „Eroinele României Mari” la BCU „Carol I”

SocialRaed Arafat: 41% din maşinile de pompieri pentru intervenţii la incendii au o vechime mai mare de 30 de ani

MoldovaCristian Unteanu: De la Chişinău, Dodon brodează mai departe pe scenariul anti-românesc



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe