OraNoua.ro
Publicat în 9 septembrie 2015, 18:39 / 189 elite & idei

Cristian Unteanu: Corespondenţă de la Bruxelles. Noua Europă începe de azi: sunteţi alături de noi sau nu?

Cristian Unteanu: Corespondenţă de la Bruxelles. Noua Europă începe de azi: sunteţi alături de noi sau nu?

de Cristian Unteanu

De căteva zile, ziarul nostru v-a prezentat în amănunt ceea ce avea să fie discursul de azi despre „Starea Uniunii” ţinut în faţa Parlamentului European de Jean-Claude Juncker, Preşedintele Comisiei Europene.

Datele au fost perfect exacte, confirmate întru totul de ce s-a spus azi şi, mai ales, de mesajul central privind intrarea într-o nouă etapă – cea în care principiul solidarităţii europene va trebui să devină realitatea tangibilă în jurul căreia se vor concentra şi dezvolta viitoarele mari proiecte legislative.

Nu mai este timp pentru „business as usual”…Este timpul pentru onestitate….Starea Uniunii Europene nu este bună. Nu este destulă Europă în această Uniune. Şi, deasemenea, nu este destulă Uniune în această Europă

Jean Claude Juncker, Preşedintele Comisie Europene, Strasbourg, 9 septembrie 2015

Acestea sunt premisele.

Acesta este tonul cu care a demarat o discuţie deloc teoretică, ci una care s-a făcut şi s-a rezolvat deja prin demararea unor asemenea proiecte. Printre acestea, evident de cel mai mare interes, cel privind crearea şi implantarea unui mecanism permanent de răspuns la crize, cuprinzând acum şi repartizarea a 160.000 de refugiaţi în perioada imediat următoare. Aşa cum a spus dl. Juncker,ţările europene trebuie să găsească un acord imediat asupra acestei probleme începând cu săptămâna viitoare.

„Este vorba despre 160.000 de persoane pe care europenii trebuie să-i primească în braţele lor… Acest lucru trebuie făcut în mod obligatoriu”

Documentul mai larg care detaliază pachetul de măsuri respective l-am prezentat ieri, nu mai revin asupra lui, menţionez însă că el a fost elaborat – în forma sa finală – la finele săptămânii trecute, atunci când au început deja discuţii de amănunt, la Bruxelles, asupra etapelor de punere în aplicare. De luni dimineaţa, el a fost discutat din nou cu responsabilii din Parlamentul European şi Consiliu şi apoi, ieri la prânz, votat la nivelul Consiliului Comisarilor. Documentul acesta, cuprinzând întreaga listă de măsuri propusă de Comisie (evident, acoperind un spectru cu mult mai larg decât criza migranţilor) a fost trimis azi dimineaţa Preşedintelui Parlamentul European şi Prim-Ministrului luxemburghez, cel a cărui ţară deţine preşedinţia rotativă a Consiliului European. Pueţi citi mai jos textul scrisorii.

Scrisoare Jean-Claude JUNCKER / Frans TIMMERMANS

Este absolut clar, de acum, că discuţia depăşeşte cu mult, cu foarte mult chiar, problematica şi aşa explozivă a crizei migranţilor. Juncker deschide o dezbatere realmenente istorică, cea care, după cum veţi vedea în perioada imediat următoare, se va axa pe întrebarea: vrem, putem, avem mijloacele şi există voinţa politică necesară să intrăm în etapa marilor proiecte europene esenţiale, de la întărirea Spaţiului Schengen şi a frontierelor sale ca spaţiu esenţial pentru securitatea europeană şi fundamental corelat cu ceea ce se preconizează nou şi chiar revoluţionar pentru zona Euro?

Aceasta este cea mai mare noutate a discursului de azi: rezolvarea crizei migranţilor, inclusiv acceptarea de către toate Statele Membre obligativităţii relocării migranţilor (cu cele două posibilităţi, fie primire de refugiaţi, fie contribuţie financiară în valoare de 0,02% din PIB), este doar o componentă a acceptării participării şi susţinerii reale pe care fiecare dintre cele 28 de state va trebui s-o exprime, prin fapte, la marele proiect european.

Politicenii europeni, şefii de state şi guverne, sunt transferaţi acum, pe nesimţite, cu mare ştiinţă a jocurilor politice, pe un cu totul alt nivel al discuţiilor. Nu mai e vorba despre o discuţie despre locuri de cazare, capacităţi naţionale de preluare de refugiaţi… ne găsim deja în jocul următor, cel negociat intens la Bruxelles în ultimele trei săptămâni, acela al nevoii de afirmare, public, a unei poziţii în favcoarea unui program european. Sau, după caz, de refuz şi asumare de consecinţe logice. Care, nu trebuie să-şi facă nimeni iluzii, au componente multiple, dintre care cele financiare sunt cel mai uşor şi rapid posibil de rezolvat.

Deja, luni, Consiliul European, după adoptarea azi de către PE a „Raportului Keller”, va prezenta planul european de relocalizare a migranţilor sosiţi pe solul UE după data de 15 august, totul conform propunerii de lucru şi mecanismului propus de Comisie.

Este absolut limpede că suntem într-o etapă de urgenţă care cere măsuri de urgenţă. Le veţi auzi luni, am citit deja proiectul de decizii care a fost deja trimis către Statele Membre. La timpul potrivit, adică după ce se vor aduna opiniile principalelor cancelarii europene, voi încerca să obţin documentul final despre care sursele mele mă asigură, chiar acum, pe telefon, că nu nu va fi profund diferit de forma actuală. Drept care, repet întrebarea privind poziţia româneacă autorizată pentru negocierea finală pe document, cu precizarea că ar fi esenţial şi normal să vedem, prezentată public, analiza de risc pe care se bazează acum instituţiile politice reprezentative ale ţării noastre.

Ceea ce trebuie luat în considerare este că, de această dată, „nivelul de coerenţă internă” (cum spunea dna Mogherini, Înaltul reprezentat UE pentru probleme de politică internă şi securitate) este este considerat esenţal şi reprezentativ pentru „întreaga acţiune preconizată pentru anii ce urmează”.

Interesantă remarcă în contextul discutat până acum, dar şi în perpectiva unei viitoare acţiuni comune a UE (cu valenţe civil-militare) în zonele de conflict. Caz în care ţările „coerenţei interne” ar fi şi cele care vor intra în prima linie a viitoarelor acţiuni, deja intrate, şi ele, în stadiu de finalizare de proiect la nivelul serviciilor specializate ale Comisiei.

Trebuie, este urgent, este inevitabil, să participăm la această discuţie. Repet, nu mai este vorba, de cel puţin o săptămână, doar despre modalităţile practice de a rezolva doar criza migranţilor. Se joacă acum identitatea de forţă şi credibilitate a spaţiului european şi se identifică partenerii de proiect.

Stadiul discuţiei emoţionale (cu toate argumentele pro sau contra) este depăşit, a venit, s-a spus azi, timpul marilor decizii. Suntem în acest joc? Cum? Cu ce argumente sau cu ce contra-argumente?

„Modul în care vom gestiona criza migranţilor este cel fundamental pentru credibilitatea UE”, spunea dl. Avramopulos, comisarul responsabil pentru afacerile interne. Aşa e, acum vin „soluţiile structurale”. Tehnice dar şi politice.

Acceptabile? Posibile? Probabile? Credibile? Să vedem în zilele următoare. Dar, în orice caz, jocul real, important, cu dimensiuni enorme, a început deja.

 

adevarul.ro

Ultima ora:

ObservatorVictor Vevera: ICI Bucureşti familiarizează audienţa din România cu noţiunea de HPC – High Performance Computing

PoliticKlaus Iohannis, la Forumul de la Malmö: Vom înființa în România un premiu național anual pentru personalităţi române şi internaţionale care contribuie la educaţia privind Holocaustul

EconomieCristian Popa: BNR este hotărâtă sa tempereze dinamica prețurilor

ExternGeorge Friedman: Europa și NATO, trase pe linie moartă de Statele Unite

SocialSorin Cucerai: Dreptul la viață e nederogabil

EvenimenteVictor Vevera: ICI Bucureşti familiarizează audienţa din România cu noţiunea de HPC – High Performance Computing

CulturaCristina Popescu: Porumbei exotici

EditorialClaudiu Butacu: Cum arată cultura organizațională a unui ONG acum, față de cum arăta acum câțiva ani



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe