OraNoua.ro
Publicat în 4 februarie 2015, 22:17 / 138 elite & idei

Dan Dungaciu: Rusia a obtinut o prima victorie post-electorala la Chisinau. Romania nu-si poate repeta greseala

Dan Dungaciu: Rusia a obtinut o prima victorie post-electorala la Chisinau. Romania nu-si poate repeta greseala

Comunistii detin acum controlul asupra Guvernului de la Chisinau – o prima victorie post-electorala a Federatiei Ruse, spune analistul Dan Dungaciu, in opinia caruia Romania nu ar trebui sa se grabeasca sa gireze noua coalitie guvernamentala din Republica Moldova, pentru ca a mai „dansat cu diavolul” si nu poate repeta aceeasi greseala de doua ori.

Liderul PLDM, Vlad Filat, si cel al PD, Marian Lupu, au semnat, vineri, acordul pentru formarea coalitiei de guvernare minoritare Alianta pentru o Moldova Europeana (AME), din care nu face parte Partidul Liberal, dar care va fi sustinuta de comunisti, fara ca acestia sa intre si la guvernare. Tot vineri Andrian Candu (PD) a fost ales presedinte al Parlamentului.

„Regret acest final al negocierilor si imi pare foarte rau ca am oferit cetatenilor un spectacol de prost gust pe parcursul acestor 7 saptamani”, a declarat Vlad Filat (PD), in timp ce Mihai Ghimpu (PL) a spus ca acordul reprezinta o „sfidare a Europei si reprezentantilor europeni, o sfidare a cetatenilor care au votat pentru alianta partidelor pro-europene”.

Dan Dungaciu, directorul Institutului de Stiinte Politice si Relatii Internationale al Academiei Romane (ISPRI) si presedintele Fundatiei Universitare a Marii Negre (FUMN), explica intr-un interviu acordat Ziare.com ce i-a impiedicat pe liderii pro-europeni din Republica Moldova sa se inteleaga si care sunt perspectivele.

Cum s-a produs acest blocaj in negocierile dintre PLDM, PD si PL care, iata, a impiedicat atatea saptamani formarea unui guvern dupa alegerile parlamentare?

Raspunsul simplu este: refuzul PLDM si PD sa accepte acordul pe care cele trei partide l-au discutat si acceptat in fata reprezentantilor partenerilor europeni (PPE, ALDE si PES) veniti la Chisinau.

In timpul discutiilor s-a convenit asupra unor conditii pe care la momentul respectiv toti si le-au asumat. Ulterior, au inceput sa apara nuantele si „notele de subsol”. Acestea tin in principal de un element care e hartia de turnesol, respectiv procuror general din UE si o misiune europeana pentru reformarea Justitiei pentru Republica Moldova.

Acesta a fost testul european pe care nu toti l-au trecut. PD si PLDM nu au cedat, nu isi pot asuma o asemenea cerinta, pe care, cu jumatate de gura, au acceptat-o in fata europenilor, dar pe care nu indraznesc sa o duca la indeplinire. In pofida asigurarilor ritoase din campania electorala, s-au aliat cu comunistii. Caci despre asta e vorba.

Miza cu siguranta este una care tine de „scheletele din dulap” pe care aceste doua partide le au, in sensul ca ele au fost la guvernare in vremea in care s-a vandut Banca de Economii (despre care Ambasadorul Germaniei la Chisinau spunea ca nemtii ar fi iesit in strada daca se intampla asa ceva in Germania!), cand s-a vandut aeroportul si sunt o sumedenie de asemenea lucruri care nu sunt clarificate. Cerintele europenilor au transmis un mesaj clar: lupta impotriva coruptiei in R. Moldova devine un alt fel de „criteriu politic” in parcursul european al Chisinaului. Atat cat va mai fi acesta.

Credeti ca liderii PLDM si PD se tem ca li se poate intampla ce i s-a intamplat fostului premier roman Adrian Nastase?

Intr-un fel, da. Insa Uniunea Europeana a tinut cont de calculele facute de FMI, parte a troicii care sprijina Republica Moldova (CE, Banca Mondiala si FMI): din cele 1,860 miliarde de euro date Republicii Moldova, plus 1 miliard primit de la SUA, cam 60% au avut o utilizare „problematica”, asa cum spun ei destul de eufemistic.

Urmeaza sa mai vina inca 6-700 de milioane de euro din UE, dar tinand seama de sistemul financiar-politic din Republica Moldova, se pare ca Bruxelles-ul nu vrea sa mai faca un pas inainte in aceasta directie pana cand nu se clarifica problema coruptiei de acolo.

Mai adaugati miliardul care a disparut din Banca de Economii si trebuie pus la loc, care e tot o chestiune nesolutionata de autoritatile de la Chisinau.

Toate aceste elemente au pus presiune pe UE, care vrea, totusi, sa isi securizeze investitia si sa aiba garantii ca banii pe care ii da Republicii Moldova se duc acolo unde trebuie sa se duca, nu in alte buzunare si nu pentru alte interese.

Procurorul general european este o problema pe care liderii celor doua partide nu au acceptat-o si, iata, s-a ajuns ca deblocarea situatiei sa se petreaca sub forma guvern minoritar, al unei Aliante pentru o Moldova Europeana (observati ca nu se mai pomeneste de integrarea europeana!) sustinut in Parlament de catre Partidul Comunistilor.

Asta pana la alegerile locale, pentru ca dupa aceea probabil ca vor avea loc si alte tipuri de resetari politice. In realitate, PCRM este cel care detine pachetul de control al Guvernului de la Chisinau, indiferent cum vor incerca liderii AME sa camufleze acest lucru.

Romania are o relatie speciala cu Republica Moldova. Credeti ca trebuia sa se implice mai mult in aceste negocieri sau dimpotriva? Presedintele Klaus Iohannis si premierul Victor Ponta si-au anulat vizitele la Chisinau si nici nu au comentat public foarte mult.

Relatia bilaterala cu Chisinaul are doua componente – relatia Bruxelles-Chisinau si relatia Bucuresti-Chisinau – pentru ca Romania este parte a Uniunii Europene. Sigur, relatia dintre Bucuresti si Chisinau este una speciala, fara echivalent.

Eu cred ca UE s-a implicat pentru ca a simtit foarte clar ca venirea comunistilor la putere la Chisinau inseamna, de fapt, victoria post-electorala a Federatiei Ruse, in termeni de influenta si de interese. Ce a obtinut Rusia prin razboi in Ucraina, adica blocarea proiectului euro-atlantic pentru Ucraina, obtine la Chisinau prin negocierea postelectorala.

In Republica Moldova, aducerea comunistilor la guvernare inseamna un guvern dependent de comunisti, inseamna excluderea oricaror discutii despre NATO, inseamna un afront adus europenilor, deci innamolirea parcursului european si, pe termen mediu, inseamna un perpetuu razboi rece identitar cu Romania. Asta vrea Federatia Rusa. Asta vrea si asta obtine. Deci o victorie geopolitica a Federatiei Ruse intr-o prima instanta si europenii au simtit asta si nu au vrut ca acest lucru sa se intample. Nu au reusit!

Rusia a marcat la Chisinau cu sprijinul explicit si evident al celor doua partide care au constituit AME. Acum Chisinaul nu a facut decat sa confirme tezele celor care spun, inclusiv la Bruxelles, ca Republica Moldova nu e pregatita sa se integreze, nu vrea asta, nu merita sa i se dea mai mult decat are.

Asa privind lucrurile, o pozitie mai clara a Romaniei ‘Nu cu PCRM!’ ar fi fost, din punctul meu de vedere, de salutat. Adica sa fi spus foarte clar ceea ce pana la urma europenii au spus! Pentru Bucuresti, aducerea PCRM la guvernare, fie si in forme indirecte, este o dubla infrangere. Pentru ca, dincolo de problemele pe care Republica Moldova le va avea cu Bruxelles-ul, Bucurestiul va avea inca o problema cu Republica Moldova, pentru ca razboiul identitar pe care PCRM il va (re) declansa pana la urma nu se va referi la Uniunea Europeana, ci la Romania.

In sensul acesta probabil ca n-ar fi fost o idee proasta ca Romania sa fie un pic mai ferma. Pentru ca Romania a trecut prin experienta fostului presedinte Traian Basescu, care s-a dus de urgenta la Chisinau in 2005 si a incercat si el sa „danseze cu diavolul”, ca sa zic asa, adica sa aiba o relatie amiabila cu Vladimir Voronin, si stim unde a dus asta dupa ce „dansul” s-a incheiat: jigniri, persecutii ale presei romanesti, expulzari de diplomati romani, tortura si asasinarea tinerilor de 7 aprilie.

Ati spus mai devreme ca dupa alegerile locale vor avea loc resetari politice. La ce sa ne asteptam?

Pana la alegerile locale nici comunistii, nici liberal-democratii si nici democratii nu vor avea interesul sa formalizeze foarte tare colaborarea, pentru ca la locale alegatorii le vor reprosa ca au facut aceasta alianta „impotriva naturii”, aceasta veritabila „monstruoasa coalitie”.

Nu ii avantajeaza nici pe comunisti sa fie lipiti de euro-unionisti, cum ii numeste Dodon, nici pentru pro-europeni nu e bine sa fie asociati cu comunistii. Deci va fi o chestiune mai mult de fatada.

Dar, dupa alegerile locale, senzatia mea este ca Partidul Comunistilor va trebui sa fie mai revendicativ si probabil ca va fi. Si atunci se vor face alte tipuri de intelegeri, alte tipuri de negocieri. Tinand seama ca aceasta alianta ar putea sa aleaga si presedintele, vor astepta urmatorii patru ani sa guverneze si nu vor mai avea mari presiuni politice, adica nu vor mai trebui sa salveze aparentele.

Ceea ce nu trebuie sa se intample, in opinia mea, este girarea grabita de catre Bucuresti a acestei Aliante prin vizite la cel mai inalt nivel. Cred ca acum e nevoie de intelepciune, prudenta si rabdare. Este nevoie sa treaca un timp – pana la alegerile locale, cel putin – pentru a vedea incotro se indrepta lucrurile la Chisinau. Romania nu poate repeta aceeasi greseala de doua ori.

 

Ultima ora:

ObservatorAndreea Paul: Lipsa forței de muncă calificate și a gândirii critice în învățământ, printre cele mai mari dezavantaje

PoliticSebastian Burduja: Care vor fi top 3 prioritati PNL

EconomieAndreea Paul: Lipsa forței de muncă calificate și a gândirii critice în învățământ, printre cele mai mari dezavantaje

ExternBarbu Mateescu: Sistemul de vot la localele din Ungaria este exact ca la noi – un singur tur.

EvenimenteMarian Murguleț: ONRC cred că este cea mai digitalizată instituţie din România. La polul opus se află ANAF

CulturaRadu Preda: Haosul organizat

SocialMarian Staş: Nebunul Curţii Şcolii

MoldovaIulian Chifu: Chişinăul mănâncă forţat „salamul feliat“ al lui Putin în Transnistria



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe