Matei Bogdan
Publicat în 18 decembrie 2019, 17:52 / 133 elite & idei

Daniel Dăianu: O parte dintre datele solicitate Ministerului Finanţelor cu privire la bugetul pe 2020 sunt în continuare indisponibile. O situaţie inedită faţă de anii anteriori

Daniel Dăianu: O parte dintre datele solicitate Ministerului Finanţelor cu privire la bugetul pe 2020 sunt în continuare indisponibile. O situaţie inedită faţă de anii anteriori

Consiliul Fiscal a emis o opinie preliminară cu privire la bugetul de stat pentru 2020, considerând anul viitor un ”moment de cumpănă”, cu menţiunea că o parte dintre datele solicitate Ministerului Finanţelor Publice sunt în continuare indisponibile, o situaţie inedită comparativ cu anii anteriori.

Potrivit legislaţiei, Guvernul şi Parlamentul au obligaţia de a avea în vedere opiniile şi recomandările Consiliului Fiscal la elaborarea Strategiei fiscal-bugetare, a legilor bugetare anuale, precum şi la elaborarea altor măsuri determinate de aplicarea prezentei legi şi, respectiv, la însuşirea/aprobarea acestora.

Consiliul Fiscal menţionează că a primit iniţial, în data de 16 decembrie, un prim set incomplet de documente. Ulterior, la cererea Consilului au mai fost trimise o parte din documente şi o actualizare a documentelor iniţiale, pe 17 decembrie.

În condiţiile în care Guvernul viza aprobarea Legii Bugetului în şedinţa din 18 decembrie, Consiliul Fiscal consideră intervalul de timp aflat la dispoziţie pentru analiza documentelor şi elaborarea unei opinii drept insuficient, redactarea unei opinii in extenso fiind imposibilă.

”Mai mult, datele solicitate MFP sunt în continuare doar parţial disponibile, o situaţie inedită comparativ cu anii anteriori, în special în ceea ce priveşte lipsa anexei privind măsurile de politică fiscal-bugetară şi evaluarea impactului acestora.”

In aceste condiţii, Consiliul Fiscal a decis elaborarea unei opinii preliminare, urmând ca opinia completă să fie finalizată ulterior.

În plus, Consiliul cere oferirea unui interval de timp rezonabil de analiză, ceea ce ar duce la creşterea transparenţei, la un suport analitic mai bun pentru construcţia şi execuţia bugetelor publice.

Consideraţii generale privind bugetul pe anul 2020

Constatări principiale:

• Anul 2020 este unul de cumpănă pentru bugetul pe perioada 2020-2022. Modul de aplicare a 3 legii pensiilor în anul 2020 are un rol decisiv pentru bugetul din anul 2021, impactul cheltuielilor cu asistenţa socială fiind mult peste cel din anul 2020, în raport cu nivelul din 2019 (potrivit calculelor CF, 2,7% din PIB în 2021 faţă de 0,7% din PIB în 2020);

• Riscul cel mai mare este ca deficitul bugetar să derapeze foarte mult dacă nu se iau măsuri de corecţie în 2020, ceea ce ar afecta stabilitatea economică în ansamblu;

• Evaluarea preliminară a CF privind deficitul bugetar în 2020 indică riscuri semnificative de depăşire a ţintei din buget de 3,6% din PIB;

• Deficitul bugetar în 2019 echivalează cu circa 80% din deficitul de cont curent aşteptat pentru acelaşi an (peste 5% din PIB); aceasta arată nu numai exces de cerere, dar şi faptul că necesara consolidare macroeconomică depinde în largă măsură de reducerea deficitului bugetar;

• Iniţiativele privind reduceri de taxe şi impozite şi creşteri de cheltuieli când situaţia bugetului este atât de încordată nu se justifică, fiind contrare logicii consolidării bugetare; • Starea bugetului public rămâne extrem de încordată din cauza insuficienţei resurselor şi presiunilor foarte mari actuale şi viitoare;

• Tendinţa de încetinire a creşterii economice la nivel internaţional şi eventuale şocuri externe reprezintă riscuri pentru consolidarea bugetară;

 • O construcţie bugetară fragilă pentru 2020 şi mai ales pentru 2021 ar conduce foarte probabil la deteriorarea rating-ului suveran şi intrarea în Procedura de deficit excesiv (PDE).

www.zf.ro

Ultima ora:

ObservatorIulian Fota: Urmatoarea rupere de Occident va fi, mai intai, pe vector tehnologic?

PoliticNicușor Dan: Opţiunea mea pentru alegerile de duminică este Partidul Naţional Liberal

EconomieMirela Iovu: Impactul disruptiv al tehnologiei asupra industriei bancare in era post-Covid!

ExternThierry De Montbrial, senior Adviser Club România, a fait de L’IFRI de 2ème Think Tank le plus influent du monde

SocialOvidiu Nahoi: Și dacă, totuși, trăim în cea mai bună perioadă din istoria României?

EvenimenteMireille Rădoi: Biblioteca Centrală Universitară „Carol I” a oferit Înaltei Curți de Casație și Justiție una din cele 8 copii autentificate ale fundamentului legislației moderne – Magna Carta

CulturaCristina Popescu: Emisiunea de mărci poștale „Urși”

EditorialVasile Pușcaș: Un proiect jurnalistic pentru Unire



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe