Matei Bogdan
Publicat în 6 februarie 2020, 21:12 / 264 elite & idei

Florina VEVERA: Rețelele 5G – infrastructuri critice

Florina VEVERA: Rețelele 5G – infrastructuri critice

De Florina VEVERA, PhD

Comisia Europeană a aprobat pe 29 ianuarie 2020, setul comun de măsuri și instrumente convenite de statele membre, pentru abordarea riscurilor de securitate legate de implementarea 5G, a cincea generație de rețele mobile. Aceast lucru vine ca urmare a solicitării Consiliului European de a adopta o abordare concertată a securității 5G și a Recomandării Comisiei din martie 2019. De atunci, statele membre au identificat riscuri și vulnerabilități la nivel național și au publicat o evaluare comună a riscurilor la nivelul UE.
Prin intermediul acestui set de instrumente, statele membre se angajează să acționeze în mod comun, pe baza unei evaluări obiective a riscurilor identificate și cu măsuri de atenuare proporționale. Comisia lansează acțiuni relevante în limitele competenței sale și solicită punerea în aplicare a unor măsuri-cheie până la 30 aprilie 2020. 1

Comisarul european pentru economie digitală, Thierry Breton a declarat
Parlamentului European că excluderea Huawei nu intră în discuție, dar că vor fi aplicate controale stricte. Boris Johnson a aprobat, de altfel, utilizarea limitată a Huawei în rețeaua 5G din Marea Britanie, spunând că Excluderea Huawei este „exclusă”.

Consiliul Național de Securitate al Marii Britanii s-a reunit și a luat o decizie finală cu privire la posibilitatea de a permite Huawei, gigantul chinez în telecomunicații, să ofere echipamente pentru rețeaua 5G din Marea Britanie. Această întâlnire, potrivit The Telegraph, urma să fie o formalitate, miniștrii urmând să se pronunțe în favoarea utilizării Huawei. Nu ar trebui să existe nici o îndoială că aceasta este o decizie monumentală din toate punctele de vedere, spune The Telegraph. În primul rând, este vorba despre importanța absolută a 5G, ce permite creșterea dramatică a volumului de date care pot fi transmise și a vitezei cu care se întâmplă acest lucru. Cu alte cuvinte, 5G va fi vital din punct de vedere economic și va gestiona cantități uriașe de date sensibile și cu caracter personal.

Prin urmare, de aici preocuparea cu privire la permiterea unei companii cu legături strânse cu autoritățile chineze să furnizeze echipamente de rețea.

Majoritatea țărilor UE au adoptat aceeași poziție, începând cu adresa comisarului UE, Thierry Breton, în fața Parlamentului European. UE se opune pur și simplu interzicerii participării Huawei la construirea rețelei 5G, punct, spunând că, spre deosebire de Australia și Japonia, UE nu se va supune presiunii lui Trump, ci și-a definit anumite măsuri de securitate.

Comisarul UE, Thierry Breton, a spus în Parlamentul European că “Excluderea Huawei din rețelele 5 G iese din discuție, dar vor exista reguli stricte ce trebuie respectate”.
Breton a fost șef al France Telecom. „Europa nu va urma Australia, Japonia și alte câteva țări ce au decis să excludă Huawei sub presiunea administrației Trump.” 2 a afirmat Breton, adresându-se Parlamentului European. „Scopul nu este de a introduce discriminarea, ci de a stabili reguli. Acestea vor fi stricte, exigente, dar toți operatorii pregătiți să le urmeze vor fi bineveniți în Europa, fără excludere, ci în același timp fiind sprijin pentru alternativele europene în domeniile strategice și pentru reguli stricte pentru a asigura securitatea rețelelor, a afirmat Breton. Setul de instrumente elaborat în comun de statele membre și de Comisie, permite statelor membre să diversifice furnizorii pentru a evita dependența și pentru a atenua riscurile.

Boris Johnson a fost avertizat că este pe cale să aibă un război diplomatic cu Donald Trump și o dispută furioasă din partea cabinetului său legată de planurile sale de a da Huawei, firma chineză de telecomunicații, acces la rețeaua britanică de telefonie 5G.
Președintele american i-a spus lui Johnson pe 24 ianuarie, că acordarea unei unde verzi Huawei ar fi o amenințare gravă la adresa securității naționale, riscând o ruptură în relațiile transatlantice, lucru care amenință să umbrească festivitățile cu ocazia Brexit, la care Johnson lucra de trei ani. Dar Johnson nu a cedat. Trump i-a sugerat lui Johnson că Marea Britanie și SUA construiesc împreună o alternativă (deținută de stat?) la Huawei, însă oficialii britanici au spus că va dura prea mult. 3

Franța urmează să renunțe la blocarea Huawei – operatorii de telefonie mobilă SF și Bouygues folosesc echipamente de rețea de la această companie, iar Orange vrea să își rezerve dreptul de a face același lucru la o dată ulterioară. Se preconizează că toți sau majoritatea operatorilor europeni de telefonie mobilă urmează exemplul Marii Britanii cu măsurile de precauție aprobate de UE. Pe de altă parte, ideea că Huawei ar spiona pentru guvernul chinez se anulează prin faptul că orice operator ce are acces sau le folosește ehipamentele le-ar putea da la fel de bine toate IP-urile. IP-urile sunt cunoscute oricum de operatorii de rețea.

Guvernul britanic a declarat că Regatul Unit trebuie să-și „diversifice aprovizionarea cu echipamente” a rețelelor de telecomunicații. În prezent, dincolo de Huawei, există patru furnizori principali: Nokia – o companie finlandeză, Ericsson – o companie suedeză, Samsung – o companie sud-coreeană și ZTE – o companie chineză, pe care guvernul țării o deține
parțial. Miniștrii vor sprijini „apariția unor noi participanți în lanțul de aprovizionare” și vor promova „adoptarea unor standarde deschise, interoperabile”, se arată într-un comunicat al Departamentului pentru Digital, Cultură, Media și Sport. Noile norme trebuie încă dezbătute și aprobate de deputați. 4

Marea Britanie a decis să permită ca Huawei să fie folosită în rețelele sale 5G, dar cu restricții, în ciuda presiunilor SUA de a îi bloca. Companiei chineze i se va restricționa furnizarea de kit-uri la „părți sensibile” și la nucleul central ale rețelei. În plus, acesteia îi va fi permis să reprezinte doar 35% din kit-ul de la periferia unei rețele, care include catarge radio. Huawei va fi exclus din zonele din apropierea bazelor militare și a siturilor nucleare.

„Huawei are confirmarea guvernului britanic că putem continua să lucrăm cu clienții noștri pentru a menține lansarea 5G pe drumul cel bun”, a declarat șeful firmei din Marea Britanie, Victor Zhang, într-o declarație. „Huawei oferă Regatului Unit acces la tehnologii de top la nivel mondial și asigură o piață competitivă.”
“Va trebui să așteptăm detaliile complete, dar decizia de astăzi este de așteptat să vină cu restricții”, adaugă The Telegraph. Va exista un plafon al cotei de piață, posibil de 40%, pentru echipamentele Huawei și este probabil să se aplice în funcție de oraș. În mod crucial, echipamentele Huawei vor trebui să fie interoperabile cu alți furnizori, iar Marea Britanie urmează să se angajeze să colaboreze cu SUA și cu alții pentru a stimula furnizorii occidentali și pentru a reduce dependența de Huawei. Poate că da, dar, spune The Telegraph, „se pare mai probabil ca mâna lui Johnson a fost forțată de această decizie la începutul anilor 2000”. „Probabil, speră că, prin începerea lucrărilor acum pe alternative occidentale, succesorii săi nu vor regreta”. 5
Marea Britanie este capabilă să monitorizeze Huawei ca o amenințare la adresa securității, dovadă decizia de acum 15 ani de a le folosi tehnologia în rețelele 4G și în bandă largă din Marea Britanie. Regatul Unit are în Banbury un laborator special care evaluează hardware-ul și software-ul companiei pentru riscul de securitate – numai personalul GCHQ având acces la nucleul instalației. Până acum, serviciile de securitate britanice nu au găsit nicio dovadă împotriva Huawei. Banbury, însă, le-a criticat munca neglijentă care a făcut ca rețeaua existentă a Regatului Unit să fie vulnerabilă în fața atacurilor cibernetice. Dar serviciile de informații au capacitatea de a gestiona riscul utilizării echipamentelor Huawei.
Cu toate acestea, decizia este mult mai mare decât atât. Gordon Corera, corespondentul de securitate al BBC, a făcut un excelent rezumat al dezbaterii Huawei și a explicat faptul că serviciile de securitate sunt clare în a nu dori să aibă ultimul cuvânt. Asta pentru că este o decizie politică cu consecințe economice și diplomatice, precum și cu cele de securitate.

Nici economia nu este simplă. Ericsson și Nokia sunt furnizorii din Vest disponibili, dar echipamentele lor sunt mai scumpe și, în conformitate cu The Telegraph, mai puțin capabile. Bazându-se pe ele, lansarea 5G ar avea întârzieri. Acesta este, de asemenea, argumentul avansat și în Franța. 5G se bazează pe rețeaua 4G existentă, astfel încât o interdicție ar însemna dezizolarea și înlocuirea echipamentelor deja utilizate. Și cu construirea rețelei deja în curs de desfășurare, toate aceste întârzieri s-au adăugat la costul de a exclude Huawei. În Franța, operatorii SFR și Bouygues avansează același argument.
Apoi, desigur, trebuie văzută imaginea de ansamblu. SUA au reușit să interzică Huawei pentru că nu a fost un furnizor major pentru rețeaua sa 4G. Marea Britanie se află în această postură incomodă, în parte din cauza deciziei sale de acum peste 15 ani. Va persista în această dependență lăsând opțiunile Guvernului proporțional mai limitate limitate pentru 6G?, întreabă The Telegraph.

Statele Unite au exercitat presiuni intense asupra Regatului Unit pentru a interzice Huawei, așa au făcut-o ei, Australia și Noua Zeelandă. Este greu să distingi presiunea de la Washington de războiul său comercial cu Beijingul, dar trebuie remarcat faptul că Congresul a fost ostil Huawei cu mult înainte de Donald Trump, iar China este o problemă bipartizană.

SUA este, de asemenea, conștientă de faptul că Regatul Unit nu este singura țară în fața acestei decizii, și că, dacă Londra nu dă undă verde, altele îi pot urma exemplul. În timp ce amenințările asupra cooperării în domeniul securității par să fi scăzut, există încă posibilitatea ca orice acord comercial cu SUA să fie afectat de această decizie. Apoi, există dezbaterea mai largă asupra rolului economic al Chinei în lume. Beijingul construiește, de fapt, un sistem economic paralel cu cel dominat de democrațiile occidentale și își folosește influența economică uriașă pentru a atrage națiunile în curs de dezvoltare și dezvoltate deopotrivă în acesta. Țările din întreaga lume semnează acorduri dubioase din punct de vedere economic și politic, ca parte a inițiativei Belt and Road, iar economia globală este pe cale să se împartă în două, cu SUA pe de o parte și China de cealaltă.

Pentru a marca Ziua protecției datelor cu caracter personal, care a avut loc pe 28 ianuarie 2020, vicepreședintele Jourova si comisarul Reynders au emis o declarație comună.
„Datele devin din ce în ce mai importate pentru economia noastră și pentru viața noastră de zi cu zi. Odată cu introducerea tehnologiilor 5G și utilizarea inteligenței artificiale și a 6 tehnologiilor Internet of Things, datele cu caracter personal vor fi din abundeță și cu utilizări potențiale pe care probabil nici nu ni le putem imgina. Deși acest lucru oferă oportunități
uimitoare, unele cazuri arată că avem nevoie de norme solide pentru a aborda riscurile evidente la adresa indivizilor și a democrațiilor noastre.”

„În Europa, știm că legile puternice de protecție a datelor nu sunt un lux, ci o necesitate.” (…) „La douăzeci de luni de la intrarea în vigoare a Regulamentului cadru de referință privind protecția datelor, observăm că GDPR a devenit un catalizator ce a pus protecția datelor în centrul multor dezbateri politice în curs. Este o piatră de temelie a abordării europene, care stă la baza mai multor priorități politice ale noii Comisii care promovează o abordare centrată pe om a inteligenței artificiale și a altor tehnologii.” (…)
„Nevoia de confidențialitate nu se limitează la Europa. GDPR a inspirat un număr tot mai mare de legi din întrega lume și devine un standard global.”

Să ne aducem aminte că „în 2006, Consiliul Europei a lansat o zi a Potecției Datelor care este sărbătorită în fiecare an pe 28 ianuarie.” Regulamentul general privind protecția datelor este în vigoare din 25 mai 2018. În 2019, Comisia a publicat Comunicarea privind punerea în aplicare a Regulamentului. În ianuarie 2017, Comisia a adoptat o Comunicare privind aspectele internaționale ale confidențialității, care stabilește strategia UE în
domeniul fluxurilor internaționale de date și al protecției.

Anchete majore cu o dimensiune transfrontalieră, care privesc persoane din mai multe state membre, sunt în curs de desfășurare. Deciziile cu privire la aceste cazuri sunt așteptate în lunile următoare. Cu toate acestea, este necesar să se intensifice aplicarea legislației, în special prin consolidarea cooperării între agențiile naționale de protecție a datelor. Aplicarea viguroasă și armonizarea sunt o condiție prealabilă pentru protecția eficientă a datelor cu caracter personal.

“Evaluarea GDPR pe care Comisia o va face în primăvară va oferi posibilitatea de a evalua aplicarea acestora, în special în ceea ce privește transferurile internaționale și mecanismul de coerență și cooperare între agențiile naționale de protecție a datelor.

Statele Unite salută recunoașterea de către UE a riscurilor inacceptabile prezentate de furnizorii 5G de neîncredere. Pe 29 ianuarie, Grupul de cooperare în domeniul securității informațiilor în rețeaua Uniunii Europene (UE) a lansat un set de instrumente măsuri recomandate pentru atenuarea riscurilor de securitate în rețelele 5G. Statele Unite salută această inițiativă din partea statelor membre, a Comisiei și a Agenției UE pentru Securitate Cibernetică. Setul de instrumente recunoaște că furnizorii cu profiluri cu risc ridicat (de exemplu, societățile cu sediul în țări terțe care nu dispun de controale și echilibre democratice) ar trebui să se confrunte cu restricții suplimentare. Acesta solicită statelor membre UE să excludă furnizorii cu risc ridicat din părțile critice și sensibile ale rețelelor lor
5G, care includ Rețeaua de acces radio. Rețelele 5G vor atinge fiecare aspect al vieții noastre, inclusiv rețelele electrice, vehicule autonome, producție inteligentă, tratamente medicale și date cu caracter personal.

Având în vedere că 5G va sprijini aceste și alte aplicații vitale, Statele Unite nu evaluează că este posibil să se atenueze în mod adecvat riscul prin limitarea rolului unui furnizor care nu este de încredere la numai anumite părți ale rețelei. Toate părțile viitoarelor rețele 5G ar trebui considerate infrastructuri critice și fiecare țară ar trebui să dispună de măsuri pentru a proteja siguranța, securitatea și viața privată a cetățenilor care se bazează pe aceste rețele. Statele Unite au luat măsuri pentru a-și securiza propriile rețele 5G prin interzicerea furnizorilor în care nu au încredere, cum ar fi Huawei și ZTE, care sunt supușii direcției Partidului Comunist Chinez. Acțiunile noastre sunt în concordanță cu evaluarea UE potrivit căreia furnizorii 5G cu sediul în țări fără controale și echilibre democratice pot reprezenta un risc inacceptabil de securitate.
Fiecare stat membru va fi responsabil de protejarea rețelei sale. Este greșit să credem că riscurile asociate cu instalarea de echipamente de la furnizori supuși controlului de către regimurile autoritare, cu un istoric de comportament cibernetic malign pot fi diminuate. „Facem apel la aliații și partenerii noștri europeni să pună în aplicare recomandările UE prin adoptarea unor măsuri de securitate puternice, bazate pe riscuri, care să excludă furnizorii cu risc ridicat din toate părțile rețelelor lor 5G. Așteptăm cu nerăbdare să continuăm să lucrăm cu aliații și partenerii noștri pentru a construi un viitor 5G mai sigur, mai prosper și mai vibrant”. 6

Cu alte cuvinte, „Statele Unite salută recunoașterea de către UE a riscurilor
inacceptabile pe care le prezintă furnizorii 5G care nu sunt de încredere”, și nu i-au clasificat pe Huawei și ZTE ca furnizori de neîncredere ai rețelelor 5G, ci a fost de acord să supună furnizorii de echipamente 5G la măsuri speciale de securitate.

———

1 Vezi, Secure 5G networks: Commission endorses EU toolbox and sets out next steps, Press release, 29 January 2020, Brussels
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_20_123

2 Vezi, Pas question d’exclure Huawei de la 5G en Europe, mais il y aura des règles strictes à respecter, Source : AFP via l’Express, Publié le 28/01/2020 à 15h04, par Dimitri Tamion https://www.universfreebox.com/article/54133/5g-pas-question-d-exclure-huawei-en-europe-mais-il-y-aura-des-regles-strictes-a-respecter

3 Vezi, Trump’s anger over Huawei deal casts cloud on Boris Johnson’s Brexit celebrations, Caroline Wheeler and Tim Shipman, Sunday January 26 2020, 12.01am GMT, The Sunday Times
https://www.thetimes.co.uk/article/angry-trump-casts-cloud-on-boriss-big-day-lhcs530wb?utm_source=Silverpop&utm_campaign=RA_Engagement_Global&utm_medium=email&utm_content=Huawei_M

4 Vezi, Huawei set for limited role in UK 5G networks, By Leo KelionTechnology desk editor, 28 January 2020
https://www.bbc.com/news/technology-51283059

5 Vezi, Boris Johnson to defy warnings from Trump and own MPs to announce Huawei will build part of 5G network, https://www.telegraph.co.uk/politics/2020/01/27/boris-johnson-defy-warnings-trump-mps-announce-huawei-will-build/?WT.mc_id=e_DM1187389&WT.tsrc=email&etype=Edi_FrB_New&utmsource=email&utm_medium=Edi_FrB_New20200128&utm_campaign=DM1187389

6 Vezi, United States Welcomes the EU’s Acknowledgement of the Unacceptable Risks Posed by Untrusted 5G Suppliers, PRESS STATEMENT, MICHAEL R. POMPEO, SECRETARY OF STATE, JANUARY 30, 2020, https://www.state.gov/united-states-welcomes-the-eus-acknowledgement-of-the-unacceptable-risks-posed-by-untrusted-5g-suppliers/

Ultima ora:

ObservatorCosmin Ghiţă: Nu excludem în acest moment o emisiune de obligaţiuni sau alte instrumente în conexiune pentru retehnologizare

PoliticDragoș Preda: #DezvoltamPrahova #DezvoltamPrahovaInteligenta

EconomieCosmin Ghiţă: Nu excludem în acest moment o emisiune de obligaţiuni sau alte instrumente în conexiune pentru retehnologizare

ExternBarbu Mateescu: ”Anti-contemporaneitatea face un pas înapoi”

SocialCsibi Magor: Am avut cu toții un an greu. Dar putea să fie mult mai greu

EvenimenteDan Mihalache: “Understanding the Romanian Diaspora – Diaspora mobilisation during COVID-19”

CulturaCristina Popescu: Cele mai recente aprecieri internaționale ale mărcilor poștale românești, materializate în două premii Nexofil

EditorialAndrei Stoian, Alexandru Georgescu și Radu Magdin la emisiunea Sfere de Interes



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe