Adriana
Publicat în 27 februarie 2019, 11:11 / 119 elite & idei

Gabriel Sicoe: În ultimii trei ani au intrat în România peste un milion de rable recunoscute cu statut oficial

Gabriel Sicoe: În ultimii trei ani au intrat în România peste un milion de rable recunoscute cu statut oficial
+ Observator

În ultimii trei ani, în România au fost înmatriculate un milion de maşini second-hand de peste 8 ani vechime. Principalii factor care au dus la această explozie a maşinilor uzate sunt, conform specialiştilor din industria auto, eliminarea timbrului de mediu, lipsa fiscalizării şi controalele destul de lejere la inspecţiile tehnice.

După cum precizează Gabriel Sicoe, preşedintele ACAROM (Asociaţia Constructorilor de Automobile din România), ”în ultimii trei ani au intrat în România peste un milion de rable recunoscute cu statut oficial, adică având peste 8 ani vechime, vârsta recunoscută de autorităţile din România pentru a intra în programul Rabla. În total, tot pentru perioada 2016-2018, numărul maşinilor second-hand aduse în ţara noastră este şi mai mare”. Conform statisticilor întocmite de către DRPCIV (Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor), în România au fost înmatriculat în 2016 297.290 vehicule second-hand şi 94.919 maşini noi. În 2017 în ţara noastră au fost înmatriculate 147.600 vehicule noi şi 601.208 vehicule second-hand, iar în 2018 au fost înmatriculate 178.538 vehicule noi şi 555.811 vehicule second-hand. În total, în ultimii trei ani, nu mai puţin de 1,45 milioane maşini second-hand au fost înmatriculate în ţara noastră. Creşterea înmatriculărilor de maşini noi a fost datorată şi faptului că în 2018 au fost 50.000 de tichete pentru programul Rabla, faţă de 28.000 în 2017. Care ar fi cauzele acestei creşteri masive a importuri de maşini second-hand? ”În primul rând, este vorba de apetenţa românului pentru maşini second-hand. Cum timbrul de mediu a fost eliminat din 2017, acestea au devenit mai ieftine. O altă cauză a creşterii masive a numărului de maşini second-hand este legată de lipsa fiscalizării. Iar o altă cauză ţine de controalele destul de lejere la inspecţia tehnică, e o problemă destul de mare. La număr de maşini second-hand, cred că România se bate pentru primul loc în Europa cu Polonia”, mai spune Gabriel Sicoe. Probleme mari cu emisiile poluante Legat de soluţii pentru ca importurile de maşini second-hand să scadă, preşedintele ACAROM opinează că ar trebui fiscalizat comerţul de maşini de ocazie pentru cei care fac comerţ cu vehicule second-hand şi profită. ”Ar trebui înăsprite şi controalele la ITP. Se pun în circulaţie în România maşini second-hand cu mari probleme tehnice. Dintre maşinile second-hand care intră în România, 54% nu sunt nici măcar Euro 4, sunt probleme mari cu emisiile. Ne transformăm într-o piaţă auto foarte poluantă, cu mari probleme de siguranţă rutieră”, consideră Gabriel Sicoe. Faptul că maşinile second-hand au mari probleme cu emisiile reiese şi dintr-o analiză realizată de Comitetul de mediu al APIA (Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile) la finalul lui 2018. Conform datelor DRPCIV prelucrate de către APIA în funcţie de norma de poluare, reiese faptul că dintre cele peste 1,1 milioane autoturisme din Bucureşti, ”peste 730.000 (cca. 64% din total) de autoturisme sunt poluante şi foarte poluante (Euro1-Euro4), care ar trebui, treptat, să fie retrase din trafic”. Un autoturism diesel Euro3 are emisii de noxe de 6 ori mai mari comparativ cu unul care respectă standardul Euro 6, nivel de poluare care este şi mai mare (de zece ori) în cazul particulelor de funingine (PM). În acelaşi material, membrii Comitetului de mediu al APIA au propus şi câteva posibile măsuri menite să ducă la reducerea nivelului de poluare din Bucureşti prin măsuri de natură fiscală sau taxe de congestie. Una dintre propuneri se referă la introducerea unei taxe locale care să să diferenţieze autoturismele în funcţie de nivelul lor de poluare, sumele colectate urmând a fi folosite pentru stimularea scoaterii din parcul municipal al vehiculelor vechi, dar şi pentru dezvoltarea transportului public durabil (mijloace de transport în comun «verzi»). O altă propunere vizează aplicarea unei «taxe de congestie» tuturor maşinilor cu un grad ridicat de poluare, care nu sunt înmatriculate în Bucureşti, dar circulă în Capitală. ”Peste 40% din maşinile vechi de import înmatriculate anul trecut nu corespund nici măcar normelor Euro 3”

După cum a precizat pentru Adevărul Christophe Dridi, director general Dacia, ”După eliminarea timbrului de mediu, la începutul anului 2017, am asistat la o adevărată invazie a vehiculelor de ocazie de import. Nu mai puţîn de un milion de maşini uzate au intrat în ţară în ultimii doi ani. Spre exemplu, în 2018, pentru fiecare automobil nou vândut în România au fost importate trei maşini second hand. Mai mult de 40% din maşinile vechi de import care au fost înmatriculate anul trecut nu corespund nici măcar normelor Euro 3 iar vârstă medie a parcului auto depăşeşte deja 14 ani. Aceste vehicule de ocazie au aşadar un impact negativ atât asupra mediului, cât şi asupra siguranţei rutiere. Prin urmare este necesar să fie create o serie de mecanisme care să încurajeze achiziţia de vehicule noi. Programul Rabla este o soluţie bună, care şi-a dovedit deja eficacitatea, aşa că ar trebui continuat. El ar trebui să fie însoţit de alte măsuri, precum un mecanism de fiscalizare a importurilor de maşini second hand şi instituirea unor controale tehnice mai stricte”. „Deşi constatăm o scădere a vehiculelor second hand importate în România în anul 2018, numărul acestor unităţi continuă să fie alarmant. Ford România consideră că trebuie luate măsuri suplimentare de către Guvernul României pentru a reduce importurile de maşini la mâna a doua. Susţinem ideea introducerii unei taxe auto al carei algoritm de calcul se bazeaza pe nivelul de emisii de CO2, anul de fabricaţie al vehiculului şi nivelul de poluare al acestuia. Înmatriculările de maşini noi vor permite României nu numai să aibă drumuri mai sigure şi, în consecintă, să reducă numărul accidentelor de pe sosele, dar vor asigura românilor un aer mai curat si un mediu mai prietenos”, a declarat pentru Adevărul Attila Szabo, director general Ford România şi Ford Cehia. Conform Asociaţiei Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA), în 2016 România era pe locul trei în Europa în funcţie de vechimea parcului auto, după Polonia şi Lituania. Conform datelor SRPCIV, la finalul lui 2017 în România erau 5,97 milioane vehicule, iar 76% dintre acestea erau mai vechi de 10 ani.

Citeste mai mult: adev.ro/pmv69f

https://adevarul.ro/locale/pitesti/cum-ajuns-romania-groapa-gunoi-masinilor-uzate-ne-batem-polonia-loc-europa-1_5c63ee4d445219c57e1765e3/index.html

Ultima ora:

ObservatorCristina Popescu: Femei celebre din România

PoliticKlaus Iohannis, ședință pe tema Planului Național de Redresare și Reziliență

EconomieAdrian Hatos: Proiectul bugetului de stat pe anul 2021 așază economia românească pe principii liberale: investiții, reforme, creștere economică.

ExternBogdan Aurescu: nominalizarea lui Andrei Muraru în funcţia de ambasador în SUA este „o alegere excelentă”

SocialIulian Crăciun: Despre scandalul exmatriculării studenților la Drept

EvenimenteNicole Moț: Invitație lansare de carte

CulturaCristina Popescu: Femei celebre din România

EditorialIuliana Stan: Femeia si puterea. Gender balance si succes personal



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe