Adriana
Publicat în 5 iunie 2013, 16:51 / 108 elite & idei

Gabriel Zbarcea: Privatizările prin Bursă – intenţie bună, dar finalitatea lasă de dorit

Gabriel Zbarcea: Privatizările prin Bursă – intenţie bună, dar finalitatea lasă de dorit
+ Observator

Intenţia statului de a vinde pe Bursa de Valori 51% din Electrica SA este bună, dar finalitatea lasă de dorit în opinia avocatului Gabriel Zbârcea, Managing Partner al „Ţuca Zbârcea & Asociaţii”. Autorităţile nu au în vedere problemele de concurenţă, vrând să privatizeze, în bloc, circa o treime din distribuţia de electricitate a ţării noas-tre, ne-a spus domnia sa într-un interviu, argumentând că privatizarea filialelor Electrica SA ar avea mai mult succes separat decât în bloc.
Avocatul Gabriel Zbârcea susţine că tranzacţiile de pe piaţa noastră de energie sunt suspendate pe fondul obligativităţii tranzacţionării energiei pe piaţa administrată de OPCOM dar şi pe fondul intenţiei Guvernului de a modifica schema de sprijin pentru producţia de energie verde.
Domnia sa ne-a vorbit, în interviu, şi despre stadiul proiectului aurifer de la Roşia Montană, care se află într-o perpetuă analiză la Ministerul Mediului, dar şi despre privatizarea Poştei, care este dificil de realizat în contextul actual de piaţă, cu problemele pe care le are.

Reporter: Cum comentaţi privatizările companiilor de stat din energie pe piaţa noastră de capital?
Gabriel Zbârcea: Pot înţelege intenţia statului de a vinde societăţi pe Bursa de Valori, revitalizând, astfel, piaţa de capital, asigurând transparenţa şi egalitatea de şanse în procesul de privatizare. Intenţia este bună, dar finalitatea lasă de dorit. Nu mă refer aici la vânzarea de pachete minoritare ale companiilor de stat.
Cred că este o mare eroare intenţia formării unui nou campion energetic prin fuziunea celor trei societăţi de distribuţie a electricităţii aflate în sub-ordinea Departamentului de Energie şi vânzarea pachetului majoritar al noii companii pe piaţa de capital (n.r. listarea a 51% din Electrica SA). Autorităţile nu au în vedere problemele de concurenţă, de poziţie dominantă, pe care o asemenea vânzare le-ar putea aduce.
Prin vânzarea în bloc a circa 30% din distribuţia de electricitate a ţării se vor pierde doi investitori care sunt deja în piaţă (n.r. CEZ şi E.ON) şi ar putea fi interesaţi de preluarea uneia sau a maxim două din actualele filiale de distribuţie a Electrica SA. Dacă autorităţile ar vinde, separat, pachetele majoritare de la cele trei filiale actuale de distribuţie a Electrica SA, şansele de reuşită şi concurenţă în cadrul licitaţiilor ar fi cu totul altele.
Să nu uităm ce s-a întâmplat şi cu vânzarea pe Bursă a pachetului de 10% deţinut de stat la Petrom – un eşec important.
Reporter: „Ţuca, Zbârcea şi Asociaţii” îi mai reprezintă în procesele deschise împotriva Hidroelectrica pe „băieţii deştepţi” din energie?
Gabriel Zbârcea: Avem în portofoliul nostru mai multe companii care activează în domeniul energiei, dar nu le voi califica în niciun fel, cu atât mai puţin într-un mod peiorativ.
Dacă, însă, vă referiţi la situaţia Hidroelectrica, pot înţelege că unele contracte au fost oneroase, dezechilibrate, în defavoarea statului român. Însă, cred că tocmai de aceea, datorită presiunii asupra „băieţilor deştepţi”, aceste contracte puteau fi renegociate în folosul statului, se puteau găsi soluţii pentru ca aceştia să plătească, preţuri mari, corecte, şi să nu se ajungă la situaţia de acum, când Hidroelectrica nu poate vinde mai nimic pe bursa de energie, în contextul actual de piaţă.
Nu pot să accept însă că, din cauza preţurilor mici, Hidroelectrica a preferat să denunţe contractele doar pentru că era vorba despre băieţii deştepţi, deşi aceste noi contracte renegociate aduceau bani mai mulţi, pe cantităţi mari, decât cele obţinute pe piaţa liberă.
Reporter: Cum evoluează tranzacţiile din sectorul nostru energetic? Ce tip de proiecte este căutat acum de investitori?
Gabriel Zbârcea: Tranzacţiile de energie regenerabilă au fost sus-pendate. Toată lumea aşteaptă un semn de stabilitate, de normalitate.
Încă din vara anului trecut, când noua lege a energiei electrice şi a gazelor naturale (Legea nr. 123/2012) a modificat principiile de tranzacţionare a energiei electrice prin interzicerea încheierii de contracte de vânzare-cumpărare prin negociere directă, am constatat o diminuare a gradului de încredere şi de interes al investitorilor pentru sectorul energiei regenerabile. Aceste tendinţe s-au accentuat ca urmare a declaraţiilor şi demersurilor efectuate de reprezentanţii Guvernului de a modifica schema de sprijin a producerii de energie electrică din surse regenerabile de energie. Inexistenţa unei strategii energetice pe termen lung şi instabilitatea legislativă fac ca sectorul energetic din ţara noastră să fie unul din ce în ce mai nesigur şi, pe cale de consecinţă, mai neatractiv pentru investitori, deşi piaţa noastră de energie are un potenţial mare de atragere a investiţiilor străine în comparaţie cu ţările învecinate.
Reporter: Care sunt cauzele eşecului privatizării Poştei Româ-ne? Ce obiecţii au avut investitorii interesaţi şi ce vină au autorităţile în acest eşec? Ce trebuie să facă autorităţile pentru a avea o privatizare de succes în acest caz?
Gabriel Zbârcea: Aş vrea mai întâi să subliniez că nu putem vorbi de un eşec al privatizării, procesul fiind în derulare, practic prelungit până la jumătatea anului viitor. Întrucât suntem implicaţi în acest proiect, nu o să comentez altceva, decât că trebuie ţinut cont de realităţile economice actuale. Nu mai suntem în 2004-2007 când se cumpăra orice, pentru preţuri foarte mari. Acum nu este simplu să privatizezi societăţi cu felurite probleme, să vizezi şi un investitor serios, cu experienţă în domeniu, care să continue activitatea şi să păstreze locurile de muncă, precum şi un preţ bun. Este greu în această perioadă. Acesta este adevărul.
Reporter: Cât la sută din cifra de afaceri de anul trecut a casei de avocatură a fost reprezentată de contractele cu statul? Care sunt cele mai importante procese şi privatizări în care reprezentaţi acum statul?
Gabriel Zbârcea: Vreau să menţionez că obiceiul de a demoniza lucrul avocaţilor cu statul mi se pare păgubos. Statul trebuie să aibă întotdeauna avocaţi puternici şi competenţi, care să îi câştige dosarele, să îi ofere asistenţă de specialitate, profesionistă, în tranzacţiile importante. Aşa se întâmplă peste tot în lumea civilizată. Dacă te zgârceşti la tărâţe rişti să pierzi şi procese, şi bani, să ai contracte proaste, dezechilibrate, eşecuri în negocieri, o notă de plată foarte mare la final!
Ponderea veniturilor decurgând din contracte cu societăţi de stat sau ministere nu a depăşit niciodată 5% din totalul încasărilor firmei noastre. Anul trecut a fost de 2%, de pildă, incluzând şi veniturile partenerilor noştri de la Cluj, Nis-torescu Şomlea & Asociaţii, precum şi veniturile aduse de divizia de taxe pe care am înfiinţat-o în urmă cu un an – Ţuca Zbârcea & Asociaţii Tax.
Am oferit asistenţă, în acest an, Autorităţii pentru Administrarea Activelor Statului (AAAS) în finalizarea privatizării Automobile Craiova cu gigantul american Ford Motor Co., inclusiv transferul unor active ce nu ţineau de activitatea principală desfăşurată de Ford Motor Co. la Craiova către AAAS, respectiv fabrica Mecatim din Timişoara şi o serie de pro-prietăţi imo-biliare.
Am acordat asistenţă Ministerului Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale în cadrul procesului de privatizare a Poştei Române cu un investitor strategic care să preia 51% din companie prin majorare de capital social. Asistăm Electrica SA în cadrul procesului de privatizare a Electrica Serv şi a celor cinci societăţi rezultate din divizarea parţială a acesteia.
Reporter: Ce se mai întâmplă cu proiectul de la Roşia Montană? În ce stadiu este obţinerea avizelor de la Ministerul Mediului?
Gabriel Zbârcea: În acest moment, proiectul minier este în continuare în stadiul de avizare la Ministerul Mediului. Trebuie să se găsească o soluţie pentru oamenii din zonă şi pentru mediul înconjurător, foarte poluat de mineritul care s-a făcut acolo timp de sute şi mii de ani, fără componenta de protecţie a mediului.
Este nefiresc ca din 2006, de când a început evaluarea de mediu, autorităţile statului să amâne o decizie. Totuşi, este şi o parte bună în toată această amânare: proiectul a fost mult îmbunătăţit, deci Româ-nia are de câştigat, într-un fel, din această întârziere. Totul este să ştie când să se oprească, când să spună „gata cu întârzierea”. De altfel, ministrul Mediului a declarat, recent, că dacă investitorul va arăta des-chidere în respectarea tuturor standardelor de mediu, Guvernul nu mai poate pasa responsabilitatea de la un minister la altul şi ar fi obligat să ia o decizie. Lucrurile au fost tergiversate prea mult timp. Se pare că şi statul a înţeles acest lucru, ceea ce este foarte bine.
România are nevoie de o economie funcţională, performantă, de investiţii şi de proiecte serioase, evident totul făcut cu respectarea legislaţiei şi implementat cu mare responsabilitate.
Spre exemplu, dacă România ar câştiga peste 70% din beneficiile economice totale ale acestui proiect şi mii de locuri de muncă garantate, ce am putea cere mai mult de la un investitor strategic?
Reporter: Cum comentaţi implementarea managementului profesionist în companiile de stat?
Gabriel Zbârcea: În teorie, ideea managementului profesionist este una foarte bună. Din păcate însă, implementarea în sine s-a dovedit a fi păguboasă. Astfel, există deja diverse demisii ale unor astfel de manageri, conflicte între noii manageri şi politicul din fruntea ministerelor, sau concursuri cu dedicaţie în alte cazuri. Ori te apuci să faci treabă la modul serios în companiile de stat, ori nu mai faci deloc. Mă întreb adesea dacă nu cumva totul a fost doar un exerciţiu de imagine şi nimic altceva. Ar fi păcat să fie doar un exerciţiu de imagine.
Reporter: Cum evoluează proiectele din sectorul financiar-bancar? A crescut cererea de servicii de specialitate în primul trimestru al acestui an, comparativ cu perioada similară a lui 2012?
Gabriel Zbârcea: Acest domeniu este unul important pentru noi. Ne-am concentrat, în ultimii ani, pe creşterea şi consolidarea activităţii noastre în drept financiar-bancar, sub coordonarea lui Mihai Dudoiu, unul dintre cei mai buni specialişti în această materie. Cu ajutorul lui, practica noastră s-a maturizat, până la punctul în care volumul de activitate în acest sector a atins, în primusl trimestru, cel mai ridicat nivel din ultimii ani.
Ne-am implicat în finanţări de proiecte în diverse industrii, dar şi proiecte de restructurare importante, chiar şi achiziţii în acest sector. Cu titlu de exemplu, aş aminti că, în decursul ultimelor două luni, am asistat la vânzarea ATE Bank Ro-mâ-nia, achiziţia de către UniCredit Ţiriac Bank a business-ului de retail al RBS Bank (România), precum şi finanţarea, în valoare de 8 milioane de euro, acordată de Banca Românească pentru dezvoltarea unui parc fotovoltaic.
Reporter: În ce stadiu este tranzacţia dintre Rompetrol şi statul român?
Gabriel Zbârcea: Memorandumul prin care se stabilesc termenii principali ai înţelegerii dintre stat şi Rompetrol a fost discutat şi aprobat în principiu de către Guvern, iar acesta la rândul său a trimis termenii înţelegerii împreună cu o propunere legislativă care să reglementeze implementarea memorandumului către Parlament. În prezent, proiectul de lege parcurge etapele de avizare în Parlament.
Termenii înţelegerii prevăd iniţierea procedurii de privatizare de către Oficiul Participaţiilor Statului şi Privatizării în Industrie pentru o parte (26,6% din totalul de 44,6%) din pachetul deţinut de către statul Român la Rompetrol Rafinare Constanţa. The Rompetrol Group s-a angajat să participe la procedura competitivă de privatizare şi să plătească o sumă de minim 200 milioane de dolari pentru procentul de 26,6% acţiuni.
Va fi constituit un fond de inves-tiţii kazah-român, cu următoarea structură a acţionariatului: The Rompetrol Group – 80%; statul Român – 20%, cu obiect de activitate investiţii în proiecte din domeniul energiei. Durata investiţională este de 7 ani de la constituirea fondului. Se estimează că valoarea investiţiilor efectuate de fond va ajunge la 1 miliard de dolari. The Rompetrol Group va asigura finanţarea în totalitate a fondului de investiţii, asigurând fondurile necesare şi pentru participaţia statului Român (20% din capitalul social al fondului).
Reporter: Vă mulţumesc!
www.bursa.ro

Ultima ora:

ObservatorCosmin Ghiţă: Nu excludem în acest moment o emisiune de obligaţiuni sau alte instrumente în conexiune pentru retehnologizare

PoliticDragoș Preda: #DezvoltamPrahova #DezvoltamPrahovaInteligenta

EconomieCosmin Ghiţă: Nu excludem în acest moment o emisiune de obligaţiuni sau alte instrumente în conexiune pentru retehnologizare

ExternBarbu Mateescu: ”Anti-contemporaneitatea face un pas înapoi”

SocialCsibi Magor: Am avut cu toții un an greu. Dar putea să fie mult mai greu

EvenimenteDan Mihalache: “Understanding the Romanian Diaspora – Diaspora mobilisation during COVID-19”

CulturaCristina Popescu: Cele mai recente aprecieri internaționale ale mărcilor poștale românești, materializate în două premii Nexofil

EditorialAndrei Stoian, Alexandru Georgescu și Radu Magdin la emisiunea Sfere de Interes



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe