OraNoua.ro
Publicat în 16 octombrie 2013, 17:17 / 209 elite & idei

Gruia Stoica: Analizăm oportunitatea de a cere o ordonanță președințială pentru a continua privatizarea CFR Marfă

Gruia Stoica: Analizăm oportunitatea de a cere o ordonanță președințială pentru a continua privatizarea CFR Marfă

Analizăm oportunitatea de a cere o ordonanță președințială pentru a continua privatizarea CFR Marfă, a declarat, marți, omul de afaceri Gruia Stoica, proprietarul GFR.

„Vrem o ordonanță președințială pentru a ne conforma cu legislația europeană. Legislația europeană spune că nu se poate face nicio tranzacție fără acordul Consiliului Concurenței sau al Comisiei Europene, după caz. Noi vrem să putem face plata după avizul Consiliului Concurenței”, a explicat Stoica.

Întrebat cine a greșit în acest proces, el a răspuns: „Hotărârea de Guvern trebuia corelată cu legislația europeană. A fost o greșeală în strategia de privatizare. Cineva nu a știut cum e cu analiza Consiliului Concurentei”.

Stoica consideră că nu este prima privatizare cu implicații politice, afirmând că „sunt multe”, însă nu a dorit să ofere detalii în acest sens.

De asemenea, proprietarul GFR a precizat că a solicitat Ministerului Transporturilor restituirea de urgență a garanției de 10 milioane de euro și deblocarea contului escrow de 20,2 milioane de euro.

„Ministerul are la dispoziție două zile să deblocheze contul escrow. Mâine (miercuri n.r.) părțile trebuie să semneze o notificare pentru banca unde este contul escrow, ca banii să poată fi restituiți cumpărătorului peste alte trei zile. Mă surprinde declarația ministrului Transporturilor de a reține garanția, deși a anunțat anterior că nu există nicio culpă a cumpărătorului”, a arătat omul de afaceri. El a mai precizat faptul că, luni seara, reprezentanții ministerului i-au cerut să semneze un acord de încetare a contractului de privatizare din care să reiasă că nimeni nu a fost de vină pentru eșecul procesului.

„Dacă mă simțeam vinovat cu ceva, aseară aș fi semnat acel acord pe care mi l-au pus pe masă, dar nu am vrut să semnez acel acord. Costurile noastre de până acum cu procesul de privatizare sunt de câteva milioane bune de euro”, a mai spus Stoica. Întrebat dacă va da statul în judecată, acesta a răspuns: „Dacă aș face o acțiune, ar fi împotriva comisiei de privatizare, să dăm un exemplu că cei care privatizează să aibă și simțul răspunderii, nu doar să-și ia banii pentru asta. Ne gândim să cerem daune, discutăm cu juriștii să vedem baza legală”.

De asemenea, omul de afaceri a negat faptul că acest proces a fost făcut doar de ochii FMI. „Nu vă gândiți la cei 11.000 de angajați ai CFR Marfa și familiile lor? Era important să arătăm că putem duce la capăt o astfel de privatizare, că și o companie românească poate sa cumpere CFR Marfa”, a mai menționat Stoica.

„Operația a reușit, pacientul a murit”, a replicat omul de afaceri, când i s-a amintit că atât el, cât și Ministerul Transporturilor spun că și-au îndeplinit obligațiile.

Privatizarea CFR Marfă a eșuat, întrucât clauzele suspensive de care era condiționată finalizarea tranzacției nu au fost îndeplinite.

Ramona Mănescu a precizat că Ministerul Transporturilor și-a îndeplinit toate obligațiile din contractul de privatizare, iar cumpărătorul ar fi putut plăti restul de bani, renunțând la condițiile suspensive. De asemenea, ea a mai spus că ministerul analizează posibilitatea ca statul să rețină garanția depusă de cei de la GFR.

Potrivit HG privind privatizarea CFR Marfă, tranzacția se finalizează în momentul în care sunt îndeplinite următoarele prevederi: decizia Consiliului Concurenței, conversia în acțiuni a datoriilor CFR Marfă și majorarea capitalului social în baza conversiei, acordul băncilor care au creditat CFR Marfă și plata întregului preț oferit de către GFR.

Conform unui comunicat al GFR remis luni seară, reprezentanții Grup Feroviar Român consideră că membrii comisiei de privatizare nu au făcut toate diligențele și nu au depus toate eforturile pentru identificarea soluțiilor din timp, în vederea definitivării cu succes a privatizării și semnalează că GFR a făcut demersuri oficiale în repetate rânduri pentru a se asigura că toți pașii necesari vor fi parcurși și toate condițiile îndeplinite, iar comisia nu a oferit răspunsuri clare și în timp util solicitărilor GFR, pentru „a preîntâmpina un deznodământ ca acesta”.

Gruia Stoica, proprietarul GFR, a declarat luni seară, la plecarea din Ministerul Transporturilor, că va analiza în cursul zilei de marți dacă va cere despăgubiri statului pentru eșecul privatizării. El a mai spus că se va înscrie din nou la licitație, în momentul în care procedura de privatizare va fi reluată.

În data de 11 octombrie, GFR a anunțat că a plătit 30 de milioane de euro pentru achiziția CFR Marfă și că va achita diferența până la 202 milioane de euro după avizul Consiliului Concurenței. Consiliul are la dispoziție cinci luni pentru a da o decizie, de la primirea documentației complete. Potrivit lui Bogdan Chirițioiu, președintele instituției, Consiliul nu avea nici luni toate documentele de la GFR.

Compania Grup Feroviar Român a fost declarată pe 20 iunie 2013 câștigătoare a competiției pentru privatizarea CFR Marfă, iar contractul de vânzare-cumpărare a pachetului de 51% din capitalul social al societății către societatea comercială Grup Feroviar Român a fost semnat în data de 2 septembrie 2013.

Prețul oferit de GFR a fost de 202 milioane de euro. În plus, GFR și-a asumat investiții de aproximativ 900 milioane de lei la CFR Marfă.

Grup Feroviar Român este o societate cu capital social integral privat, care prestează servicii de transport feroviar de mărfuri și servicii conexe transportului feroviar. Face parte din grupul de firme Grampet, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica.

GFR exploatează un parc de 8.000 de vagoane și 260 de locomotive. În asociere cu CFR Marfă în societatea Rolling Stock, GFR a înregistrat, în 2012, un profit de 4,5 milioane euro.AGERPRES/(AS — autor: Florentina Cioacă, editor: Mariana Nica)***

Ultima ora:

ObservatorCosmin Ghiţă: Nu excludem în acest moment o emisiune de obligaţiuni sau alte instrumente în conexiune pentru retehnologizare

PoliticDragoș Preda: #DezvoltamPrahova #DezvoltamPrahovaInteligenta

EconomieCosmin Ghiţă: Nu excludem în acest moment o emisiune de obligaţiuni sau alte instrumente în conexiune pentru retehnologizare

ExternBarbu Mateescu: ”Anti-contemporaneitatea face un pas înapoi”

SocialCsibi Magor: Am avut cu toții un an greu. Dar putea să fie mult mai greu

EvenimenteDan Mihalache: “Understanding the Romanian Diaspora – Diaspora mobilisation during COVID-19”

CulturaCristina Popescu: Cele mai recente aprecieri internaționale ale mărcilor poștale românești, materializate în două premii Nexofil

EditorialAndrei Stoian, Alexandru Georgescu și Radu Magdin la emisiunea Sfere de Interes



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe