Adriana
Publicat în 15 mai 2012, 17:36 / 336 elite & idei

Gruia Stoica: Electroputere Craiova este un brand puternic, atractiv pentru orice investitor

Gruia Stoica: Electroputere Craiova este un brand puternic, atractiv pentru orice investitor

Gruia Stoica, presedintele Grampet Group, este interesat de achizitii, iar Skoda isi cauta un partener autohton.Compania Skoda isi doreste un parteneriat cu o firma din Romania care sa o ajute sa-si vanda produsele pe piata de la noi. Fabricantul de material rulant din Cehia a incercat o negociere cu reprezentantii Electroputere Craiova, dar discutiile nu au dus la nimic concret. Nu este exclus ca investitorul strain sa caute un nou partener de dialog care sa-i faciliteze intrarea in tara noastra. Nici antreprenorii romani nu se lasa. Gruia Stoica, presedintele Grampet Group, a declarat pentru “Finantistii” ca este cu ochii dupa noi achizitii, analizand cateva firme din tara si din strainatate

Pietele est-europene devin tot mai interesante pentru marii producatori de material rulant, in contextul in care se estimeaza ca aceste regiuni vor avea nevoie de o imbunatatire substantiala a infrastructurii existente in acest moment. In Romania, doar necesarul de tramvaie pentru urmatorii 10 ani este de 1.500 de unitati, ceea ce inseamna o piata de aproximativ 4 miliarde de euro.

La aceasta suma se adauga una la fel de importanta rezultata din reinnoirea parcului de locomotive si vagoane detinut de companiile de cale ferata. Pentru ca transportul feroviar autohton sa ajunga la un nivel similar celui din restul statelor comunitare, tara noastra ar trebui sa aloce in urmatorii cinci ani cel putin cate 500 de milioane de euro pe an pentru investitii.

Chiar daca in acest moment este invocat faptul ca nu exista bani, Romania nu va putea sa se izoleze de restul Europei si va trebui sa caute solutii pentru rezolvarea acestei probleme.

De ce ar vrea Skoda un partener?

Existenta unei potentiale piete de desfacere atat de generoase face ca Romania sa fie atractiva, pe termen mediu, pentru orice companie mare care activeaza in productia de material rulant.

 

Inevitabil apare intrebarea de ce ar cauta un gigant precum Skoda o firma romaneasca pe care sa o implice intr-un parteneriat de afaceri? Raspunsul este cat se poate de simplu: un producator local care joaca rolul de colaborator deschide mult mai usor drumurile atunci cand sunt organizate licitatii de achizitii in Romania.

Modele pentru dezvoltarea unui astfel de business mai exista in tara noastra. Bombardier Transportation a stabilit acum doi ani o colaborare cu fabricantul de material rulant Remarul 16 Februarie, prin intermediul caruia canadienii spera sa castige cat mai multe licitatii organizate de societatile feroviare din Romania. Chiar daca nu este vorba despre un joint-venture, faptul ca firma clujeana a achizitionat o licenta de productie de la Bombardier inseamna enorm si pentru industria romaneasca. Productia se face la noi, este utilizata mana de lucru locala, iar iesirile la export sunt mult mai simple datorita brandului Bombardier.

Siemens a apelat la un artificiu similar, ajungand sa produca tramvaie in parteneriat cu Astra Vagoane Calatori Arad. Imperio este cel mai economic tramvai din lume si este fabricat in Romania. La randul sau, Alstom a vrut sa se implice intr-un contract de business cu o societate din tara noastra. Au existat chiar negocieri cu RATB, dar regia de stat a preferat ca intr-un final sa se asocieze cu Astra Vagoane si astfel a ajuns sa colaboreze cu Siemens.

Grampet Group cauta portite de extindere

Si investitorii autohtoni sustin ca industria feroviara este unul dintre domeniile care pot juca un rol major in dezvoltarea economica a Romaniei. Omul de afaceri Gruia Stoica, presedinte Grampet Group, este unul dintre ei. Business-ul pe care il detine este alcatuit din 16 companii care activeaza in toate sectoarele din domeniul feroviar. In ultimii ani, Grampet s-a extins si peste granita. Grupul ofera servicii feroviare in Romania, Ungaria, Bulgaria, Germania, Serbia, Ucraina si Republica Moldova. De foarte putin timp a reusit sa patrunda si pe pietele din Austria si Slovacia.

Din Grampet Group fac parte si trei fabrici foarte importante: Remar Pascani, unitate specializata in constructii, reparatii si modernizari vagoane de calatori si marfa; Reva Simeria care se ocupa de reparatii, modernizari si intretinere vagoane de marfa si Grampet Debrecen, Ungaria care activeaza in constructii, modernizari, reparatii si revizii vagoane de marfa.

In piata au aparut informatii potrivit carora Gruia Stoica si-ar dori ca din portofoliul sau de fabrici sa faca parte si divizia de productie si reparatie de locomotive si tramvaie detinuta de Electroputere Craiova. Omul de afaceri a recunoscut pentru “Finantistii” ca in acest moment analizeaza mai multe companii din Romania si din strainatate in eventualitatea unei achizitii, spunand ca  Electroputere este un brand puternic, atractiv pentru orice investitor.

De altfel, actionarii companiei craiovene au si discutat cu Grampet Group in acelasi timp in care se purtau negocierile si cu Skoda. Adrian Dumitriu, directorul Electroputere, ne-a spus ca daca in cazul Skoda nu s-a ajuns la nicio intelegere, cu firma din Romania sunt sanse foarte mari pentru stabilirea unei afaceri impreuna.

Industria feroviara din Romania este un segment care starneste interesul multor investitori, rulajele financiare mari din acest sector facandu-l extrem de atractiv. In plus, dezvoltarea zonei de productie la noi in tara, unde costurile sunt mai scazute decat in alte regiuni datorita fortei de lucru ieftine, permite unei companii puternice sa se impuna in aceasta parte a continentului si sa castige cat mai mult din piata.

Investitii si in transportul feroviar

In paralel cu investitiile in productie, Gruia Stoica dezvolta si segmentul de transport feroviar. Grup Feroviar Roman, cel mai mare operator privat de marfa din tara noastra, a incheiat anul 2011 cu un volum de 12,5 milioane de tone nete transportate, echivalentul a peste 4 miliarde de tone nete kilometri. Pentru 2012, Grampet Group si-a propus o crestere a volumului de marfuri transportate atat pentru Grup Feroviar Roman, cat si pentru Bulgarian Railway Company si Train Hungary, transportatorii feroviari de marfa pe care ii detine in Bulgaria, respectiv Ungaria. Compania manageriaza o flota de 325 de locomotive si peste 13.500 de vagoane. Printre cei mai importanti clienti ai GFR se numara Rompetrol, OMV Petrom, Lukoil, Conpet, Holcim, Lafarge, Arcelor Mittal, Dacia-Renault si Butan Gas.

Articol publicat pe www.finantistii.ro

Ultima ora:

ObservatorVictor Vevera, Mireille Rădoi, Doina Banciu: 500 de ani de la „cel mai important document al culturii românești”. Simpozion la BCU „Carol I”

PoliticRemus Pricopie: Este politica o profesie serioasă?

EconomieNovel Research, Editura Club România: Trenduri în reglementări financiare

ExternIulian Fota, despre concluziile summit-ului Biden-Putin

SocialMarian Staș, despre criteriile pentru școlile-pilot: Cel mai important e să vrea și al doilea să poată

EvenimenteVictor Vevera, Mireille Rădoi, Doina Banciu: 500 de ani de la „cel mai important document al culturii românești”. Simpozion la BCU „Carol I”

CulturaFlaviu Predescu: Marile portrete ale lui Nadar. Expoziție la Timișoara

EditorialCiprian Stănescu: Educația viitorului în realitatea mixtă. Top 3 provocări pentru Generația Z



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe