Matei Bogdan
Publicat în 27 noiembrie 2019, 22:21 / 53 elite & idei

Gruia Stoica: Electroputere nu a murit și nici nu va muri. Producția de locomotive continuă grație Grupului Grampet

Gruia Stoica: Electroputere nu a murit și nici nu va muri. Producția de locomotive continuă grație Grupului Grampet

O știre de săptămâna trecută a zguduit sistemul feroviar din România, dar și pe oamenii de rând. Electroputere Craiova va pune lacătul pe ușă chiar de Ziua Națională, 1 Decembrie, după o istorie de 70 de ani. Și totuși, Electroputere nu a murit, grație Grupului Grampet, care va continua producția de locomotive la Craiova.

La momentul actual, nu a mai rămas mare lucru din ceea ce era Electroputere Craiova la momentul privatizării, așa că știrea cu închiderea uzinei emblematice pentru industria feroviară românească are mai degrabă un impact emoțional decât unul real.

De fapt, iese din scenă o formă rămasă de multă vreme fără fond, în urma unei privatizări dubioase făcute în 2007 de Guvernul Tăriceanu cu saudiții de la Al Arrab, reprezentați de Fathi Taher. Asta după ce Guvernul Năstase refuzase mai multe oferte, printre care și cea a gigantului american General Motors.

Acum, ceea ce este important e faptul că Electroputere Craiova continuă să trăiască datorită grupului românesc Grampet, care a cumpărat, la finele lui 2012, producătorul de locomotive, fosta Divizie de Vehicule Feroviare și Urbane- DVFU, care a fabricat de-a lungul timpului peste 1.000 de locomotive electrice și peste 3.000 de locomotive Diesel electrice.

Valoarea tranzacției nu a fost făcută publică, însă ea este estimată la peste două milioane de euro. Aceasta în condițiile în care grupul Al Arrab plătise statului român, pe întreaga companie craioveană, suma de 2,3 milioane de euro. Numai vânzând divizia de locomotive către Grampet, arabii și-au recuperat banii.

La acel moment, Grupul Grampet a vrut să cumpere divizia de locomotive cu tot cu terenul și halele aferente, însă acest lucru nu a fost posibil, pentru că acolo începuse deja construcția primului mall din Craiova. O afacere imobiliară prin care Al Arrab și-a scos mult mai mulți bani decât plătise la privatizare. În atari condiții, toate utilajele au fost mutate peste drum, la Reloc, o altă societate pe care Grupul Grampet o salvase de la închidere și vânzare la fier vechi.

Acum, reparatorul de locomotive Reloc SA este cea mai importantă companie din zona reparațiilor și modernizării de locomotive din România.

Electroputere nu a murit. În 2014 a fost produsă prima locomotivă

Noua entitate se numește acum Electroputere VFU SA. Prin cumpărarea fabricii Reloc SA Craiova, Grupul Grampet a putut să-și consolideze activitatea de reparații de locomotive și material rulant. La doi ani de la preluarea afacerii, a apărut și prima locomotivă fabricată la Craiova de către Electroputere VFU – Reloc. Noua locomotivă diesel de 1250 CP a fost realizată în parteneriat cu producătorul american Caterpillar.

Fabrica de la Craiova are o capacitate de trei locomotive pe lună, existând deja un precontract în Europa de Vest pentru opt unități. Locomotiva Terra Nova este destinată serviciului de manevră grea şi transportului de marfă şi poate rula pe linii de cale ferată cu ecartament îngust, normal sau larg, putând fi utilizată în majoritatea sistemelor feroviare.

“Reloc SA și Electroputere VFU Craiova sunt un stindard al tradiției feroviare românești, sunt un simbol al economiei românești, reprezintă interesele naționale peste graniță, culegând recunoștința și aprecierea clienților internaționali prin calitatea și capabilitățile produselor ce ies pe porțile celor două fabrici”, spunea recent Grațian Călin, președintele Consiliului de Administrație al Reloc SA.

Grupul Electroputere VFU – Reloc, un gigant al industriei feroviare românești

Grupul format de Electroputere VFU și Reloc SA reprezintă cea mai mare unitate de fabricare și reparații de locomotive din România și din întreaga Europă Centrală și de Sud-Est. Reloc găzduiește un centru de proiectare și cercetare în domeniul tracțiunii feroviare, care va continua la Craiova tradiția locomotivelor. Reloc este specializată în proiectarea, construcția, repararea și modernizarea vehiculelor feroviare și a materialului rulant, precum și în producția de piese de schimb pentru industria feroviară. Fabrica din Craiova execută toată gama de reparații și lucrări de întreținere pentru locomotive, de orice tip ar fi acestea, și specialiștii angajați aici fac o continuă muncă de cercetare și inovare în domeniul feroviar.

Beneficiarii serviciilor Reloc sunt cele mai mari societăți feroviare private sau de stat din România, Polonia, Serbia, Macedonia, Slovacia, Ungaria sau Bulgaria, dar și numeroase alte companii private. La Reloc s-au făcut cu succes peste 8.500 de reparații planificate, peste 800 de reparații accidentale și nenumărate reparații de agregate (motoare de tracțiune, osii, generatoare, transformatoare etc.) și recondiționări de subansamble pentru locomotive.

”Electroputere nu iese din scenă, ci o cochilie goală din cauza marelui investitor internațional Al-Arab! Dar Electroputere trăiește în continuare datorită grupului românesc Grampet, care i-a salvat numele, expertiza, personalul cheie și care – unindu-și forțele pentru a crea ceva mult mai mare decât suma părților – inovează constant în industria ferioviară locală și europeană!”, spune fondatorul Grupului Grampet, Gruia Stoica.

Și Softronic produce locomotive, tot la Craiova

Pe de altă parte, la Craiova se produc în continuare locomotive și nu numai la Electroputere VFU. În 1999 s-a înființat Softronic, producător de locomotive și rame electrice de călători.

În iunie 2017, Softronic a semnat un contract cu operatorul feroviar Green Cargo pentru livrarea a opt locomotive Transmontana. Primele două unități au fost deja produse şi livrate, următoarele şase urmând să fie distribuite până la mijlocul anului 2020.

Însă cel mai cunoscut produs, pentru oamenii de rând, al firmei craiovene este rama electrică Hyperion, nu de puține ori denumit de presă ”trenul SF”. Proiectul a fost finalizat în 2013, când a fost produsă rama electrică cu podea joasă, bi-sistem, capabilă să opereze atât la 25 kv AC 50 Hz cât și la 3 kv DC. „Printr-un efort extraordinar tehnic şi financiar, am realizat construirea primului tren electric din România, care, neputând fi achiziţionat de statul român, a condus la ideea înființării unui operator privat de transport de călători, în interiorul grupului”, spunea la finele anului trecut Ionel Ghiță , asociat în cadrul producătorului de material rulant.

Softrans a fost înființată în 2002, cu scopul inițial de a testa soluțiile tehnice dezvoltate de Softronic. După un an, primele locomotive au început activitatea de transport, oferind serviciile sale unui număr din ce în ce mai mare de clienți.

Potrivit ultimelor date disponibile la Ministerul Finanțelor, Softronic a avut anul trecut o cifră de afaceri de 100,46 milioane de lei (echivalentul a aproximativ 21 milioane de euro), un profit de 3,56 milioane de lei (745.000 euro) și peste 200 de salariați.

www.clubferoviar.ro

Ultima ora:

ObservatorSergiu Manea: Forbes 30 pentru RO30

PoliticIon M. Ioniţă: Bădălău şi ai lui

EconomieSergiu Manea: Forbes 30 pentru RO30

ExternIulian Chifu: Un game changer în Brexit – Raportul serviciilor britanice privind ingerinţele Rusiei în referendumul din 2016

EvenimenteMireille Rădoi: Un produs de diplomație culturală – Femei remarcabile din România și din Peru

CulturaRadu Preda: Organizatorii memoriei

SocialAndrei Stoian: Sistemul de învăţământ românesc a acumulat o serie întreagă de probleme

MoldovaAndrei Vlasceanu: Tragedie antică şi teatru rusesc la Chişinău



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe