Adriana
Publicat în 25 iulie 2012, 15:03 / 153 elite & idei

Ionel Blanculescu: Fondul suveran de investitii al Romaniei (FSIR)

Ionel Blanculescu: Fondul suveran de investitii al Romaniei (FSIR)
+ Economie

Trec anii si trec zilele peste o Romanie care se infunda din ce in ce mai mult in neperformanta economica.

Resimt aceasta realitate cruda atat companiile, cat si populatia: veniturile nu mai cresc, nici profiturile, atunci cand ele exista, numarul de falimente creste, salariile nu mai cresc, dimpotriva, somajul creste, pensiile sunt cum sunt si as mai putea continua.

Romaniei in criza ar fi trebuit sa-i fie mai bine decat in afara crizei. Cum? Prin exploatarea multelor oportunitati generate de criza.

Inchipuiti-va ca Romania concureaza in spatiul UE cu Loganul ei, alaturi de Mercedes, Peugeot, Ferrari, Seat, Skoda etc. Una este sa te afli pe un drum cu gropi, obstacole si alte manifestari ale crizei, unde concurentii au cat de cat o viteza constanta, situandu-se aproape umar la umar si alta e sa te afli pe o autostrada, in care concurenta statelor puternic industrializate din UE efectiv poate strivi rezultatele economice ale Romaniei.

Pe plan mondial, pentru a se putea impune in acest domeniu, statele si-au creat Fonduri Suverane de Investitii, care efectiv functioneaza pe principii de business, pentru tarile respective.

Numai cateva exemple: Sovereign Fund of Brasil, China Investment Corporation, Strategic Investment Fund of France, Government Investment Fund Indonezia, Italian Strategic Fund, Korea Investment Corporation, Kuwait Investment Authority, Libian Investment Authority, Nigerian Sovereign Investment Authority, Oman Investment Fund, Qatar Investment Authority, Palestine Investment Fund, Abu Dhabi Investment Authority, Emirates Investment Authority, Investment Corporation of Dubai, State Capital Investment Corporation of Vietnam si multe altele.

Majoritatea acestor fonduri suverane au fost create dupa anul 2000, in prezent operand cu mult succes in spatiul de business international, in beneficiul statelor care le detin.

Fondul Suveran de Investitii al Romaniei (FSIR) s-ar putea constitui in replica tarii noastre la ofensiva internationala in domeniu, putand fi implicat, printre altele, in atragerea de finantari pentru proiecte mari de investitii, aflate in prezent in stand by, in afara fondurilor structurale europene, a caror situatie de inghet o constatam.

Astfel, FSIR ar putea gestiona o emisiune de bonduri speciale pentru zona Golfului Persic, la o valoare cuprinsa intre 5 si 10 miliarde de dolari, care sa fie subscrisa de state gen: Emiratele Arabe Unite, Qatar, Kuwait, Oman, Bahrain, Arabia Saudita.

Banii ar putea fi investiti in marile proiecte de investitii ale Romaniei, conducand la relansarea economiei romanesti, prin repornirea motoarelor acesteia, pe intreaga ei orizontala. Numai prin efectul de multiplicare, intr-o perioada rezonabila de cativa ani, cele 10 miliarde de dolari ar putea conduce la activitate economica de 25 la 40 de miliarde, cu efecte dintre cele mai benefice asupra bugetului de stat.

Mai mult, la scadenta bondurilor, acestea ar putea fi transformate in imprumut obligatar, prin conversia bondurilor in actiuni la companiile de proiect, statele imprumutatoare urmand sa devina partener cu statul roman in investitiile finalizate, creatoare de valoare adaugata si profit, pentru toate partile implicate.

Prin aceasta modalitate financiara, deficitul bugetar al Romaniei nu va fi afectat de respective forma de imprumut.

Conditia de baza pentru a se investi in aceste proiecte, pe care FSIR o va urmari, este ca orice dolar investit sa se intoarca la un nivel mai mare decat acesta, adica respectivele tinte investitionale sa fie cu adevarat profitabile si rentabile pentru finantatori.

Pe de alta parte, FSIR ar urma sa aiba atributii dupa cum urmeaza:

– promoveaza investitiile romanesti in lume, asigurand sprijinul statului roman pentru acestea; – atrage, negociaza, mediaza si gestioneaza relatiile cu investitorii straini in Romania; – reprezinta organizatia specializata a statului, mandatata cu desfasurarea relatiilor de afaceri ale acestuia, atat pe plan international, cat si national.

Din acest punct de vedere, Romania va castiga foarte mult, avand in vedere ca, in prezent, practic nu exista interlocutor pentru mediul international de afaceri, care intentioneaza sa investeasca in Romania, nici pentru investitorii straini, deja prezenti, avand in vedere volatilitatea foarte mare a mediului politic, ministrii cu atributii economice schimbandu-se foarte frecvent si neasigurand un dialog eficient si constant, stabil si predictibil, pentru asigurarea infrastructurii necesare realizarii investitiilor.

Un titlu din Ziarul Financiar de miercuri imi confirma pe deplin cele expuse mai sus, pe care il redau mai jos: „Seful CEZ Romania: Daca vrei sa faci o investitie majora, de multe ori nu ai cu cine vorbi”.

„Ceea ce-mi doresc este ca Romania sa-si stabileasca niste prioritati. Din 2005 de cand sunt aici am schimbat o serie intreaga de ministri si de multe ori fiecare a venit cu planul sau. Ca sa faci o termocentrala ai nevoie de patru ani, de exemplu. Practic, daca vrei sa faci o investitie majora, de multe ori nu ai cu cine vorbi, nu ai cum sa mergi mai departe cu atatea schimbari”, spune Jan Veskrna, CEO-ul CEZ Romania.

Mai mult, Romania poate castiga material in mod substantial daca relatiile cu mediul de afaceri international si national se dezvolta printr-o organizatie de business specializata, cu personal cu experienta si expertiza in acest domeniu.

Articol publicat pe www.blanculescu.ro

Ultima ora:

ObservatorCsibi Magor: „The enemy of good enough is great”

PoliticAdrian Hatos: Investițiile masive și susținerea economiei private trebuie combinate cu reforme care să eficientizeze și să profesionalizeze aparatul de stat

EconomieGruia Stoica a cumpărat terenul pe care se află fabrica sa de vagoane din Debrecen, Ungaria, în urma unei investiţii de 6,5 milioane de euro

ExternRadu Magdin: Options and possible solutions from an Eastern European perspective

SocialCsibi Magor: „The enemy of good enough is great”

EvenimenteSilviu Nate: „Jordan – A Stable and Peaceful Country in a Turbulent Region. A Review of Jordan’s Policy in the Last Decades and Some Future Perspectives”

CulturaIonuţ Vulpescu: Al cui ziceaţi că e Brâncuşi?

EditorialPetre Guran: „În Hristos v-ați și îmbrăcat”



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe