Adriana
Publicat în 29 august 2012, 07:31 / 238 elite & idei

Ionel Blanculescu: Minunea de la pompele de carburanti din Franta

Ionel Blanculescu: Minunea de la pompele de carburanti din Franta

Exista o solutie de reducere a pretului carburantilor la pompa: prin eliminarea unei aberatii fiscale, si anume TVA la accize, din pretul de vanzare a carburantilor, prin care consumatorul ar putea plati mai putin cu 36,8 bani, (8,26 eurocenti), pe litru, ca si contributie a statului, si cu alti 36,8 bani (8,26 eurocenti) pe litru, ca si contributie a unor companii petroliere, poate a tuturor prezente in Romania, care sunt dispuse sa raspunda unei scaderi de taxe din partea Guvernului prin acelasi tip de gest. Cei 73,6 bani pe litru ar reprezenta la un plin de 40 de litri, care valoreaza aproximativ 220 de lei, o economie de 29,2 lei, adica de 13,27%, ceea ce poate reprezenta un inceput promitator (pretul de referinta al carburantilor luat in calcul la acea vreme a fost de 5,5 lei/litru).
Paradoxal, prin aceasta manevra fiscala, toate partile ar castiga: consumatorul, prin faptul ca ar plati mai putin pe carburantul cumparat la pompa, companiile petroliere, prin faptul ca ar creste consumul si deci cifra de afaceri/profitul, iar statul direct prin impozite si taxe mai mari incasate, ca urmare a cresterii consumului.
De ce readuc in actualitate acest subiect, deja aflat in arhivele vremii? Pentru ca marti, 28 august 2012, Ministrul economiei din Franta, Pierre Moscovici, anunta o scadere imediata a pretului carburantilor la pompa cu 6 eurocenti, 3 eurocenti, contributie a statului, printr-o reducere de taxe de aproximativ 300 de milioane de euro, si 3 eurocenti, contributie a companiilor petroliere.
Aranjamentul poate fi considerat pilot, valabil pentru 3 luni, in acest rastimp urmand sa fie perfectat un mecanism permanent de reducere a pretului carburantilor la pompa. Astfel, in Franta zilelor noastre, cu un presedinte al statului si un Guvern de sorginte socialista, devine posibil ca, la un plin de 40 de litri carburant, in valoare de 58,4 euro, economia la pompa, in favoarea consumatorului sa fie de 2,4 euro, adica de 4,1%. Si de ce nu, daca metoda va da rezultatele scontate, reducerile sa nu continue?
O singura intrebare imi pot pune in fata realitatii de astazi: daca in Franta se poate, de ce nu s-ar putea si in Romania?
Propunerea a fost facuta de Ionel Blanculescu inca de acum un an, intr-un inverviu pentru Buletinul oficial online al Camerei de Comert si Industrie a Municipiului Bucuresti, „Afacerea”
La acea data, Blanculescu afirma ca perceperea de TVA la o acciza (taxa la alta taxa) reprezinta o ilegalitate. „Ca definitie, taxa pe valoare adaugata este o taxa generala, aplicata tuturor activitatilor comerciale care implica producerea si distribuirea de bunuri si prestari de servicii. TVA se refera, asadar, la valoarea nou creata de intreprindere in urma ciclului de productie, nu la valoarea nou creata de Ministerul Finantelor in urma accizarii, respectiv a taxarii si impozitarii actului economic”, a explicat acesta.
„Daca guvernul este de buna credinta, ar putea renunta la aceasta dubla impozitare, mai ales in conditiile in care ponderea taxelor si impozitelor platite la stat de companiile petroliere in pretul carburantului se situeaza intre 55% si 60%, iar abandonarea perceperii de taxe la taxe ar insemna ca pretul la pompa al carburantilor ar putea scadea cu 36,8 bani, incepand de maine”, adauga Blanculescu.
De asemenea, el a propus si o a doua solutie, respectiv eliminarea taxei de drum.
„Pentru ca reducerea pretului la pompa al carburantilor sa se simta si mai mult in buzunarul consumatorului, exista si o a doua solutie, aplicabila concomitent, si anume eliminarea si a taxei de drum, de 125 de dolari pe tona de combustibil, ce reprezinta tot o taxa dubla, avand in vedere ca taxa de drum se plateste, de fapt, prin rovigneta”, a explicat Blanculescu. Articol publicat pe www.ziare.com

Ultima ora:

ObservatorCsibi Magor: „The enemy of good enough is great”

PoliticAdrian Hatos: Investițiile masive și susținerea economiei private trebuie combinate cu reforme care să eficientizeze și să profesionalizeze aparatul de stat

EconomieGruia Stoica a cumpărat terenul pe care se află fabrica sa de vagoane din Debrecen, Ungaria, în urma unei investiţii de 6,5 milioane de euro

ExternRadu Magdin: Options and possible solutions from an Eastern European perspective

SocialCsibi Magor: „The enemy of good enough is great”

EvenimenteSilviu Nate: „Jordan – A Stable and Peaceful Country in a Turbulent Region. A Review of Jordan’s Policy in the Last Decades and Some Future Perspectives”

CulturaIonuţ Vulpescu: Al cui ziceaţi că e Brâncuşi?

EditorialPetre Guran: „În Hristos v-ați și îmbrăcat”



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe