Adriana
Publicat în 2 mai 2018, 11:39 / 64 elite & idei

Iulian Chifu: Mutarea Ambasadei Romaniei la Ierusalim. Dosarul dezbaterii

Iulian Chifu: Mutarea Ambasadei Romaniei la Ierusalim. Dosarul dezbaterii
+ Observator

Mutarea Ambasadei României din Israel de la Tel Aviv la Ierusalim are un număr de elemente şi argumente în dispută care ţin de câteva teme mari.

Ele au implicaţii de politică externă şi politică internă, vizează totodată relaţiile cu statul Israel – pe care România l-a recunoscut de la început şi nu şi-a retras ambasada şi nu a rupt relaţiile în perioada comunistă, apoi cu Statele Unite, cu Autoritatea Palestiniană – cu recunoaşterile făcute în materie şi susţinerea soluţiei celor două state în Orientul Mijlociu, cu statele arabe şi Turcia, cu Uniunea Europeană şi statele europene, şi nu în ultimul rând cu comunitatea internaţională şi relaţionarea cu dreptul internaţional şi rezoluţiile Consiliului de Securitate şi ale Adunării Generale a ONU în materie, care statuează faptul că statutul Ierusalimului va fi stabilit după încheierea păcii.

Magnitudinea unei decizii legate de mutarea Ambasadei la Ierusalim

Situaţia la care ne referim are de a face cu tema cea mai complexă a politicii internaţionale, situaţia din Orientul Mijlociu, un nod de conflict cu impact asupra a numeroase teme conexe ce merg de la resurse şi petrol la dialogul inter-religios al religiilor monoteiste şi ajung până la chestiuni de securitate majore ce afectează lumea, radicalism islamic, terorism. Evident, aici vorbim şi despre manieră şi mod de a gestiona responsabil politica externă la nivel profesionist şi de luare a deciziilor utilizând toate resorturile statului, instituţiile statului cu experienţă şi relevanţă în materie.

Nu e vorba despre curaj şi ambiţie, despre ciocniri de voinţe, ci despre responsabilitate şi profesionalism. Aici sunt temele care încheie cariere diplomatice ale celor ce se hazardează în a lua sau asuma decizii fără a gândi toate etapele unui asemenea proces, care începe cu studiul de impact şi cu respectul pentru înţelegerea relevanţei deciziei pe această temă şi a relevanţei ei, care tratează cu justă măsură şi circumspecţie schimbările bruşte de politică externă şi gândesc echilibrat aceşti paşi, care insistă pe predictibilitate şi consultarea partenerilor şi aliaţilor, a partenerului strategic american în primul rând.

Nu e vorba despre curaj şi ambiţie, despre ciocniri de voinţe, ci despre responsabilitate şi profesionalism.

Acest lucru mai ales într-un domeniu în care deciziile sunt ireversibile, nu pot fi corectate în timp sau revizuite, ci marchează pe deplin istoria şi evoluţia statului român. Cam aceasta e magnitudinea unei decizii de această factură pe un subiect atât de sensibil precum mutarea Ambasadei României de la Tel Aviv la Ierusalim. Un demers care nu exclude, în nici un caz, recunoaşterea dreptului unui stat de a-şi stabili capitala oriunde pe teritoriul său recunoscut internaţional.

Dialog interconfesional şi rezoluţii ale ONU de luat în consideraţie

În cazul Ierusalimului, dezbaterea despre faptul că găzduieşte locuri sfinte ale celor trei religii monoteiste şi e dorită drept capitală de către Israel şi Autoritatea Palestiniană deopotrivă, împreună cu toată discuţia privind indivizibilitatea oraşului sfânt – resturile Templului se află sub moscheea Al Aksa – şi vizează dialogul interconfesional, rezoluţii ale Consiliului de Securitate al ONU (vreo 13) şi rezoluţii ale Adunării Generale a ONU.

Prejudiciul este enorm, chiar dacă revenirea de pe poziţiile mutării ambasadei la cele ale lansării unei evaluări a unui asemenea subiect e un pas în direcţia bună.

Evident că evoluţiile curente ale acestui subiect l-au transformat, în mod regretabil, într-o temă de politică internă, de rivalitate şi dispută cu relevanţă electorală, un lucru inacceptabil pentru chestiuni atât de sensibile de politică externă şi securitate. Simplul fapt că tema a apărut în spaţiul public înainte de a fi evaluată şi cântărită în spatele uşilor închise, cu toate consecinţele, înainte de a se lua o decizie consensuală la nivelul instituţiilor relevante ale statului român, creează prejudicii majore României.

Cu atât mai mult dacă asemenea opinii individuale au ajuns să fie exprimate în relaţiile dintre state sau dacă există promisiuni şi angajamente, fie şi secvenţiale sau la nivelul unor personalităţi politice sau a reprezentanţilor unor instituţii în stat, înaintea unei decizii la nivel instituţional şi constituţional al statului român. Prejudiciul este enorm, chiar dacă revenirea de pe poziţiile mutării ambasadei la cele ale lansării unei evaluări a unui asemenea subiect e un pas în direcţia bună şi e de salutat revenirea pe poziţii mai circumspecte şi echilibrate, care reclamă şi angajează evaluare profesionistă din partea tuturor instituţiilor, iar ulterior decizia constituţională pe un asemenea subiect.

http://adevarul.ro/news/politica/mutarea-ambasadei-romaniei-ierusalim-dosarul-dezbaterii-1_5ae811badf52022f757258d0/index.html

Ultima ora:

ObservatorKlaus Iohannis: Ziua Marinei 2018. Președintele a vorbit despre securitatea regională, la cel mai mare spectacol naval al anului

PoliticDaniel Constantin (Pro România): Nu vrem neapărat la guvernare, vrem să contribuim ca acest guvern să-și înceteze mandatul

EconomieSilviu Cerna – Rolul economic al statului: O veche problemă rămasă deschisă

ExternOvidiu Nahoi: Populiștii se pregătesc și ei pentru viitoarea Uniune Europeană

EvenimenteMircea Geoană: La mila sorţii şi la pomana împrejurărilor externe?

CulturaScriitorul Mircea Cărtărescu, la aniversare

SocialRaed Arafat: 41% din maşinile de pompieri pentru intervenţii la incendii au o vechime mai mare de 30 de ani

MoldovaArmand Goșu: Victoria lui Andrei Năstase reînvie speranța unei schimbări în Republica Moldova



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe