Matei Bogdan
Publicat în 29 ianuarie 2020, 15:34 / 81 elite & idei

Klaus Iohannis lansează patru teme de politică publică pentru reformarea sistemului de educație: Lipsa unei educaţii de calitate devine o ameninţare pentru dezvoltarea României pe termen lung

Klaus Iohannis lansează patru teme de politică publică pentru reformarea sistemului de educație: Lipsa unei educaţii de calitate devine o ameninţare pentru dezvoltarea României pe termen lung

Președintele Klaus Iohannis a atras luni atenția că lipsa unei educații de calitate devine o amenințare pentru dezvoltarea României pe termen lung, semnalând că sunt necesare noi abordări în selecția și formarea cadrelor didactice, precum și în transformarea managementului școlar, informează Digi24.

Șeful statului a propus patru documente de politică publică pentru reformarea sistemului de educație românesc, elaborate de către experții Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, cu sprijinul financiar al Comisiei Europene.

Proiectul <<România Educată>> avansează şi intră de astăzi într-o nouă etapă. (…) Cele patru domenii acoperite în aceste documente, respectiv cariera didactică, managementul şcolar, echitatea şi educaţia timpurie, sunt cruciale pentru transformarea în bine a învăţământului din România. Rezultatele PISA, publicate în urmă cu mai puţin de două luni, reprezintă unul dintre argumentele de netăgăduit pentru urgenţa soluţiilor rapide şi temeinice. Lipsa unei educaţii de calitate, care să fie accesibilă pentru toţi copiii din ţara noastră, devine o ameninţare pentru dezvoltarea României pe termen lung”, a spus şeful statului la conferinţa ”România Educată – politici publice şi coordonarea surselor de finanţare”, organizată la Palatul Cotroceni, potrivit Agerpres.

Acesta a subliniat că managementul școlar, cariera didactică, echitatea și educația timpurie sunt cruciale pentru ”transformarea în bine” a învățământului din România.

”Avem nevoie de noi abordări în selecţia şi formarea cadrelor didactice, dar şi în transformarea managementului şcolar din muncă de administraţie în leadership şi iniţiativă. În egală măsură, este esenţială o reducere a inechităţii încă din primii ani petrecuţi de copii în grădiniţele şi şcolile din România. În acelaşi timp, trebuie să acceptăm că nu avem la dispoziţie resurse financiare nelimitate. Nu putem rezolva toate problemele din educaţie peste noapte, indiferent cât de mult ne-am dori acest lucru”, a afirmat președintele României.

Totodată, şeful statului a evidenţiat nevoia unei economii bazate pe cunoaştere.

”Nu putem, în epoca inteligenţei artificiale, să avem o problemă endemică de analfabetism funcţional în rândul populaţiei noastre. Şi nici nu putem, în contextul unei îmbătrâniri şi aşa pronunţate a populaţiei, să lăsăm sute de mii de tineri nepregătiţi pentru rigorile unei economii globalizate şi aflate în schimbare continuă, dar şi ale unei societăţi care, dacă nu se va dezvolta sustenabil, va înceta pur şi simplu să mai existe în forma actuală”, a adăugat Iohannis.

Șeful statului a semnalat că eforturile de îmbunătățire a calității educației vor trebui să fie orientate cu precădere către sectoarele care au fost neglijate în trecut sau care au potențialul de a produce beneficii indirecte și în alte zone din educație.

”Eforturile de a dezvolta un management şcolar de calitate şi de a forma cadre didactice cât mai bine pregătite trebuie să ţină cont şi de nevoile specifice acestei forme de educaţie, adesea tratată ca o rudă săracă a filierei teoretice”, a spus el, indicând că o altă ”hibă” a învăţământului românesc este lipsa sectorului educaţional dedicat meseriilor cu nivel înalt de calificare.

Șeful statutul a mai punctat nevoia ca stabilirea și adoptarea priorităților pentru educație să se concretizeze.

”Este esenţial ca stabilirea şi adoptarea priorităţilor pentru viitorul educaţiei să nu rămână doar pe hârtie, iar acest lucru se poate asigura prin alinierea criteriilor de acordare a fondurilor din diferitele surse de finanţare cu rezultatele proiectului <<România Educată>>. Urmarea firească a acordului social trebuie să fie un angajament politic, care se măsoară şi prin modul în care investim banii pentru ca fiecare copil din România să aibă acces la educaţie incluzivă de calitate”, a conchis Iohannis.

www.caleaeuropeana.ro

Ultima ora:

ObservatorHorea Mihai Bădău: Inteligența Artificială – Ce se va întâmpla

PoliticLudovic Orban: La nivelul primăriilor este nevoie de o reechilibrare a bugetelor locale

EconomieSilviu Cerna: Pericolele populismului macroeconomic

ExternClara Volintiru: Taking stock of ‘election season’ in the Eastern Partnership countries

SocialCiprian Negură: Micro-sesiune marca Skills Of The Future

EvenimenteIon M.Ioniţă, Iulian Fota: Dezbatere Historia Live – Rusia şi Turcia în Nagorno-Karabah, consecinţele războiului

CulturaCristina Popescu: Nuduri în pictura românească

EditorialHorea Mihai Bădău: Inteligența Artificială – Ce se va întâmpla



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe