Matei Bogdan
Publicat în 12 februarie 2020, 13:58 / 25 elite & idei

Marian Staş: „Articolul 262, soluţia inteligentă în construcţia curriculară necomunistă”

Marian Staş: „Articolul 262, soluţia inteligentă în construcţia curriculară necomunistă”

de Marian Staş

Consultantul în Educaţie şi preşedinte al Clubului Liderilor Mileniului Trei, Marian Staş susţine, că cea mai importantă schimbare în proiectul de lege o reprezintă articolul 262 (se referă la activitatea didactică) care va servi drept punct de plecare în transformarea curriculară necomunistă, iar profesorii vor putea fi plătiţi şi pentru alte activităţi, decât cele didactice: tutorat, management de proiect sau consiliere educaţională.

Este de bine. Ceea ce s-a întâmplat ieri (luni) indică o transformare semnificativă în ceea ce priveşte Legea Educaţiei şi înseamnă că este un proces gândit de foarte multă vreme cap coadă, aproape comparabil cu a scrie o nouă lege a Educaţiei. Este un proces de transformare masivă a legii Educaţiei, de bun augur şi îi salut pe această cale pe toţi cei implicaţi în acest proces. Mai puţini elevi în clasă, clasa pregătitoare şi timpul lăsat dascălilor la clasă este de bine, ca să spun aşa. Cel mai important pentru mine este articolul 262 care prevede un model de carieră didactică cu opţiuni echivalente pe verticală. În esenţă, profesorii nu mai sunt plătiţi numai pentru activitatea didactică la catedră, ci şi pentru alte activităţi nedidactice, adică cu alte cuvinte, din acest moment nu se mai poate spune că rămân profesorii pe drumuri pentru că nu mai au norme”, a declarat, pentru Jurnaliştii.ro, Marian Staş, consultant în Educaţie şi preşedinte al Clubului Liderilor Mileniului Trei.

Potrivit acestuia, profesorii care rămân cu normă incompletă pot să îşi completeze numărul de ore prin activităţi de mentorat, tutorat şi management de proiect (articolul 262).

„Până acum salarizarea profesorilor era pe activitatea didactică la catedră, iar din momentul de faţă cu articolul 262 oricine mai spune că rămân profesorii pe drumuri este lovit de nulitate. Aceasta este esenţa procesului. Salut FSLI şi politicienii care au înţeles faptul că o  carieră didactică trebuie dezvoltată şi pe verticală. Înseamnă consiliere, tutorat şi management de proiect. Asta este un punct de inflexiune excepţională şi va servi transformării curriculare necomuniste”, a adăugat Marian Staş.

„O carieră didactică trebuie dezvoltată şi pe verticală”

Un proiect de lege care modifică legea educației naționale, adoptat luni de Parlament prevede ca numărul de elevi într-o clasă va scădea. Astfel, în învăţământul primar o clasă va cuprinde în medie 17 elevi, dar nu mai puţin de 10 şi nu mai mult de 22.  În prezent, în multe clase sunt peste 30 de elevi. De asemenea, pentru fiecare disciplină şi domeniu de studiu, programa şcolară acoperă 65% din orele de predare şi evaluare, lăsând la dispoziţia cadrului didactic 35% din timpul alocat disciplinei/domeniului de studiu respectiv. În momentul da faţă, profesorul are la discpoziție 25% din timpul alocat disciplinei.

”În funcţie de caracteristicile elevilor şi de strategia şcolii din care face parte, profesorul decide dacă procentul de 35% din timpul alocat disciplinei/domeniului de studiu este folosit pentru învăţare remedială, pentru consolidarea cunoştinţelor sau pentru stimularea elevilor capabili de performanţe superioare, conform unor planuri individuale de învăţare elaborate pentru fiecare elev”, se arată în proiectul adoptat în Parlament.

Proiectul care modifică legea educației le acordă gratuitate elevilor pentru transport.

”Elevii din învăţământul obligatoriu, profesional şi liceal acreditat/autorizat beneficiază de gratuitate pentru transportul local în comun, de suprafaţă, naval şi subteran, precum şi pentru transportul rutier județean și interjudețean, feroviar şi naval, pe tot parcursul anului calendaristic. Consiliile județene și consiliile locale organizează transportul public în vederea asigurării transportului elevilor spre școli”, se arată în lege.

Elevii, care nu pot fi şcolarizaţi în localitatea de domiciliu, vor avea cheltuielile de transport decontate din bugetul Ministerului Educaţiei și Cercetării, prin unităţile de învăţământ la care sunt şcolarizaţi, pe bază de abonament sau li se asigură decontarea sumei ce reprezintă contravaloarea a 52 călătorii dus-întors pe an, dacă locuiesc la internat sau în gazdă, mai arată aceeași sursă.

Legea adoptată în Parlament modifică și numărul de elevi de care ar trebui să aibă grijă un consilier școlar. Dacă în prezent un consilier şcolar ar trebui să se ocupe de 800 de elevi, modificarea arată că acesta va avea în grijă un număr de 500 de elevi sau de 300 de preşcolari.  O altă modificare adusă de lege este la articolul privind norma didactică a profesorilor. Articolul 262 din legea educației este modificat în sensul că profesorii au 40 de ore de lucru pe săptămână, dar în aceste ore pot să facă și pregătire remedială cu elevii.

„Art.262. (1) Activitatea personalului didactic de predare se realizează într-un interval de timp zilnic de 8 ore, respectiv 40 de ore pe săptămână, şi cuprinde: a) activităţi didactice de predare-învăţare-evaluare şi de instruire practică şi examene de final de ciclu de studii, conform planurilor-cadru de învăţământ, de pregătire pentru evaluări/examene naționale și/sau pentru obținerea performanței educaționale, precum și de învățare remedială; b) activităţi de pregătire metodico-ştiinţifică, de dezvoltare a curriculumului la decizia școlii, în acord cu nevoile elevilor; c) activităţi de educaţie, complementare procesului de învăţământ: mentorat, şcoală după şcoală, învăţare pe tot parcursul vieţii; d) activităţi de dirigenţie; e) activități specifice scrierii, derulării și evaluării proiectelor educaționale; f) activități de pregătire remedială”, se arată în proiectul de lege adoptat luni de Parlament.

De asemenea, legea arată că profesorii cu 25 de ani vechi și gradul didactic I beneficiază, la cerere, de reducerea cu două ore săptămânal a normei didactice de predare-învăţare-evaluare. De asemenea, ”personalul didactic care desfășoară activitate de mentorat beneficiază de reducerea cu 2 – 4 ore/săptămână a normei didactice de predare-învăţare-evaluare, în funcție de numărul de profesori – stagiari coordonați; pentru personalul didactic încadrat pe post, care desfășoară activitate de mentorat, orele de mentorat se remunerează în sistem de plata cu ora, cu condiția să aibă 1-2 cadre didactice în stagiu pentru definitivat”.

FSLI îi cere preşedintelui Iohannis să promulge modificările aduse legii Educaţiei

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) îi cere președintele Klaus Iohannis să promulge modificările aduse legii educației naționale, făcute luni în plenul Senatului, prin care sunt aduse modificări masise învățământului preșcolar, primar, gimnazial și liceal. Sindicaliștii spun că schimbrile au fost cerute de ei pentru că erau ”stringente pentru sistemul de educație din România”.

„Reducerea numărului de elevi la clasă. A fost stabilit ca grupele din creșe sau alte forme de educație antepreșcolară vor avea maximum 8 copii, în grădinițe maximum 17, în timp ce clasele din învățământul primar vor avea cel mult 22 de elevi, iar în învățământul gimnazial și liceal maximum 26. Doar în cazuri excepționale poate fi suplimentat numărul de elevi la clasă cu cel mult doi. Considerăm că această modificare era absolut necesară, după ce în ultimii ani ne-am confruntat cu situații absurde în care avem clase cu 36 sau 38 de elevi sau grupe de învățământ preșcolar unde numărul de copii putea să ajungă și la 40. Un act educațional de calitate nu poate fi făcut cu un număr atât de mare de copii sau de elevi, de care trebuie să se ocupe un singur cadru didactic”, potrivit textului comunicatului de presă.

Ultima ora:

ObservatorRobert Lupițu: “3+1” concluzii după Conferința de Securitate de la München – SUA, NATO și est-europenii au format reduta Occidentului. Uniunea Europeană, între apetit pentru putere și actor geopolitic în șlapi

PoliticCristina Buzașu, unul dintre primii trei români din DIASPORA, în guvernul Orban

EconomieMihai Daraban: China, posibil avantajată. Cum influenţează coronavirusul economia.

ExternAlexandru Lăzescu: De ce vrea Macron o Europă suverană în parteneriat cu Rusia

EvenimenteRobert Lupițu: “3+1” concluzii după Conferința de Securitate de la München – SUA, NATO și est-europenii au format reduta Occidentului. Uniunea Europeană, între apetit pentru putere și actor geopolitic în șlapi

CulturaIon M.Ioniţă: Dezbatere „Historia“ – 75 de ani după Yalta. Cine conduce lumea?

SocialCristian Bușoi, președintele Comisiei pentru industrie, cercetare și energie din Parlamentul European: Trebuie să avem deschiderea să folosim inteligența artificială, fără abatere de la etică, pentru a-i ajuta mai mult pe toți copiii bolnavi de cancer

MoldovaEugen Tomac: Singura șansă pentru Republica Moldova este unirea cu România



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe