OraNoua.ro
Publicat în 11 ianuarie 2017, 20:51 / 333 elite & idei

Marian Staș: Dragnea.Grindeanu.Năstase.edu.ro

Marian Staș: Dragnea.Grindeanu.Năstase.edu.ro

de Marian Staș

4 ianuarie 2017. Fresh start. Guvern nou, legitimat politic beton. Mandat limpede ca lacrima, repetat de garantul său politic incontestabil, Liviu Dragnea, până la a deveni mantră publică: Guvernul execută programul de guvernare PSD la punct și virgulă. Or else – cine mișcă, mișcă-n brișcă. În context, anecdotic, rețin ca pe o probă de prost gust desăvârșit remarca nesărată a președintelui de la ceremonia de învestire: Domnule Dragnea, aflarăm de la televizor ca sunteți singurul care cunoaște programul de guvernare din scoarță în scoarță. Vă rog eu frumos, învățați-i și pe ei. A doua frază mi-a înghețat sângele, prin disprețul glacial transmis cu forță pigmeilor veniți să execute o uzanță constituțională obligatorie: depunerea jurământului de credință, ca membri ai Guvernului, în fața Președintelui României (Constituția României; art. 104). Enunțul, urât deplasat neprotocolar, învățați-i și pe ei, probează trist incapacitatea șefului statului de a se depăși pe sine însuși din propria sa suficiență, mediocră în fond.

Povestea cu executarea la punct și virgulă a programului de guvernare asumat politic e cu două tăișuri. Eu am înțeles așa de la Liviu Dragnea: Guvernul execută acest program și nu altceva, deoarece asta au votat românii pe 11 decembrie 2016. Dar dacă produsul politico-intelectual consfințit prin votul românilor este de valoare medie, sau populist de-a binelea (Timeo Danaos et dona ferentes; Eneida, II, 49), ce ne facem? Pentru conformitate, găsiți textul integral aici: http://www.cdep.ro/pdfs/oz/Program%20de%20Guvernare.pdf.

protest civic

Tema mea de interes, Politici în domeniul educației, apare in extenso începând cu pagina 58, fiind explicitată până la pagina 67. Am (răs)citit secțiunea cu pricina de multe ori și, din punctul de vedere al potențialului de a scoate Educația din paradigma sa comunistă și a o aduce în secolul XXI – de aici are a fi pornit corect procesul de ledership educational și nu de altundeva – o evaluez cu nota 6.Formulez două obiecții de fond: prima – nu are cheag strategic riguros, deoarece nu fixează din start inima întregii povești, anume VALORILE pe care Școala are a le cultiva copiilor acum și pentru viitor; a doua (într-un fel, consecință a primei) – arată mai degrabă a listă de cumpărături decât a agregat de proiecte educaționale strategice, finanțabile multianual într-o logică sănătoasă decurgând din menirea sa de fond. Mantra consacrată în spațiul public a rămas una: construcția a 2500 de creșe, grădinițe şi unități after-school. Ok. Și, mai departe? Mult prea puțin sau deloc despre arhitecturi curriculare noi, despre arhitecturi de resurse umane și instituționale altele decât cele obosite de azi. Așadar, în opinia mea, Guvernul Sorin Grindeanu pornește la drum cu un consemn pe Educație de nota 6. Foarte prost. Ar fi trebuit să fie de 10, nu de 6. De aici, pericolul autosuficienței încremenite în mediocritatea legitimată politic.

Cât despre noul ministru al Educației, Pavel Năstase, Digi24 a reținut, pentru conformitate, aceste declarații ale sale: „Sunt oameni care din naştere, nativ, nu pot lua un bacalaureat. […] La nivel preşcolar educaţia este poate tot atât de dificilă ca şi educaţia care se întâmplă la nivelul de sus, la nivel universitar. De ce? Pentru că populaţia care este educată, care este supusă procesului de educare, sunt oameni care înţeleg mai greu lucrurile şi în care trebuie să procedăm cu foarte mare atenţie”.

Eu cer și acestui Guvern să pună capăt paradigmei comuniste în Educaţie şi să deschidă calea transformării de sistem a Şcolii, în acord cu cerinţele strategice ale României. Starea de fapt actuală este inacceptabilă – în primul rând în educaţia preuniversitară. La peste un sfert de veac de la căderea formală a comunismului în România sistemul educaţional preuniversitar este anacronic, ineficient, depăşit demult de realitatea timpului pe care îl trăim acum. Şi această stare de fapt nu mai poate continua. Schimbarea adaptivă a Educaţiei este un proiect deschis, perfect fezabil. El nu este o ameninţare. Există profesionişti ai educaţiei care îl ştiu, îl vor şi îl susţin, punând la dispoziţie expertize pe dimensiuni multiple: educaţie non-formală; educaţia adulţilor; training şi consultanţă; experienţă internaţională; managementul schimbării; leadership adaptiv, real, transformaţional.

Schimbarea adaptivă a Educaţiei constituie un exerciţiu profund de învăţare colectivă la scara întregii societăţi, fundamentat pe încredere, onestitate, competenţă, performanţă şi curaj, gândit să genereze câştiguri ireversibile – pe termen scurt, mediu şi lung – pentru toţi actorii individuali şi instituţionali implicaţi în punerea sa în fapt.

Timpul va proba.

Ultima ora:

ObservatorRemus Pricopie: Este politica o profesie serioasă?

PoliticRemus Pricopie: Este politica o profesie serioasă?

EconomieRadu Craciun: Suntem in ochiul furtunii

ExternIulian Fota, despre concluziile summit-ului Biden-Putin

SocialRadu Puchiu: Competențe sexuale digitale în școli

EvenimenteAlina Achim-Inayeh, moderator at Expert Forum conference – Eastern Europe and the Republic of China (Taiwan)

CulturaFlaviu Predescu: Marile portrete ale lui Nadar. Expoziție la Timișoara

EditorialCiprian Stănescu: Educația viitorului în realitatea mixtă. Top 3 provocări pentru Generația Z



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe