Adriana
Publicat în 21 noiembrie 2012, 17:12 / 128 elite & idei

Marius Stoian: „Conflictul înghețat” și epoca post-Georgescu

Marius Stoian: „Conflictul înghețat” și epoca post-Georgescu
+ Observator

Conceptul care poate fi aplicat României „la zi” este desprins din teoria relațiilor internaționale: ne găsim în tiparul unui „conflict înghețat” cu scadență la alegerile parlamentare. Previziunea intensității: portocaliu care virează spre roșu. Lucrăm cu indici fragili într-un câmp minat.

 

Victor Ponta, principalul „game maker” al USL – căruia analizele cumulate ale ultimei perioade îi oferă un write-off al pasivului biografic –, se află cu spatele la zid, strivit, din laterale, între promisiunile de funcții publice (fiecare funcție agață în raza ei în medie 4-5 aspiranți resuscitați întru eficientizare electorală de către promitenți) și presiunea baronilor locali cu răbdarea la limită, aceștia, la rândul lor datori real unor cohorte de activiști majori sau minori și clientelei finanțatoare.

Desigur, logica politică se înscrie curent pe o asemenea traiectorie „a incluziunilor de mulțimi”, dar în termenii unui pact de redistribuție echitabil și rezonabil gestionat. Însă fotografia în curs de developare a 41 de Românii cvasiindependente, conduse de grupurile locale de interese, prevestește o devastatoare tornadă bugetară de natură să îngrijoreze mediile europene.  În date sintetice, pentru a da un singur exemplu, PD alimenta cu dificultate 14 consilii județene, iar USL are în listă 34, în condițiile în care  prognoza economică pe 2013 este pesimistă. Fie și doar acest parametru pare a fi un indice suficient de carnaj politic.

Spaimele sunt serios alimentate și de anunțatul exit al ministrului de Finanțe Georgescu, un finanțist old fashion, dar cu statura profesionalismului și responsabilității, dublate de corectitudine și forța de a se bloca traseele oculte de finanțare. Aceste îngrijorări externe corelate cu condiția sine qua non a  coabitării cu Traian Băsescu ca pas obligatoriu în ordinea conservării performanței instituțiilor publice din zona de apărare și justiție fac dificilă agregarea unei soluții digerabile de guvernare USL indiferent de scorul electoral. Căci alegerile vor propulsa la suprafață ingredientele nocive ale acestui „conflict înghețat”. În acest sens trebuie deslușit textul apocrif al numirii premierului „în baza interesului național”. În esență, se iau în calcul doar două scenarii pentru constituirea viitorului guvern. Unul cu „tiraj forțat”,  iar altul, mai corny, cu „clauză suspensivă”.

Primul scenariu (de avarie)  presupune generarea, pe cer senin, a unei crize majore acompaniate de proteste și violență stradală. Modelul există și a funcționat în mod practic în Italia, născând soluția Monti. Din păcate, factura proformă va fi plătită tot de populație, și nu de liderii de provincie nefamiliarizați cu decodarea anumitor mesaje transmise repetat în ultimul timp. Cum situațiile excepționale solicită soluții excepționale, gestiunea țării ar fi preluată, în acest caz, de un guvern de concentrare națională condus de un tehnocrat care ar îndeplini simultan trei condiții: imagine bună în interior, agreementul Bruxelles-ului și acceptul  organismelelor financiare, cu scopul alinierii României la noile comandamente ale „clubului european”. UE și ceilalți nu își permit luxul unui nou derapaj chiar la granițe și ar putea crea premisele executării acestei partituri. Dar doar în condiții-limită, cum am remarcat.

În acest sens, să subliniem că pentru a evita atacarea unei astfel de versiuni a fost redeschisă umbrela FMI (brațul financiar al Uniunii) și ea trebuie privită mai mult ca un potențial baraj antiderapant, ca un argument preventiv de disciplinare și aducere în format, decât ca pe un acoperământ real de vreme rea. Mișcarea, studiată cu grijă, prefațează varianta cu „clauză suspensivă”. Ponta rămâne opțiunea principală dacă vicepremierul Florin Georgescu își prelungește detașarea de la BNR până la degajarea unei alternative neimprovizate. În acest moment, evaluările indică absența unei alte variante viabile pentru ministrul Finanțelor. Ea nu există pur și simplu la USL, nu neapărat profesional vorbind, ci din unghiul autorității de a ține controlul seifului bugetar și din perspectiva credibilității externe. Evaluările indică un minim necesar de un an. De asemenea, Ponta va trebui să producă garanții suficiente pentru menținerea justiției pe cursul curent.

În acest decor, Băsescu rămâne pivotul central al politicii românești, independent chiar de voința proprie. Deci, prudență cu pianul pe scări!

Articol publicat pe www.qmagazine.ro

Ultima ora:

ObservatorDaniel Dăianu: Sistemul fiscal român este profund inechitabil. Cei care ne dau lecții cum să fie un regim optim ar fi bine să ne ajute să combatem profit-shifting-ul masiv

PoliticLudovic Orban, despre 65 de ani de prezenta românească in UNESCO

EconomieDaniel Dăianu: Sistemul fiscal român este profund inechitabil. Cei care ne dau lecții cum să fie un regim optim ar fi bine să ne ajute să combatem profit-shifting-ul masiv

ExternAndrei Stoian: Situația din Ucraina. Posibil război la granița României?

SocialRăzvan Orășanu: Curs de Gândire Laterală

EvenimenteCosmin Buteica, part of an international panel on the topic of “Water Scarcity: Same Challenge, Different Answers”

CulturaFlaviu George Predescu: De Ce Citim – Despre Scrisorile eminesciene

EditorialAlexandru Grumaz: Războiul pentru Taiwan a început. Cine va câştiga – SUA sau China?



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe