OraNoua.ro
Publicat în 13 martie 2013, 10:21 / 219 elite & idei

Marius Stoian: Religia – remodelări globale. BOR (II)

Marius Stoian: Religia – remodelări globale. BOR (II)

de Marius Stoian

Pe lângă cauze precum „picăturile chinezești” (scandaluri aparent minore în jurul BOR, tratate fie neglijent, fie fundamentalist, marcate de o încrâncenare anacronică și de o gestiune catastrofală a comunicării publice – n.a.),  „schimbarea generațională” și efectul de laicizare adus de modernizare (aici se produce joncțiunea cu viziunea lui Lucian Boia (1)), tânărul sociolog Mirel Palada (2) circumscrie problematica pierderii de viteză a Bisericii Ortodoxe Române, unei viziuni complexe care excede cadrul românesc. „Experiența unor țări profund religioase până acum două generații (cum ar fi Franța sau Spania, mai ales Spania care până acum două-trei generații era foarte religioasă și au avut și ei un asemenea curent critic) arată că practicile religioase, cât și atitudinea față de instituția religiei au cunoscut o erodare”.

Din păcate Palada nu intuiește, la lizieră, și apropiata schimbare de concept la nivel global, deși cu certitudine problemele Bisericii Ortodoxe Române au (și) un caracter general religios.

Într-adevăr, în ultima perioadă, statisticile relevă că credința religioasă ( și ideologia) se confruntă, la scară planetară, cu o diluare a caracterul de principiu ordonator, pierzând teren în competiție cu mix-ul de indici și parametri ce descriu socialul contemporan. Cu excepția islamismului în aparentă întărire, restul peisajului arată dezolant: demisia papei și controversele succesoratului – marcate de lupte scrâșnite (a se vedea demisia Cardinalului O’Brien al Scoției pentru păcate vechi de 33 de ani), deprecierea ortodoxiei rusești în ciuda cârjei statului autocrat, regresul numeric al protestantismului (Germania închide mai multe biserici anual decât magazine falimentare), multiple conflicte religioase „perene” care duc la erodarea protagoniștilor  în diverse părți ale lumii etc. Chiar și resurecția islamismului merită un amendament: după evacuarea tensiunilor ținute în frâu de dictaturile „laice” anterioare „Primăverii arabe” este de așteptat o scădere în intensitate și o atomizare a facțiunilor.

Nu știu ce cunoaște tânărul sociolog Palada despre discuțiile în formate speciale legate de noile paradigme religioase  însă  constatarea sa e exactă ca măsurare: o importantă zonă a umanității iese de sub această umbrelă. Dar astfel se creează premisele unor focare de instabilitate. Cu atât mai mult cu cât cele şapte miliarde de locuitori nu pot fi „administrate” personalizat!

Din  perspectiva utilitaristă religia, ca și ideologia (interesant că G. Liiceanu o numește eronat și în mod straniu lipsit de viziune „sursa plenară a prostiei” (3) ) – excluzând deformările extremiste – exercită principial un rol pozitiv producând, în moduri și cu arme diferite, seturi de sisteme axiologice, pachete ready-made de credințe și valori cu textură morală și etică, presupuse a fi ușor de asimilat de către o omenire în explozie  sub aspect numeric, dar din ce în ce mai șubredă intelectual.

Religia atenuează tendințele anarhice și oferă  rețeta unui mod de a fi în lume decent, cu o frică necesară, o disciplinare și contingentare ce își are rădăcinile într-o coerciție indusă simbolic, emoțional.

Prin urmare, consensul general al stratosferei intelectuale se leagă, mai curând, de relansarea ideilor și credințelor religioase printr-o alchimie delicată în condițiile în care trendul descrescător e monitorizat de ceva timp.

Poate că aici ar interveni un nou design instituțional, noi modalități de inserție socială, noua charismă extrasă din raporturile demografice, mai multă tehnologie, revenirea la conștiința neipotecată material? Sunt întrebări de ciornă pentru a fixa jaloanele. Religia nu moare, ci a intrat în remodelare și reproiectare globală menită să-i crească influența în condițiile în care statele trebuie să-și păstreze caracterul laic și echidistant. În paralel, ideologiile vor reveni în top.

(1) Lucian Boia – Istorie și mit în conștiința românească, Ed. Humanitas 2011

(2) Mirel Palada – interviu Hotnews.ro,14 febr.2013

(3) Gabriel Liiceanu – Întâlnire cu un necunoscut, Ed. Humanitas 2010

Ultima ora:

ObservatorIulian Fota: Urmatoarea rupere de Occident va fi, mai intai, pe vector tehnologic?

PoliticNicușor Dan: Opţiunea mea pentru alegerile de duminică este Partidul Naţional Liberal

EconomieMirela Iovu: Impactul disruptiv al tehnologiei asupra industriei bancare in era post-Covid!

ExternThierry De Montbrial, senior Adviser Club România, a fait de L’IFRI de 2ème Think Tank le plus influent du monde

SocialOvidiu Nahoi: Și dacă, totuși, trăim în cea mai bună perioadă din istoria României?

EvenimenteMireille Rădoi: Biblioteca Centrală Universitară „Carol I” a oferit Înaltei Curți de Casație și Justiție una din cele 8 copii autentificate ale fundamentului legislației moderne – Magna Carta

CulturaCristina Popescu: Emisiunea de mărci poștale „Urși”

EditorialVasile Pușcaș: Un proiect jurnalistic pentru Unire



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe