OraNoua.ro
Publicat în 11 octombrie 2017, 18:46 / elite & idei

Metin Apti: Noul drum al mătăsii va trece prin portul Constanţa

Metin Apti: Noul drum al mătăsii va trece prin portul Constanţa

Reprezentanţi din 12 ţări discută soarta viitoarei rute de transport multimodal˝

Timp de două zile, gara maritimă a portului Constanţa este loc de întâlnire pentru reprezantanţii autorităţilor centrale şi locale, parlamentari, diplomaţi străini, emisari ai unor porturi străine şi manageri ai companiilor din porturile maritime şi fluviale româneşti.

Ceea ce i-a adunat la un loc este o temă de mare interes pentru Europa şi Asia, pentru ţările din zona Mării Negre, a Caucazului şi Caspicii: „Drumul mătăsii” (Silk road). Străvechea rută de transport al mărfurilor între Extremul Orient şi Europa Centrală şi de Vest ar putea fi o alternativă mai avantajoasă faţă de celelalte trasee. Dar pentru aceasta trebuie ca guvernele, autorităţile locale şi agenţii economici din statele străbătute de Drumul mătăsii să îşi dea mâna.

Sunt multe bariere legislative, vamale şi administrative de înlăturat din calea fluxurilor de mărfuri. Statele şi privaţii au de făcut investiţii de zeci de miliarde de euro pentru ca timpul de manipulare şi transport al mărfurilor să fie mai scurt şi costurile aferente mai mici.

v v v

Evenimentul Silk Road Summit este o premieră pentru România, pentru portul Constanţa. Reuniunea se desfăşoară în perioada 5 – 6 octombrie 2017, în terminalul de pasageri. Organizatorii sunt: Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, Organizaţia Patronală Constanţa Port Business Association şi Asociaţia Drumul Mătăsii din România.

Interesul pentru această temă este ilustrat de numărul mare al ţărilor reprezentate: Austria, Serbia, Bulgaria, Croaţia, Azerbaidjan, Kazahstan, Turkmenistan, Turcia, Polonia, Germania, Olanda şi România.

Trebuie spus că portul Constanţa a făcut, deja, paşi importanţi pentru a îmbunătăţi cooperarea pe „noul drum al mătăsii”, prin semnarea unor protocoale de colaborare cu porturile Ningbo şi Qingdao din China, porturile Batumi şi Poti din Georgia, portul Aktau din Kazakhstan şi cu Serviciul de Stat pentru Transport Naval din Turkmenistan.

v v v

În cuvântul de salut adresat invitaţilor străini şi români prezenţi la summit, Nicolae Dan Tivilichi, directorul general al CNAPMC, a subliniat importanţa „Drumului mătăsii” pentru portul Constanţa, pentru dezvoltarea lui ca poartă de acces a Europei. Acesta este şi motivul pentru care infrastructura lui se dezvoltă cu sprijinul financiar al Uniunii Europene.

Alexandru Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor, le-a vorbit celor prezenţi despre eforturile României pentru dezvoltarea coridoarelor de transport paneuropene şi despre investiţiile de sute de milioane de euro ce se fac în portul Constanţa, pentru creşterea adâncimilor, a siguranţei navigaţiei, a reţelei feroviare portuare, a numărului de dane şi platforme de operare.

La rândul său, fostul deputatul Mircea Toader a vorbit despre noua lege privind administrarea porturilor, aflată în procedură parlamentară, care va stimula transportul maritim şi fluvial.

Un moment important al zilei de ieri l-a reprezentat ceremonia de semnare a protocolului de colaborare dintre portul Constanţa şi portul azer Baku, de către Taleh Ziyadov, directorul general al portului Baku, şi Nicolae Dan Tivilichi, directorul general al CNAPMC.

v v v

Într-una dintre pauze, ministrul Alexandru Răzvan Cuc le-a declarat ziariştilor: „Portul Constanţa participă la acest proiect foarte important, care face legătura dintre Marea Caspică şi Marea Neagră. Dunărea reprezintă un motor economic pentru ţara noastră. În şedinţa de guvern comună română – bulgară am ridicat problema dragajului pe Dunăre. Am solicitat omologului meu ca, în caz că nu se va draga în zona controlată de Bulgaria, să se permită autorităţilor române să modifice Acordul din 1955, astfel încât şi partea bulgărească să treacă în administrarea părţii române. În prezent, zona românească este dragată în baza unui contract multianual cu AFDJ.

Îl felicit pe domnul director Tivilichi pentru implicare, perseverenţă şi pentru că a reuşit să semneze acest parteneriat important cu portul Baku. De la preluarea conducerii administraţiei portuare a reuşit să semneze contractele cu operatorii tradiţionali din port, pe termen lung. Ele dau stabilitate şi predictibilitate operatorilor. Mai mult, a lansat numeroase proiecte de infrastructură: dragajul de întreţinere, cel de investiţii, modernizarea danei 80 şi altele.

Pot spune că ne-am atins scopul prin acest eveniment, aducând la aceeaşi masă parteneri importanţi pentru a face atractiv acest coridor de transport. Desigur sunt şi alte investiţii de făcut: modernizarea infrastructurii feroviare şi rutiere, pentru a prelua întregul volum de mărfuri. Am avut întâlniri la începutul lunii aprilie cu vicepremierul din Turkmenistan, cu care am discutat despre acest coridor deosebit de important. I-am spus domnului Tivilichi că ar trebui să realizăm o întâlnire în patru, cu Azerbaidjanul, Turcia şi Turkmenistanul pentru a identifica cantităţile de mărfuri de pe această rută, pentru a putea să fim şi noi pregătiţi cu ferry-boat-uri, pe care ar trebui să le achiziţionăm. În prezent, avem două nave la CFR Marfă, dar nu sunt funcţionale şi au consum ridicat de combustibil.”

v v v

Printre participanţii care prezintă comunicări în cadrul summit-ului se numără: Viorel Panait – preşedintele Constanta Port Business Association, Apti Metin – preşedintele Silk Road Association, secretarul de stat, Taleh Ziyadov – directorul general al portului Baku, Baurzhan Kalushev – secretar general al International Association Trans-Caspian International Transport şi alţii.

www.cugetliber.ro

Ultima ora:

ObservatorMarius Dunca: Preşedinţia României la Consiliul Uniunii Europene (UE) reprezintă un test dacă societatea românească are capacitatea să pună în valoare identitatea naţională

PoliticKelemen Hunor si Viktor Orban au discutat despre susținerea etnicilor maghiari din România

EconomieSorin Ioniţă: Trăiască România decolonizată! Câţi bani UE pierdem în Anul Centenarului

ExternCristian Unteanu: „Chestiunea Ierusalimului“ amorsează revolta lumii arabe. Şi nu numai

EvenimenteDorin Chirtoacă, la funeraliile Regelui Mihai

CulturaCristina Popescu: In memoriam, Regele Mihai I (1921-2017)

SocialBogdan Gavrilă: Reformarea clasei politice nu se poate face cu miniștrii de acum 10 ani

MoldovaCristian Unteanu: De la Chişinău, Dodon brodează mai departe pe scenariul anti-românesc



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe