Matei Bogdan
Publicat în 19 iunie 2019, 22:19 / 112 elite & idei

Nicușor Dan: E multă emoție în discuția taximetrie / Uber

Nicușor Dan: E multă emoție în discuția taximetrie / Uber

Sunt primul care înțelege de unde vine. E o tensiune socială acutizată an de an, care a răbufnit acum. În luările mele de poziție (unele preluate inexact în media), am încercat să nu mă raportez la dezbatere ca la un meci, ci ca la o politică publică.

Pe scurt. Există două categorii de servicii, taximetrie și ridesharing, fiecare cu sute de mii de clienți în București. E legitim ca fiecare din ele să continue să funcționeze, pentru a-i satisface pe acești clienți.

Este însă nu numai moral, dar și legal obligatoriu, ca desfășurarea acestor activități concurente să respecte principiile concurenței loiale. Ordonanța de urgență, pe care Guvernul vrea s-o dea mâine, reglementează ridesharingul, care nu era reglementat până acum. Pe partea de concurență loială însă, în forma ordonanței aflată în dezbatere publică, rămân câteva probleme:
– vechimea mașinii este limitată la 10 ani la taximetrie, 15 ani la ridesharing
– mașina trebuie să fie în proprietate sau leasing la taximetrie, poate fi închiriată la ridesharing
– tariful dinamic este interzis în taximetrie, este permis la ridesharing.

Aceste diferențe trebuie înlăturate într-un sens sau în altul, altfel încălcăm directive europene privind concurența. Cu alte cuvinte, fie permitem mașini de până la 15 ani în taximetrie, fie limităm la 10 ani în ridesharing.

Clarificări pe partea juridică. O decizie CJUE, obligatorie în România, spune că platforma Uber nu prestează doar un serviciu informatic, ci un serviciu de transport. Din acest motiv legislația privind concurența îi este aplicabilă. Din acest motiv, terminologia “ridesharing” (pe care am folosit-o și eu mai sus că să scurtez expunerea) nu este potrivită. Din acest motiv, în multe țări europene, a existat o lungă dezbatere juridcă pe tema Uber (vezi de exemplu https://www.politico.eu/article/uber-ecj-ruling/).

În concluzie, bucureștenii au dreptul la cele mai bune servicii, iar serviciile se îmbunătățesc datorită concurenței. La rândul ei, concurența respectă niște reguli sau cel puțin așa se întâmplă “într-o țară ca afară”.

Ultima ora:

ObservatorCristina Popescu: Timbrul românesc omagiază istoria și valorile românești

PoliticIoana Petrescu: ProRomânia pune condiţii pentru a vota moţiunea PNL. Să vedem alternativa. Nu poţi da jos un Guvern fără să ştii ce pui în loc. USR e iresponsabil

EconomieGeorge Cristian Maior, salută anunțul făcut de fondatorul companiei Tesla, Elon Musk, de a intra pe piața din România

ExternRobert Lupițu: De la ”Comisia ultimei șanse” la ”Comisia geopolitică” – Mic îndreptar al portofoliilor și numirilor din echipa Ursulei von der Leyen. Ce înseamnă domeniul transporturilor pentru România

EvenimenteDragoș Preda: Invitație pentru Membrii Club Romania

CulturaCristina Popescu: Timbrul românesc omagiază istoria și valorile românești

SocialRaed Arafat prezintă 14 măsuri prin care se doreşte reorganizarea sistemului de urgenţă 112

MoldovaIulian Chifu: La Chişinău – majoritate de coaliţie, fără cheie de control şi fără frâne



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe