Matei Bogdan
Publicat în 20 noiembrie 2019, 17:45 / 39 elite & idei

Octavian Bădescu: „Potenţialul pieţei companiilor de consultanţă imobiliară este enorm”

Octavian Bădescu: „Potenţialul pieţei companiilor de consultanţă imobiliară este enorm”

www.bursa.ro

Piaţa companiilor de consultanţă imobiliară din ţara noastră are un potenţial enorm, atât prin pris­ma valorii tranzacţiilor, cât şi a serviciilor suport de care, teoretic, este nevoie, susţine Octavian Bădescu, fondatorul companiei de consultanţă imobiliară Freedom Group.

Domnia sa ne-a vorbit, într-un interviu, despre oportunităţile de pe piaţa pe care activează, precum şi despre specificul acesteia şi locul ei la nivel internaţional, precizând că valoarea acesteia ajunge la aproximativ 100 milioane euro, în raport cu un potenţial de câteva ori mai mare.

„Valoarea pieţei de consultanţă imobiliară din România ajunge la aproximativ 100 milioane euro, dar potenţialul este de câteva ori mai mare”

Reporter: Cum descrieţi piaţa companiilor de consultanţă imobiliară?

Octavian Bădescu: Este o piaţă cu un potenţial enorm, dată fiind valoarea tranzacţiilor şi, implicit, a serviciilor suport de care este, teoretic, o reală nevoie. În acelaşi timp, este o piaţă relativ mică, din punct de vedere al valorii veniturilor generate cu precădere din comisioane. Această situaţie este cauzată inclusiv de faptul că mai mult de jumătate din potenţialii clienţi preferă să tranzacţioneze fără sprijinul unui consultant profesionist.

În egală măsură, piaţa este foarte fragmentată, aşadar încă suferă în marea ei majoritate de o lipsă cronică de profitabilitate reală. Cele mai multe agenţii imobiliare sunt doar locuri de muncă pe care anumiţi agenţi cu o posibilă vocaţie antreprenorială le-au creat pentru ei înşişi. Aceasta este una dintre cauzele unei calităţi perfectibile a serviciilor prestate de către unii agenţi.

Nu în ultimul rând, piaţa locală de consultanţă imobiliară are mult spaţiu de îmbunătăţire la capitolul educaţie, atât la nivelul clienţilor, cât şi, uneori, al agenţilor. Procesul de colaborare se abordează de multe ori eronat, din ambele părţi, iar acest aspect generează cercuri vicioase, care e bine să fie sparte. Noi, prin proiectele „Freedom Group” si „faracomision.ro”, încercăm să facem exact acest lucru: să corectăm un model greşit!

Reporter: Ce oportunităţi vedeţi pe piaţa pe care activaţi?

Octavian Bădescu: Oportunităţile derivă cu precădere din caracteristicile pieţei. Astfel, există mult spaţiu de creştere a productivităţii şi, în acelaşi timp, a calităţii prestaţiei şi a relaţiei. La nivel de fundamente este evident că atât clientul final, cât şi consultanţii imobiliari au nevoie de servicii de suport în demersul lor care vizează tranzacţionarea, eficientizarea fiind o necesitate pentru toată lumea.

Lucrurile trebuie, însă, abordate în mod corect structurat, pornind de la realitatea faptului că tranzacţionarea în sine este un proces care, indiferent că modul de lucru este cu sau fără agent, în reprezentare exclusivă sau prin intermediere des­chisă, la vânzare, cumpărare sau închiriere, generează costuri fixe, iar rezultatul este incert.

Reporter: La ce valoare ajunge, astăzi, această piaţă şi cum anticipaţi că va evolua?

Octavian Bădescu: Datele oficiale sunt insuficiente şi irelevante, însă, estimativ, vorbim de o piaţă de circa 100 milioane euro, în raport cu un potenţial de câteva ori mai mare. Dacă facem o paralelă cu piaţa serviciilor de curierat, pe care am cunoscut-o foarte bine, valoarea acesteia se situează la circa 500 milioane euro. În mod normal, piaţa de consultanţă imobiliară nu e cu nimic mai prejos, dacă avem în vedere, atât numărul şi valoarea tranzacţiilor, cât şi nevoia reală. Valoarea segmentului de consultanţă imobiliară este încă mică, din cauza deficitului de educaţie specifică al pieţei per ansamblu şi a tuturor celor care activează în ea. Nivelul scăzut de educaţie este amplificat de transferul de valoare între specialişti şi cei care au nevoie de cunoştinţele lor, care are loc în consultanţă, în general, şi în consultanţa imobiliară, în special. Estimez că, gradual, această valoare va creşte.

Reporter: Unde se află piaţa de profil din România pe harta internaţională?

Octavian Bădescu: Poziţionarea României depinde de etalonul pe care îl folosim, atunci când ne comparăm. Putem lua America drept exemplu şi e suficient să amintim faptul că în 1907, când noi ne ocupam cu răscoala începută la Flămânzi, ei puneau bazele National Association of Realtors, asociaţie care azi numără peste 1 milion de membri. Există un evident decalaj, uşor de explicat.

În acelaşi timp, cu siguranţă sunt zone pe glob care mai au ceva cale de parcurs, pentru a ajunge măcar la nivelul din România.

Există anumite specificităţi ce ţin şi de zona Balcanilor, care au antrenat comportamente oarecum nelalocul lor, atât din partea agenţilor cât şi a clienţilor, discutabile din perspectivă etică şi nu numai. În concluzie: nu este o piaţă uşoară şi există provocări.

Reporter: Care sunt obiectivele pe care le-aţi setat la nivelul Freedom Group pentru anul viitor?

Octavian Bădescu: Vizăm creşterea numărului de consultanţi asociaţi, care în cazul nostru, sunt şi acţionari ai companiei. Ne-am propus, implicit, şi creşterea numărului de tranzacţii realizate cu implicarea consultanţilor noştri. Nu în ultimul rând, avem ca ţintă creşterea vizibilităţii şi a notorietăţii ofertelor realmente deosebite pe care le punem la dispoziţia pieţei, către clienţii finali şi către agenţii imobiliari.

Reporter: Cum anticipaţi că veţi încheia anul curent, din punct de vedere financiar, şi cum aţi caracteriza parcursul comparativ cu anul trecut?

Octavian Bădescu: Este destul de puţin relevant, pentru că suntem relativ la început. În primii doi ani după înfiinţare, am fost afiliaţi la reţeaua RE/MAX, din care am ieşit de curând. Pe fond, însă, dezvoltarea era lentă din perspectiva noas­tră şi marcată de o lipsă de profitabilitate reală. În sectorul nostru de activitate, principalul indicator este nivelul de comisioane brute generate, iar aici vorbim de câteva sute de mii de euro, nu multe. Totuşi, dis­tanţa faţă de liderii pieţei nu este foarte mare, dacă luăm în calcul faptul că aceştia au cifre de afaceri care nu depăşesc 2-3 milioane de euro, sub nivelul la care am vândut o companie de dimensiune mică spre medie, Sameday Courier, către eMAG.

Reporter: Cum vedeţi piaţa imobiliară din România, în ansamblul său? Care consideraţi că este segmentul cu cel mai mare potenţial de creştere?

Octavian Bădescu: Există spaţiu pe segmentul de rezidenţial, mai ales în zonele bune şi pe proprietăţile de calitate. Mediul urban are potenţial de creştere, precum şi zonele centrale, iar pe anumite paliere şi zonele cu potenţial pentru turism. Întotdeauna, preţul va tinde la fundamente, în speţă la valoarea de înlocuire şi la randamentul inves­tiţional, indiferent de fluctuaţiile conjuncturale, şi atunci când ne gândim la potenţial, e bine să analizăm unde există acest decalaj.

Reporter: Care sunt aşteptările dumneavoastră, pentru următorii câţiva ani, în ceea ce priveşte piaţa imobiliară românească, cu toate segmentele sale?

Octavian Bădescu: Avem un plan pe următorii cinci-zece ani, cel puţin. Proiectele pe care le gestionăm în prezent sunt compania de consultanţă imobiliară Freedom Group şi Fără Comision, compania de servicii suport pentru cei care vor să tranzacţioneze fără ajutor uman specializat, pe care o vom lansa în noiembrie. Prin modul de organizare, au forţa de a deveni relevante nu numai la nivel local sau naţional, ci chiar regional, continental sau mondial. Potenţialul pentru acţionarii şi clienţii noştri este realmente enorm. Conştientizăm acest aspect şi ne vom dezvolta cât de mult vom putea, în funcţie şi de reacţiile pieţei, pe care deocamdată este prematur să le estimăm. Vom investi în aceste proiecte atât cât va fi necesar şi, în acelaşi timp, justificat economic.

Însă, în orice proiect, dacă ai un concept fundamental bun, o comunicare corectă şi „boxe” puternice, în mod normal ar trebui să ai succes, fiind însă necesare şi alocare de resurse de timp şi de muncă. Avem câteva avantaje competitive: faptul că dăm consultanţilor imobiliari oportunitatea să fie şi acţionari în compania ai cărei clienţi sunt, precum şi oportunitatea de a păs­tra 100% din comision şi de a nu renunţa la propriul brand local. Totodată, oferim, prin faracomision.ro, soluţii acelor clienţi finali care vin în piaţă fără să fie interesaţi de colaborarea cu o agenţie şi care nu doresc agent sau comision procentual. Nu în ultimul rând, avem avantajul că în acelaşi grup de firme, ambele proiecte îşi pot genera reciproc lead-uri calificate. Toate acestea reprezintă avantaje incontestabile, atât pentru agenţi, cât şi pentru clienţi.

Reporter: Cum se vor completa cele două proiecte aparent concurente?

Octavian Bădescu: Fiecare proiect se adresează unui alt tip de public sau unei alte etape din evoluţia audienţei interesate să tranzacţioneze. Important este ca oamenii să intre cât mai devreme în „vizorul” nostru, pentru a le pune la dispoziţie o plajă cât mai largă de opţiuni, prezentate corect. Proiectele se pot şi potenţa reciproc. Spre exemplu, nici nu am apucat să lansăm ca operaţional proiectul faracomision.ro, iar în urma unei campanii preliminare de informare, avem deja, după câteva zile, sute de vizualizări şi zeci de oameni care şi-au exprimat intenţia de tranzacţionare, în viitorul apropiat. Acestora le vom prezenta ambele opţiuni disponibile în ecosistemul nostru, fiecare cu atributele sale. Astfel, clientul va decide cum să demareze şi cum să continue procesul.

Şansele de a maximiza rezultatele sunt semnificativ mai mari.

Totuşi, este posibil ca unii oameni să prefere, din diferite motive şi cel puţin la început, tranzacţionarea pe cont propriu, prin Fără Comision, iar în măsura în care îşi ating obiectivele, toată lumea va fi mulţumită. Daca nu şi le ating, clienţii pot apela ulterior la Freedom Group.

Reporter: În România, există încă o anumită reticenţă de a apela la un agent imobiliar. Cum se rapor­tează Freedom Group la această rea­litate?

Octavian Bădescu: Există o anumită confuzie care are cauzele ei, însă lucrurile trebuie spuse foarte răspicat, dacă ne dorim o lume imobiliară mai bună. Astfel, la nivel personal, eu pot avea convingerea că lucrul în sistem de reprezentare, cu un consultant imobiliar profesionist, este cea mai sigură cale pentru maximizarea rezultatelor obţinute într-un proiect de tranzacţionare imobiliară. Însă, acest lucru nu trebuie să ne împiedice adaptarea la realităţile pieţei locale. Compania Freedom Group nu poate avea o altă poziţionare decât aceea de a susţine libertatea consumatorului în a opta, în cunoştinţă de cauză, pentru acele tipuri de servicii imobiliare care consideră că i se potrivesc în contextul dat: cu sau fără agent, în reprezentare, intermediere sau exclusivitate!

Reporter: Vă mulţumesc!

Ultima ora:

ObservatorSergiu Manea: Forbes 30 pentru RO30

PoliticIon M. Ioniţă: Bădălău şi ai lui

EconomieSergiu Manea: Forbes 30 pentru RO30

ExternIulian Chifu: Un game changer în Brexit – Raportul serviciilor britanice privind ingerinţele Rusiei în referendumul din 2016

EvenimenteMireille Rădoi: Un produs de diplomație culturală – Femei remarcabile din România și din Peru

CulturaRadu Preda: Organizatorii memoriei

SocialAndrei Stoian: Sistemul de învăţământ românesc a acumulat o serie întreagă de probleme

MoldovaAndrei Vlasceanu: Tragedie antică şi teatru rusesc la Chişinău



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe