Matei Bogdan
Publicat în 21 octombrie 2020, 17:04 / 52 elite & idei

Omer Tetik: „La începutul pandemiei aveam peste 130 de scenarii de criză“

Omer Tetik: „La începutul pandemiei aveam peste 130 de scenarii de criză“

Miercuri, 23 septembrie,  a avut loc prima zi a Forbes CEE Forum 2020, eveniment care reunește oameni de business de top din România, redactori șefi Forbes din țările CEE, precum și ambasadori și autorități.  

Omer Tetik, CEO Banca Transilvania, a fost speaker în cadrul evenimentului Forbes CEE Forum 2020. Iată cele mai importante declarații ale sale:

Î: Cum și-a schimbat Banca Transilvania strategia de business în aceste 6 luni de pandemie?

Lucrurile au mers bine într-o perioadă foarte dificilă și în condiții destul de  neobișnuite. La începutul pandemiei am realizat toate scenariile, aveam peste 130 de scenarii de criză. A trebuit să fim adaptabili, să încurajăm angajații ca să servim clienții mai departe. La început eram mult mai pesimiști, dar împreună am reînvățat literele alfabetului – v, w shape. Mi-a fost frică să nu trecem la un fel o shape în România, să nu ne învârtim în cerc. Dar în fiecare industrie sunt mai multe instituții inovative care au toate șansele să meargă mai departe, mult mai puternice.

Sunt de acord cu domnul Sturza, suntem abia la începutul crizei. Până acum fost o criză de sănătate, începem să discutăm despre economie și sănătatea business-ului, abia anul viitor ratele trebuie să fie plătite, impozitele și taxele, iar creditul comercial este un subiect delicat. Atunci o să aflăm cum stăm și cum ne pregătim pentru luptă mai departe.

Î: Ce calități trebuie să aibă un lider în vremuri actuale?

Cel mai mult este nevoie de accesibilitate și vizibilitate. În momente de criză oamenii vor să vadă liderii de la o instituție și deschidere. Suntem obligați să fim alături de oamenii noștri, să-i lăsăm să și greșească, să încerce.

Î: Ce altceva mai vor angajații de la un lider?

Așteaptă să aibă etică, sa aibă o abordare justă, vizibilitate și comunicare cu substanță – să faci ce zici, să știe că sunt soluții și că totul va fi gestionat împreună. Angajații vor să simtă că fac parte din echipă, nu că sunt considerați doar o resursă umană, vor să facă parte dintr-o poveste, să aibă o menire. Iar asta trebuie să o știe de la un CEO, cel mai vizibil executiv.

Î: Ce sfaturi aveți, în calitate de bancher, pentru o persoană care dorește să-și deschidă un business?

Primul sfat este o deschidere de cont la Banca Transilvania. (zâmbește) Noi, bancherii, suntem fără experiență reală de business. Dar un sfat este să facă o verificare foarte bună, ce profil de clienți și ce piață de desfășurare are, daca mai există piața și prin ce canale poate ajunge la ea. Trebuie cântărit dacă ai acces la resurse, dacă poți face calitate. Dar cel mai important lucru la început, pentru orice business, este lichiditatea, trebuie asigurată o sumă minimă pentru supraviețuire.

Î: Care a fost lecția pe care ați învățat-o în acest interval de timp?

Ca lider de business, nu există scenarii fixe foarte predictibile când vine vorba de o criză. Și, de obicei, crizele nu vin unde ești pregătit și ai toate măsurile luate. Ceea ce am reușit este să avem oameni foarte buni și talente în Banca Transilvania, să încurajăm angajații, să-i lăsăm să livreze produse rapide, să avem încredere în ei. Ceea ce nu a mers, nefiind pregătiți, este că nu am putut lua toate măsurile de siguranță imediat. 

La nivel personal, nu pot să mă bucur de pandemie, dar după 7-8 ani am reușit să dorm acasă săptămâni întregi și ceilalți membri ai familiei s-au bucurat de asta. A fost o experiență, am înțeles cât de mult contează pentru mine partea sociala a vieții și a business-ului. Mi-e dor să vizitez sucursale, clienți, colegi. Ne-a fost dor de evenimente. Ceea ce nu a mers și încă e o provocare această accesiblitate online care ne-a schimbat programul. Acum nu mai trebuie să-l organizezi, cineva poate ajunge oricând la tine prin WhatsApp sau alt canal. Agenda noastră a devenit foarte volatilă, simt că agenda mea mă atacă în loc s-o atac eu pe ea.

Î: Cum arată scenariile de lucru? Câte aveți pentru finalul de an și următorul an?

Mergem pe un singur scenariu de bază, acum avem mai multă claritate. Trăim într-o ceață care încet, încet dispare. România, cu toate provocările, s-a descurcat foarte bine și șomajul nu a crescut ca în alte țari, scăderea economică nu a fost la fel de mare ca în țările europene. Volatilitatea va scădea încet, încet. Revine cererea puternic, iar scopul este să acordăm mai mult timp pentru alte credite decât cele garantate de stat. 

www.forbes.ro

Ultima ora:

ObservatorHorea Mihai Bădău: Inteligența Artificială – Ce se va întâmpla

PoliticLudovic Orban: La nivelul primăriilor este nevoie de o reechilibrare a bugetelor locale

EconomieSilviu Cerna: Pericolele populismului macroeconomic

ExternClara Volintiru: Taking stock of ‘election season’ in the Eastern Partnership countries

SocialCiprian Negură: Micro-sesiune marca Skills Of The Future

EvenimenteIon M.Ioniţă, Iulian Fota: Dezbatere Historia Live – Rusia şi Turcia în Nagorno-Karabah, consecinţele războiului

CulturaCristina Popescu: Nuduri în pictura românească

EditorialHorea Mihai Bădău: Inteligența Artificială – Ce se va întâmpla



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe