Matei Bogdan
Publicat în 10 martie 2020, 14:26 / 54 elite & idei

Ovidiu Nahoi: Startul lucrărilor pe Autostrada Pitești-Sibiu și datoria noastră față de Europa

Ovidiu Nahoi: Startul lucrărilor pe Autostrada Pitești-Sibiu și datoria noastră față de Europa

Aflăm dintr-o știre publicată de Hotnews că Ministerul Transporturilor a emis autorizația de construire pentru primul tronson al autostrăzii A1 Sibiu – Pitești, mai precis Lotul 1 Sibiu – Boița (13,2 km).

Contractul pentru proiectare și execuție a fost semnat în aprilie 2019. Termenul de execuție este de 48 de luni, din care primele 12 luni sunt pentru proiectare, iar costul estimat în acest moment este de aproximativ 127 de milioane de euro.

Momentul are semnificația lui – este primul tronson al unei porțiuni de autostradă intens cerută de investitori, primul pas al verigii lipsă care ar urma să lege – în sfârșit – capitala României de Occident printr-o șosea de mare viteză. Sau primul pas pentru legarea a două provincii românești printr-o autostradă care să traverseze munții.

Dar ar fi prea mult să tratăm știrea ca pe o veste bună. Nu-i cazul să jubilăm.

De exemplu, aceeași știre Hotnews ne informează că în timp ce Lotul 1 e aproape gata pentru construcție, Lotul 5, Pitești – Curtea de Argeș, de 30 de km, întâmpină mari probleme. Licitația lansată încă din iulie 2017 nu este finalizată nici până acum, fiind blocată în contestații.

Și vorbim aici despre o secțiune ușoară a autostrăzii – uitați-vă pe hartă și veți vedea că actuala șosea de la Pitești la Curtea de Argeș este aproape dreaptă.

Între timp, însă, Compania de Drumuri plănuiește să scoată la licitație pentru proiectare și execuție o mare parte din secțiunile montane din autostrada A1 Sibiu – Pitești, practic zonele cele mai grele, cu toate că – spune Hotnews – vechile studii nu au fost refăcute, iar forajele geotehnice cerute de experții europeni lipsesc aproape cu desăvârșire.

Astfel, experții critică lipsa forajelor geotehnice și avertizează că, în lipsa unor studii bine documentate, proiectul ar putea întârzia chiar și 20 de ani.

Pe de altă parte, această știre ne amintește de marile noastre lacune în domeniul infrastructurii. Unul dintre obiectivele fundamentale ale aderării noastre la Uniunea Europeană a fost tocmai modernizarea unei infrastructuri învechite, moștenite de la regimul comunist, prin fondurile de coeziune.

Nu am reușit, nu pentru că nu am fi avut bani la dispoziție, ci din cauza neștiinței sau neputinței autorităților de a face proiecte și de a derula achiziții publice.

Și astfel, la peste o sută de ani de la Marea Unire din 1918, România încă nu a reușit să lege prin autostrăzi provinciile istorice și pe fiecare dintre acestea cu inima Uniunii Europene, spațiu din care, politic și economic, facem parte.

Știrea despre timidul început al autostrăzii Pitești-Sibiu, departe de a fi una pozitivă, ne aduce aminte de datoria noastră neîmplinită față de Europa și față de noi înșine.

Ascultați rubrica ”Eurocronica”, cu Ovidiu Nahoi, în fiecare zi, de luni până vineri, de la 8.45 și în reluare duminica, de la 15.00, numai la RFI România

Toate Eurocronicile lui Ovidiu Nahoi: http://www.rfi.ro/tag/eurocronica

Ultima ora:

ObservatorMarius Stoian: Iluzia schimbărilor în trombă

PoliticKlaus Iohannis a anunțat noua Strategie de Apărare a Țării: Parteneriatul cu SUA și apartenența la NATO și UE, piloni esențiali/ Ținem cont de deteriorarea relațiilor NATO-Rusia/ Modernizarea legislației privind securitatea națională este prioritară

EconomieSergiu Manea: Cu 820.000 de clienți activi în George, este BCR o bancă preponderent digitală?

ExternVictor Negrescu: Haideți să continuăm munca!

SocialMarius Stoian: Iluzia schimbărilor în trombă

EvenimenteCristina Buzasu: Onorată să particip la videoconferința prim-ministrului Ludovic Orban cu prim-ministrul Poloniei, Mateusz Morawiecki

CulturaCristina Popescu: CENTENARUL TRATATULUI DE LA TRIANON

EditorialSilviu Cerna: România (iarăşi) la răspântie?



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe