Matei Bogdan
Publicat în 27 ianuarie 2021, 16:31 / 50 elite & idei

Pentru Cristian Tudor, Microgreens era până anul acesta o afacere cu venituri mari, obținute din plante foarte mici. Pandemia a schimbat însă dimensiunile realității

Pentru Cristian Tudor, Microgreens era până anul acesta o afacere cu venituri mari, obținute din plante foarte mici. Pandemia a schimbat însă dimensiunile realității

La jumătatea lui martie 2020, Cristian Tudor (30 de ani) ar fi trebuit să vândă circa 20% din Microgreens, businessul exotic – bazat cel pu­țin până la momentul respectiv pe vânzarea de microplante că­tre restaurantele cu pretenții – pe care l-a fondat în urmă cu șase ani împreună cu sora sa. Banii care ar fi trebuit să vină de la un investitor ar fi urmat să fie folosiți pentru dezvoltarea și di­versificarea companiei sale cu 19 angajați, care a generat anul tre­cut venituri de aproape un mi­lion de euro din vânzarea unor produse cu un preț mediu de puțin sub un euro.

Pe 15 martie a fost decretată însă starea de urgență pe teritoriul României, o primă măsură care avea să schimbe din te­melii modul de a face business pentru mulți antreprenori. În special pentru cei din HoReCa, domeniu care aducea 85-90% din veniturile companiei Microgreens.

Un studiu realizat în iulie de asociația patronală HORA și platforma de rezervare și recenzii pentru res­taurante Restograf arăta că aproape 55% din respon­denți au avut scăderi de cel puțin 80% în perioada restricțiilor de circulație. Iar cavalcada închiderii spa­țiilor interioare de servit masa în orașele cu o rată a in­fec­tării cu noul coronavirus de peste trei la mia de lo­cuitori este în plină desfășurare. Și, odată cu venirea sezonului rece, supapa pe care o ofereau terasele s-a închis și ea.

Afacerea Microgreens, sub semnul întrebării

Nefinalizarea tranzacției pe care o pregătea de la sfârșitul lui 2018 nu era, de fapt, cea mai mare problemă a sa din acel moment. Însuși mo­de­lul de business al companiei era pus sub un serios semn de întrebare: când criza se va fi adâncit, oare restaurantele – fie ele și de lux – vor mai comanda ghivecele sale cu plăntuțe vii, un produs care face parte din ca­tegoria „nice to have“? Era evi­dent că se impunea o schimbare serioasă.

Privirea i s-a îndreptat atunci către piața de retail, cea care îi asigura înainte de pandemie res­tul de 10-15% din venituri. Pentru asta însă avea nevoie de produse și servicii noi, adaptate noului canal de vânzare. Criza de lichidități nu s-a instalat imediat, pentru că, în primele luni de lockdown, Tudor a cheltuit toate rezervele pentru plățile curente, după cum își amin­tește cu un zâmbet ușor autoironic în colțul gurii.

De-abia prin iunie a intrat într-un „impas“. Chiar când piața HoReCa a început să se mai dezghețe cât de cât, s-a văzut în imposibilitatea de a livra ce doreau clienții, pentru că nu mai avea suficienți angajați și su­ficiente resurse. Plus că o parte dintre microplan­tele pe care le solicitau restaurantele sau organizatorii de evenimente ar fi trebuit sădite în perioada de izolare totală.

Continuare, aici.

Ultima ora:

ObservatorCristina Popescu: Femei celebre din România

PoliticKlaus Iohannis, ședință pe tema Planului Național de Redresare și Reziliență

EconomieAdrian Hatos: Proiectul bugetului de stat pe anul 2021 așază economia românească pe principii liberale: investiții, reforme, creștere economică.

ExternBogdan Aurescu: nominalizarea lui Andrei Muraru în funcţia de ambasador în SUA este „o alegere excelentă”

SocialIulian Crăciun: Despre scandalul exmatriculării studenților la Drept

EvenimenteNicole Moț: Invitație lansare de carte

CulturaCristina Popescu: Femei celebre din România

EditorialIuliana Stan: Femeia si puterea. Gender balance si succes personal



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe