Adriana
Publicat în 14 mai 2012, 21:35 / 254 elite & idei

Petre Munteanu: Cât de potrivit este un filosof la MAE. Şi ce poate schimba un germanofil

Petre Munteanu: Cât de potrivit este un filosof la MAE. Şi ce poate schimba un germanofil

Te-ai fi aşteptat ca dl Titus Corlăţean să ajungă, în sfârşit, la MAE, iar dl Andrei Marga să meargă, din nou, la Educaţie. Din raţiuni de culise, în mod neaşteptat dl Marga a fost numit ministru de Externe.

Profilul intelectual al dlui Marga este realmente distins, şi îl poate face adaptabil probabil la orice provocare profesională ori politică. Sunt însă Externele un minister tehnic, adecvat mai curând unei cariere construite cu acest scop – precum a domnilor Corlăţean sau Diaconescu?

Avem un onorant răspuns deschis din partea dlui Andrei Pleşu, la rândul său un filosof care s-a aflat în fruntea MAE.

Nu există profesiuni incompatibile cu ministeriatul de externe. Bronislav Geremek era istoric (medievist) şi a fost excelent în funcţia cu pricina. Evident, diplomatul “de carieră” beneficiază, în principiu, de un spor de funcţionalitate. Dar riscul rutinei, al suficienţei, al obedienţei ierarhice nu sînt nici ele de neglijat. Esenţiale, din punctul meu de vedere, sînt mai curînd calităţi de ordin general uman. Ministrul trebuie să fie inteligent, bine crescut, agreabil şi, mai ales, dispus să înveţe. Să ştie bine măcar două limbi străine, să nu fie prea prompt în declaraţii, să-şi conducă echipa cu autoritate, dar fără reflexe de satrap. Să aibă, dacă se poate, umor şi să nu se lase manevrat de vanitate. Restul vine de la sine.

După care, un răspuns, pe care l-am prelungit, din zona studierii relaţiilor internaţionale, de la dna Liliana Popescu, profesoară de Europa la SNSPA.

Cred că, alături de faptul că are o personalitate puternică şi temperament de lider, cel de-al doilea avantaj al lui Marga este de a fi un fin cunoscător al filosofiei germane şi al culturii germane, publicând pe larg lucrări pe aceste teme. Din câte ştiu, a cultivat, în calitate de rector al UBB relaţii externe extensive cu universităţi germane, alături de alte universităţi din lume. E o minte limpede, pătrunzătoare şi asertivă, când e cazul. Cred că ne-ar reprezenta bine în forurile europene, dar şi în afara UE. Având în vedere că mandatul lui are termen limitat, nu cred că cei din minister vor fi foarte afectaţi de prezenţa lui – ei îşi fac treaba şi funcţionează ca orice birocraţie, în virtutea inerţiei. MAE ştie să facă acest lucru foarte bine, e verificat. Marga va primi punctaje de la directorii de spaţiu, pe baza cărora el va vorbi la întâlnirile oficiale etc. Nu va fi foarte solicitat cu aranjamente de personal, întrucât are mandat scurt. Va fi interesant de văzut pe cine va aduce în calitate de consilieri la cabinet.

Cred că are atuuri pentru a deveni un ministru bun – ar putea aduce puţină prospeţime în diplomaţia românească, la fel cum a făcut şi Andrei Pleşu.

Cred că politichia universitară cere foarte multă diplomaţie, iar domnul Marga are o îndelungată experienţă universitară. Deci cred că are experienţa necesară în termeni de tactici comunicaţionale diplomatice, chiar dacă nu şi le-a exersat în relaţii internaţionale la nivel guvernamental. La urma urmelor, miniştrii sunt persoane politice, şi nu tehnice. Important este să ştie să se înconjoare de specialişti buni şi să aleagă sfaturile cele mai potrivite. Chiar dacă ar avea anumite înclinaţii pro sau contra în materie de parteneri externi şi le va ascunde cu mare tact şi iscusinţă.

Relaţia proastă cu Preşedintele nu ajută – şi, mai ales, nu ajută diplomaţiei româneşti. Deci cred ca, în primul rand, va fi necesar să-şi exercite spiritul diplomatic în raport cu Preşedintele (şi vice versa, dacă e posibil).

“Germanofil” poate însemna mai puţin “americanofil”? Poate avansa turnura pro-germană, vs pro-britanică, de care se vorbea încă de anul trecut?

România este parte integrantă a Uniunii Europene. Când spun acest lucru mă refer la faptul că suntem o parte dintr-un organism complex, care este şi politic, nu doar economic. “A beast” cum spunea un cercetător european (care se întreba “what is the nature of the beast?!”) Şi, fiind parte din UE, România trebuie să vadă cum se poate poziţiona mai bine, ca să fie mai aproape de inima bestiei, dar să se şi asigure că inima este sănătoasă. România nu poate pune în antiteză sentimentele sale americanofile cu sentimentele germanofile, cu atât mai puţin cu cele anglofile. România are nevoie să pondereze şi să găsească măsura cea bună pentru ca “animalul” european să rămână sănătos, să-şi revină din starea financiară şi economică prezentă, care nu e prea bună. Euro este încă în pericol, UE nu a găsit încă formula potrivită pentru o strategie de creştere economică comună. Germania nu este foarte favorabilă, în această perioadă, unei integrări mai profunde, Dar aceasta nu este strategia ei fundamentală. Cred că domnul Marga este germanofil prin formaţie, dar şi prin aprecierea valorilor autentice pe care Germania le aduce “bestiei” europene. Şi acesta este unul dintre cele mai valoroase aspecte ale prezenţei domniei sale pe lista miniştrilor guvernului Ponta.

Dincolo de criticile de politică internă pe care le-a revărsat în ultimul timp la tv, ce diferende de politică externă poate avea ministrul Marga cu preşedintele Băsescu?

Diferenţa majoră poate fi lecturată în Constituţia României. Preşedintele Băsescu este şeful statului. Deciziile majore de politică externă se iau la Cotroceni. Preşedintele semnează tratatele României şi numeşte ambasadorii. Liniile principale ale politicii externe sunt date de Preşedinte – chiar dacă acest lucru nu este înscris explicit în Constituţie. Iar cu un preşedinte-jucător, lucrurile chiar aşa se şi întâmplă. Întotdeauna a depins în mare măsură de ministrul de externe cât de abil a reuşit să armonizeze activitatea birocraţiei din subordinea sa, a MAE, cu deciziile Preşedintelui şi cu activitatea staff-ului de la Cotroceni. Ministrul de externe este parte a guvernului, şi implementează politica guvernului. Şi chiar dacă Programul de guvernare are o parte de politică externă, ea nu se poate afla în contradicţie cu opiniile Preşedintelui. Apoi, să nu uităm că şi Primul Ministru are atribuţii de politică externă, în calitate de şef al Executivului. Boc nu s-a implicat, aproape deloc. Ungureanu nu a avut timp. Nu ştim cum va proceda Ponta.

Doamnă, Domnule – vă foarte mulţumesc.

Articol publicat pe http://petremunteanu.ideilibere.ro/

Ultima ora:

ObservatorMarian Staș, despre criteriile pentru școlile-pilot: Cel mai important e să vrea și al doilea să poată

PoliticRemus Pricopie: Este politica o profesie serioasă?

EconomieRadu Craciun: Suntem in ochiul furtunii

ExternIulian Fota, despre concluziile summit-ului Biden-Putin

SocialMarian Staș, despre criteriile pentru școlile-pilot: Cel mai important e să vrea și al doilea să poată

EvenimenteAlina Achim-Inayeh, moderator at Expert Forum conference – Eastern Europe and the Republic of China (Taiwan)

CulturaFlaviu Predescu: Marile portrete ale lui Nadar. Expoziție la Timișoara

EditorialCiprian Stănescu: Educația viitorului în realitatea mixtă. Top 3 provocări pentru Generația Z



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe