OraNoua.ro
Publicat în 1 octombrie 2013, 20:59 / 153 elite & idei

Radu Carp – Responsabilitatea ministeriala – necesara si inexistenta

Radu Carp – Responsabilitatea ministeriala – necesara si inexistenta

de Radu Carp

După vizita Comisiei de la Veneţia din luna iulie şi consultarea tuturor actorilor implicaţi în procesul de revizuire a Constituţiei, următorul pas firesc şi corect din punct de vedere procedural ar fi fost convocarea Comisiei de revizuire la începutul noii legislaturi parlamentare şi modificarea acelor articole din proiectul adoptat de această comisie în legătură cu care Consiliul Legislativ a emis o opinie critică.

Ulterior, Comisia de revizuire ar fi trebuit să trimită proiectul modificat în plenul Parlamentului şi să se dea posibilitatea tuturor deputaţilor şi senatorilor să îşi exprime părerea şi să depună amendamente sau să considere că nu mai au nimic de adăugat şi să trimită acest proiect Curţii Constituţionale pentru o primă verificare a respectării limitelor revizuirii. Nu s-a întâmplat nimic din toate acestea. Purtătorul de cuvânt al Comisiei de la Veneţia declara la sfârşitul lunii septembrie că nu a primit din partea Guvernului României niciun proiect de revizuire a Constituţiei pe care să-l analizeze. Vizita din luna iulie a Comisiei a fost realizată nu la invitaţia Comisiei de revizuire, ci a Guvernului României, deoarece Comisia de la Veneţia este un organism al Consiliului Europei care lucrează cu guvernele statelor membre şi nu cu alte entităţi, publice sau private. Acestea din urmă pot doar să fie consultate, iar punctul lor de vedere este luat în seamă la redactarea rapoartelor sale.

Ceea ce omită să transmită public liderii USL în privinţa procedurii de revizuire a Constituţiei este că, după vizita comisiei de la Veneţia din luna iulie, Guvernul ar fi trebuit să trimită acestui organism în mod oficial textul care reprezintă rezultatul final al Comisiei de revizuire. Acest lucru nu s-a întâmplat, iar cetăţenii români, cei care vor decide printr-un eventual referendum soarta acestei revizuiri, au aflat de la purtătorul de cuvânt al Comisiei de la Veneţia ceea ce ar fi trebuit să afle de la propriul Guvern : anume  că acesta din urmă a refuzat să trimită proiectul de revizuire pentru consultare. Cu alte cuvinte, a avut loc un furt : Guvernul a primit ceva care nu îi aparţine şi nu a trimis mai departe ceea ce a primit.

Legea asupra responsabilităţii ministeriale din 1879 care s-a aplicat fără întrerupere până în 1938 considera că fapta unui ministru care violează un text al Constituţiei constituie infracţiune. Actuala lege a responsabilităţii ministeriale nr. 115/1999 nu a mai considerat necesar să încadreze această faptă la capitolul infracţiunilor săvârşite de miniştri. Guvernul se poate apăra invocând faptul că nu era obligat să trimită vreun document Comisiei de la Veneţia, din moment ce întregul mecanism de consultare al acestui organism este facultativ şi nu obligatoriu, iar Comisia de revizuire poate invoca faptul că nu această comisie, ci Guvernul avea obligaţia de a trimite proiectul de revizuire a Constituţiei experţilor Consiliului Europei. Astfel, Victor Ponta şi Crin Antonescu pot argumenta că nu au încălcat Constituţia şi oricum Legea nr. 115/1999 nu consideră încălcarea Constituţiei un delict grav. Problema este că actuala lege, spre deosebire de cea din 1879, incriminează şi  « împiedicarea, prin ameninţare, violenţă ori prin folosirea de mijloace frauduloase, a exercitării cu buna-credinţă a drepturilor şi libertăţilor vreunui cetăţean ». Prin faptul că Guvernul solicită avizul Comisiei de la Veneţia asupra proiectului de revizuire, iar apoi, văzând reacţiile critice ale Consiliului Legislativ, ale societăţii civile şi chiar ale membrilor Comisiei de la Veneţia, renunţă să mai trimită acest proiect pentru consultare, s-au încălcat drepturile vreunui cetăţean ?

Pentru a răspunde la această întrebare, să citim Constituţia României : Articolul 31 : (1) Dreptul persoanei de a avea acces la orice informaţie de interes public nu poate fi îngrădit ; (2) Autorităţile publice, potrivit competenţelor ce le revin, sunt obligate să asigure informarea corectă a cetăţenilor asupra treburilor publice şi asupra problemelor de interes personal.      Nu trebuia ca Guvernul să ne informeze că nu are de gând să se mai consulte cu nimeni referitor la conţinutul variantei finale a proiectului de revizuire ? A revizui Constituţia nu face arte din categoria « treburilor publice », în înţelesul Constituţiei ?

Dacă Guvernul încalcă Constituţia, cum poate pretinde ca cetăţenii să o respecte ? Refuzul de a trimite proiectul de revizuire Comisiei de la Veneţia a avut loc în intervalul iulie – septembrie. Exact în perioada în care Guvernul redacta un proiect de lege, cel privind exploatarea de la Rosia Montană, care încalcă flagrant 17 prevederi ale Constituţiei. În loc să existe o preocupare cum anume să se ajungă la un text al proiectului de revizuire a Constituţiei care să marcheze un progres în direcţia garantării drepturilor cetăţeanului, Guvernul a fost preocupat cum anume să o încalce pe cea actuală. Ne-am fi aşteptat ca măcar în ceasul al 12-lea liderii USL să considere ducerea la bun sfârşit a revizuirii Constituţiei drept o prioritate. Dimpotrivă. Crin Antonescu a declarat, ca reacţie la poziţia purtătorului de cuvânt al Comisiei de la Veneţia, că proiectul de revizuire va fi aprobat undeva în cursul anului 2014. După ce Comisia de revizuire a reuşit în 10 zile să adopte toate amendamentele, ni se comunică acum că discuţia opiniilor Consiliului Legislativ, Comisiei de la Veneţia şi Curţii Constituţionale va dura cel puţin o jumătate de an. În realitate, prin această poziţionare s-a anunţat oficial decesul iniţiativei de revizuire. USL a subestimat reacţia critică a experţilor, a societăţii civile, a mass-media, a instituţiilor implicate în discuţia acestui proiect. Totul pare atât de complicat pentru Crin Antonescu şi Victor Ponta, încât acum ni se transmite că mai bine să rămânem sub imperiul Constituţiei actuale.

După ce a îngropat definitiv iniţiativa de revizuire a Constituţiei din 2011, printr-un vot negativ în Parlament anul acesta, USL a reuşit rara performanţă să îşi îngroape propriul proiect de revizuire. În câteva luni, s-a realizat ceea ce nu au reuşit toate guvernele precedente la un loc: s-au îngropat două proiecte de revizuire şi, aşa cum a constatat Curtea Constituţională, s-a încălcat Constituţia prin prevederile proiectului de lege prin care se doreşte modificarea Legii nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului. Ce sancţiune ar merita aplicată celor care se fac părtaşi la această veritabilă şarjă anti-constituţională ?

Ultima ora:

ObservatorHorea Mihai Bădău: Inteligența Artificială – Ce se va întâmpla

PoliticLudovic Orban: La nivelul primăriilor este nevoie de o reechilibrare a bugetelor locale

EconomieSilviu Cerna: Pericolele populismului macroeconomic

ExternClara Volintiru: Taking stock of ‘election season’ in the Eastern Partnership countries

SocialCiprian Negură: Micro-sesiune marca Skills Of The Future

EvenimenteIon M.Ioniţă, Iulian Fota: Dezbatere Historia Live – Rusia şi Turcia în Nagorno-Karabah, consecinţele războiului

CulturaCristina Popescu: Nuduri în pictura românească

EditorialHorea Mihai Bădău: Inteligența Artificială – Ce se va întâmpla



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe