Matei Bogdan
Publicat în 8 ianuarie 2020, 12:33 / 35 elite & idei

Radu Puchiu: ADR trebuie să fie ordonator de credite; momentan, Autoritatea este un chihuahua pe care scriem ”killer”

Radu Puchiu: ADR trebuie să fie ordonator de credite; momentan, Autoritatea este un chihuahua pe care scriem ”killer”

Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) ar trebui să fie ordonator principal de credite şi e important ca aceasta să realizeze şi să publice atât un Barometru al calităţii serviciilor publice, cât şi un catalog al acestora, altfel instituţia este un chihuahua pe care scriem „killer”, a declarat, luni, într-o dezbatere publică organizată la Guvern, pe marginea înfiinţării ADR, Radu Puchiu, coordonator Task Force IT&C în cadrul Coaliţiei pentru Dezvoltarea României (CDR).

„Ne-a bucurat ideea de creare a unei Autorităţi şi este foarte important ca aceasta să fie autoritate, nu doar o instituţie. Autoritatea pentru Digitalizarea României ar trebui să fie ordonator principal de credite şi, dacă se poate, veniturile pe care le realizează să le poată folosi, pentru că altfel nu ai nicio motivaţie să colectezi niciun ban. Sediul Autorităţii ar trebui să fie în Palatul Victoria, pentru că altfel nu se poate crea o legătură clară între prim ministru, dorinţa acestuia pentru digitalizare şi prioritatea acordată digitalizării. De asemenea, e importantă obligativitatea de a prezenta un raport lunar în faţa Guvernului. Dacă preşedintele ADR ar fi obligat să prezinte lunar progresul, ar avea un instrument foarte puternic de a motiva toţi ceilalţi miniştri, ministere şi a-i coordona. Ce mai vedem ca un punct important pentru a da putere Autorităţii este obligaţia de a realiza şi publica un Barometru al calităţii serviciilor publice, să vedem care sunt cele mai fierbinţi interacţiuni cu administraţia publică şi cum se pot rezolva”, a spus Puchiu.

Potrivit reprezentantului CDR, Autoritatea trebuie să joace un rol important în coordonarea avansării României în clasamentul DESI – Digital Economy Society Index

„Ultimul punct la care vreau să fac referire este cum măsurăm succesul, cum vedem dacă Autoritatea funcţionează. Aici, cred că sunt două zone importante: menţionarea clară a responsabilităţii coordonării acestui efort de avansare în clasamentul DESI – Digital Economy Society Index, respectiv de a realiza, publica şi menţine un Catalog al serviciilor publice. Nimeni nu ştie, în prezent, câte servicii publice avem în România”, a afirmat Radu Puchiu.

Acesta a menţionat, totodată, la momentul actual, ADR este „un soi de chiuhaua pe care scriem ‘killer'”, iar important este „să punem ceva muşchi pe acest chihuahua, dacă vreţi să aibă un efect şi să devină atât de important pe cât se doreşte”.

„Aş vrea să fac o remarcă generală, un lucru care este foarte evident. S-a declarat încă de la început să digitalizarea este o prioritate zero a Guvernului actual, însă între această declaraţie de importanţă deosebită şi paşii făcuţi imediat sunt nişte diferenţe. Venind la subiectul ADR, ştiu că nu va fi o lege perfectă din prima şi mă bucur că nu-i aşa, însă ce avem de faţă este un soi de chihuahua pe care scriem ‘killer’… Ideea şi propunerile cu care venim: important să punem ceva muşchi pe acest chihuahua, dacă vreţi să aibă un efect şi să devină atât de important pe cât se doreşte. În primul rând, scopul principal ar trebui să fie transformarea digitală, nu digitalizarea, pentru că digitalizarea va duce la o digitalizare a birocraţiei existente. Veţi lua procesele şi le veţi transforma în digital. Cred că e mult mai important să se transforme oricare serviciu public, iar propunerea concretă la primul punct din HG este transformarea colaborativă a serviciilor publice folosind soluţii oferite de tehnologia informaţiei, nu digitalizarea. Apoi, cred că este important să introducem în Hotărârea de Guvern misiunea de coordonare a efortului de educaţie digitală a sectorului public, a administraţiei publice”, a subliniat specialistul.

Conform Notei de fundamentare care însoţeşte Hotărârea de Guvern privind organizarea, funcţionarea şi atribuţiile Autorităţii pentru Digitalizarea României, entitatea se organizează şi funcţionează ca structură cu personalitate juridică în cadrul aparatului de lucru al Guvernului şi în coordonarea prim-ministrului având rolul de a realiza şi asigura implementarea strategiilor şi a politicilor publice în domeniul digitalizării.

Conducerea ADR este asigurată de un preşedinte, cu rang de secretar de stat, ajutat în activitatea de conducere de un vicepreşedinte, cu rang de subsecretar de stat, numiţi şi eliberaţi din funcţie prin decizie a prim-ministrului. De asemenea, pentru buna funcţionare a compartimentelor şi activităţilor cu caracter funcţional, Autoritatea are un secretar general, iar numărul maxim de posturi este 35, exclusiv demnitarii şi posturile aferente cabinetului preşedintelui.

Noua entitate vizează atingerea unor obiective, printre care: digitalizarea sectorului public, dezvoltarea şi asigurarea interoperabilităţii între autorităţile şi instituţiile publice, dezvoltarea sistemelor de autentificare informatică şi interconectarea sistemelor informatice publice, dezvoltarea serviciilor publice electronice, implementarea la nivel naţional de sisteme informatice care furnizează servicii de eGuvernare, operarea de sisteme informatice ce furnizează servicii de eGuvernare, asigurarea securităţii cibernetice pentru sectorul public, implementarea inteligenţei artificiale în sectorul public.

ADR va primi finanţare integral de la bugetul de stat prin Secretariatul General al Guvernului. Încasările obţinute din tarifele practicate de Autoritate vor fi virate integral la bugetul de stat.

Reprezentanţi ai sectorului IT&C au participat, luni, la sediul Guvernului, la o dezbatere publică referitoare la Hotărârea de Guvern privind înfiinţarea Autorităţii pentru Digitalizarea României. Dezbaterea a fost organizată la cererea Asociaţiei Patronale a Industriei de Servicii şi Software (ANIS). 

Ultima ora:

ObservatorClara Volintiru: Rule of Law Conditionalities in the EU – from the Cooperation and Verification Mechanism (CVM) to the new monitoring mechanisms in the European Union

PoliticEmil Constantinescu: „Ne-a permis ca timp de 75 de ani să nu mai fie un alt război mondial”

EconomieSERGIU OPRESCU: ”TREBUIE SĂ EVITĂM SĂ MAI CHEMĂM CRIZELE ALTORA ÎN ROMÂNIA PRIN MĂSURI NESUSTENABILE”. BĂNCILE AU CA PRIORITATE ZERO CREȘTEREA INTERMEDIERII FINANCIARE

ExternAlina Inayeh: România și Bulgaria, puse la colț pentru obediență. Polonia, exemplu pozitiv

EvenimenteClara Volintiru: Rule of Law Conditionalities in the EU – from the Cooperation and Verification Mechanism (CVM) to the new monitoring mechanisms in the European Union

CulturaTeodor Baconschi, Adrian Papahagi, Radu Preda, Mihail Neamţu și alți intelectuali au contribuit la primul număr al Revistei Horeb, editată de Episcopia Hușilor

SocialMihai Toader-Pasti: Continuăm să ajutăm la schimbarea mediului construit și la educarea unei noi generații

MoldovaIulian Chifu: Chişinăul, pândit de sancţiuni economice şi politice pe scară largă



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe