OraNoua.ro
Publicat în 19 februarie 2014, 17:04 / 173 elite & idei

Sergiu Celac: De ce Ucraina contează pentru România

Sergiu Celac: De ce Ucraina contează pentru România

de Sergiu Celac

În ultima săptămână a lunii ianuarie am fost la Kiev cu o echipă de experți independenți și jurnaliști pentru a participa la o întâlnire de lucru organizată de Centrul Român de Politici Europene în colaborare cu Institutul de Politică Mondială din Ucraina, în continuarea dialogului bilateral la nivelul societății civile.

Ne-am nimerit să fim acolo în momente de cumpănă pentru poporul ucrainean, când confruntările dintre adepții și oponenții opțiunii europene căpătaseră accente dramatice, pe alocuri violente, iar știrile și comentariile despre evoluția situației țineau prima pagină a presei mondiale și apăreau la breaking news pe ecranele televizoarelor. Dar nu despre spectacolul efervescent al străzii sau organizarea exemplară a rezistenței de pe Euro-Maidan vreau să povestesc acum și nici despre miza geopolitică a jocului de putere ce se desfășoară în interiorul și în afara Ucrainei, ci să aștern câteva gânduri privind modul în care evoluțiile viitoare ne-ar putea afecta pe noi aici, în România.

În primul rând, Ucraina nu este o țară exotică pentru România, pe care să o putem privi cu o curiozitate detașată. Este cel mai mare vecin direct, cu o populație de două ori mai mare decât a noastră, cu un potențial economic substanțial și cu o prezență semnificativă în zona Mării Negre și bazinul Dunării. România a fost printre primele țări care au recunoscut independența Ucrainei, iar tratatul de bază încheiat în 1997 conferă un cadru politic și juridic solid pentru dezvoltarea relațiilor bilaterale. După reglementarea echitabilă a delimitării platoului continental, nu mai avem probleme litigioase serioase. Mai mult, natura și procedura prin care s-a ajuns la acel acord constituie un model și un precedent util pentru soluționarea disputelor similare pe care Ucraina le-ar putea avea cu alți vecini. Pentru celelalte probleme aflate în discuție dispunem de instrumente legale și instituționale convenite în vederea ajungerii la soluții rezonabile. O Ucraină unită și democratică, prosperă și atașată valorilor europene, deschisă spre colaborarea constructivă este în interesul României.

În al doilea rând, direcția pe care o va urma Ucraina este de mare însemnătate pentru viitorul european al Republicii Moldova. Până acum, Ucraina a sprijinit năzuințele Republicii Moldova de consolidare a independenței, suveranității și integrității sale teritoriale în cadrul frontierelor recunoscute și a avut un rol constructiv în căutarea unor soluții raționale în chestiunea transnistreană. Republica Moldova are doar doi vecini – România și Ucraina. Dacă intervine o schimbare radicală în orientarea politică a Ucrainei, realizarea obiectivului declarat al Republicii Moldova de apropiere politică și integrare economică cu Uniunea Europeană devine considerabil mai complicată. Pentru România, o asemenea eventualitate ar ridica numeroase probleme acute, inclusiv din perspectiva securității naționale.

În al treilea rând, decizia actualelor autorități de la Kiev de a suspenda procesul de semnare și implementare a acordurilor de asociere cu Uniunea Europeană a constituit declanșatorul crizei politice care durează de mai bine de două luni, a sfâșiat societatea ucraineană și a produs reverberații internaționale cu potențial exploziv, așa cum s-a văzut și la recenta conferință de securitate de la München. Într-o retorică ce amintește de anii Războiului Rece se vehiculează scenarii apocaliptice: război civil, dezmembrarea unității teritoriale a Ucrainei, reîmpărțirea sferelor de influență și de dominație. Toate acestea sună desuet, ca un ecou al vremurilor pe care le credeam apuse. Dar ce ne facem dacă lucrurile scapă de sub control și inimaginabilul începe să se adeverească?

Desigur, împărtășim punctul de vedere al aliaților și partenerilor noștri euroatlantici că un recul temporar nu este iremediabil, că oferta UE rămâne în picioare, că procesul poate fi reluat de îndată ce Kievul oficial va fi gata și dornic să meargă pe acest drum. În definitiv, și pentru noi, în relațiile bilaterale, este mult mai ușor să discutăm și să rezolvăm probleme atunci când noțiunile pe care le folosim au același sens, când ne ghidăm după aceleași valori, când avem o simetrie aproximativă a bazei juridice și instituționale. Dar dacă suntem realiști și responsabili, nu putem exclude varianta ca lucrurile să ia și o altă întorsătură. Este momentul ca vocea României să se audă mai răspicat în cadrul organismelor în care suntem membri cu drepturi egale. Dar este și momentul în care trebuie să ne articulăm un punct de vedere propriu, pornind de la interesul național, și să acționăm în consecință.

 

Sergiu Celac este fost ministru de Externe, ambasador al României în Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, președintele Institutului Român de Studii Internaţionale „Nicolae Titulescu”.

Ultima ora:

ObservatorHorea Mihai Bădău: Inteligența Artificială – Ce se va întâmpla

PoliticLudovic Orban: La nivelul primăriilor este nevoie de o reechilibrare a bugetelor locale

EconomieSilviu Cerna: Pericolele populismului macroeconomic

ExternClara Volintiru: Taking stock of ‘election season’ in the Eastern Partnership countries

SocialCiprian Negură: Micro-sesiune marca Skills Of The Future

EvenimenteIon M.Ioniţă, Iulian Fota: Dezbatere Historia Live – Rusia şi Turcia în Nagorno-Karabah, consecinţele războiului

CulturaCristina Popescu: Nuduri în pictura românească

EditorialHorea Mihai Bădău: Inteligența Artificială – Ce se va întâmpla



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe