Adriana
Publicat în 3 mai 2017, 16:24 / 183 elite & idei

Sorin Cucerai: Venitul necondiționat: manual de aplicare

Sorin Cucerai: Venitul necondiționat: manual de aplicare
+ Observator

Venitul necondiționat: manual de aplicare
La un moment dat, venitul necondiționat va putea fi introdus prin impozitarea roboților. Până atunci, în statele cu economii dezvoltate el poate fi introdus prin regândirea unor taxe.
Problema rămâne doar în cazul statelor (relativ) subdezvoltate, cu birocrații disfuncționale și cu piețe fragile (dincolo de marile centre urbane). Dar chiar și în cazul lor poate exista o soluție.
Să zicem că X este suma totală care urmează să fie distribuită ca venit necondiționat (unde X este cuantumul per individ al venitului necondiționat înmulțit cu numărul de locuitori).
Pentru a introduce venitul necondiționat, este suficient ca statul respectiv să se împrumute pe termen lung (10-20 de ani) cu 4X.
Există chiar și acum metode absolut sigure de dublare a unei sume de bani în 10-20 de ani – cea mai simplă dintre ele fiind investiția în zero coupon bonds.
Dacă 2,5X sunt investiți în felul ăsta, la sfârșitul perioadei creditorul primește înapoi 5 X, adică suma inițială plus o dobândă de 25%.
1X este distribuit cetățenilor, iar 0,5X păstrează statul ca sursă suplimentară de venit la buget.
Pașii pot fi repetați ori de câte ori este nevoie – practic putem avea o repetiție la infinit, fiindcă oricum toată lumea câștigă: și cetățenii, care obțin un venit necondiționat ca venit pasiv, de pe urma căruia au acces la un nivel de trai minim decent, și statele, care obțin venituri bugetare suplimentare, și creditorii, care primesc dobândă pe suma împrumutată.
Dacă venitul necondiționat este distribuit pe card astfel încât achizițiile de bunuri și servicii să fie posibile doar prin plata cu cardul, statul câștigă suplimentar prin aceea că fiscalizează o piață și își poate reforma birocrația.
Pe scurt, sistemul ăsta de finanțare a venitului necondiționat este unul din care toată lumea câștigă.
Sigur, întrebarea evidentă este: de ce ar da cineva bani cu împrumut pe 10-20 de ani la o dobândă totală de 25% dacă, investind direct aceeași sumă în zero-coupon bonds, poate obține o dobândă de 100%?
Un răspuns ar fi acela că soluția astfel propusă generează o piață locală stabilă, astfel încât creditorul poate ulterior să investească în start-up-uri – o investiție semnificativ mai profitabilă, cu randamente medii între 25% și 50% pe an.
Cu alte cuvinte, împrumutul inițial e doar o investiție în crearea unei piețe până atunci inexistente. Odată creată piața, apar multe surse de investiții rentabile, astfel încât pe ansamblu creditorul obține semnificativ mai mulți bani decât dobânda de 25%.
O altă posibilitate de atragere a creditorilor ar fi acordarea de scutiri. De exemplu, luând dolarul ca monedă de referință, pentru fiecare dolar împrumutat într-o astfel de schemă alți doi dolari ar putea fi scutiți de impozit – lucru care i-ar stimula pe creditori să acorde împrumuturi de tipul ăsta, care ar putea fi astfel interpretate ca o formă de serviciu social.
Dacă aplicăm schema asta la România, de exemplu, fiecare cetățean român, indiferent de vârstă, ar putea beneficia de un venit necondiționat de 400-500 de dolari pe lună – iar statul ar avea un venit suplimentar de 5 miliarde de dolari pe lună, cu care să finanțeze și să reformeze sistemul de sănătate, cel de educație și serviciile destinate grupurilor vulnerabile.
Asta ar eradica instantaneu sărăcia – și ar crea o piață internă solidă, de 20 de milioane de consumatori. Mai mult, în felul ăsta s-ar pune capăt relațiilor sociale de tip premodern – prevalente la noi – prin aceea că fiecare individ ar avea garantată supraviețuirea autonomă. Pe scurt, societatea românească ar deveni, în fine, una modernă, de tip urban, cu tot ce decurge de aici.
La un venit necondiționat de 500 de dolari pe lună pentru fiecare cetățean român, de la naștere până la moarte, evident că legislația privind salariul minim nu-și mai are sensul. La fel, sistemul public de pensii ar putea fi desființat. Eventual ar putea fi introdusă o regulă nouă prin care să se dubleze cuantumul venitului necondiționat pentru persoanele în vârstă de cel puțin 60 de ani.
Sistemul descris aici de mine nu poate fi aplicat ca atare în statele subdezvoltate și suprapopulate, cum sunt China și India, de exemplu, fiindcă sumele necesare ar fi astronomice.
Dar chiar și în astfel de cazuri sistemul poate fi folosit pentru finanțarea parțială a venitului necondiționat – ceea ce, oricum, nu e puțin lucru.
În schimb, sistemul ar putea funcționa foarte bine pentru statele baltice și pentru cele din Centrul și Estul Europei. Sunt convins că sistemul prezentat aici poate fi îmbunătățit, dar chiar și în această formă el poate fi aplicat fără probleme în statele cu o populație relativ mică, de cel mult 20-30 de milioane de locuitori.
https://www.facebook.com/sorin.cucerai/posts/10154519134537644

Ultima ora:

ObservatorAndreea Paul: Digitalizarea administrației – România are nevoie de un plan coerent pe verticală

PoliticSebastian Burduja propune o întâlnire cu părţile implicate în problema gunoiului şi constituirea unui grup de lucru

EconomieBogdan Chiriţoiu: 2020 a fost clar un an diferit; pe ansamblu economia noastră a mers surprinzător de bine

ExternMarco Badea: Moștenirea politică a lui Netanyahu nu va fi o națiune mai sigură, ci o societate israeliană profund fracturată, care trăiește în spatele zidurilor

SocialManuela Catrina: Ne luptam cu birocratia, iar unii cred ca hartia e mai safe

EvenimenteAndreea Paul: Digitalizarea administrației – România are nevoie de un plan coerent pe verticală

CulturaIonuț Vulpescu: Proiectul pe care l-am inițiat, prin care mi-am propus să rezolv una dintre problemele dificile cu care se confruntă în special muzeele, a devenit lege!

EditorialCorneliu Vișoianu: Voluntarul și Club România după 10 ani | Bogdan Gavrilă, Spiritul Voluntarului care dă, fară să aștepte răsplată ci doar construiește ”Zero-risk” society



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe