OraNoua.ro
Publicat în 20 ianuarie 2016, 18:25 / 134 elite & idei

Sorin Ioniţă: Un Game of Thrones de 3.6 mil euro şi alte ţepe urbanistice de Bucureşti

Sorin Ioniţă: Un Game of Thrones de 3.6 mil euro şi alte ţepe urbanistice de Bucureşti

de Sorin Ioniţă

Continuă ţepăreala, la propriu şi figurat, cu arta monumentală din Bucureşti. Mai nou, cu creaţia de la Casa Presei, aripile cu zăbrele ale sculptorului Buculei. Vedeţi poze şi alte comentarii aici. O creaţie controversată, dar nici pe departe atât de controversată pe cât ar merita preţul plătit de municipalitate: 3.6 milioane euro, din care 1.6 milioane onorariul, zice presa citand Primaria Bucuresti (update: vezi mai jos in comentarii mesajul dl Buculei, care sugereaza ca onorariul nu este nici pe departe atat de mare; insa calculele finale nu sunt gata). De banii ăştia, dacă tot s-au dat, avem voie măcar să ne mai cârâim o vreme, ok? El cu banii, noi cu bombăneala, mi se pare echitabil, nu se poate plânge.

Desigur, în artă controversa nu se termină niciodată, ce-i place unuia nu-i place altuia, artiştii se urăsc şi se sapă mai rău decât politicienii, etc. Astea fiind zise, arta monumentală mai mult decât oricare alta (în afară de arhitectură) e totuşi a comunităţii, care va trăi cu ea în ochi zeci de ani, fără să se poată feri ca de un experiment ratat dintr-o expoziţie. Populist cum poate sună, chestiunea ar trebui tratată mai democratic iar consultarea publică să fie mai deschisă decât a fost. Nu de alta, dar dacă creatorii şi experţii din comisii se cred foarte culţi şi deştepţi în baza unor diplome, realitatea e că nu sunt. Câteva obiecţii:

1. Fireşte, preţul. Chiar la proporţiile nejustificate pe care le-a luat obiectul (120 tone de inox) sunt cam mulţi bani. Se putea face mai multă cultură vizuală în Bucureşti de suma asta? Fără îndoială că da: chestii mai multe, mai mici, mai inteligente şi participative, la fel de durabile.

2. Atmosfera cabalistică şi lipsită de transparenţă în care s-a decis acest proiect. Ok, dacă este un monument anti-comunist, atunci nu mai dezbatem, merge orice, numai să se facă, precum măslina în ţeapă a Ghilduş din piaţa Palatului. Dacă ideea monumentului rezistenţei anticomuniste în acel loc a aparţinut Asociaţiei Foştilor Deţinuţi Politici şi a fost sprijinită de fostul preşedinte Constantinescu, asta a neutralizat cumva critica cultă de dreapta. Şi fiindcă Buculei e bine implementat în establishmentul cultural oficial, e o somitate, nu l-au mai criticat nici alţii. El poate fi doar adulat, ca un fel de Eminescu.

3. Tema propusă, proastă. Au circulat tot felul de idei, fireşte: de la a lăsa soclul lui Lenin gol, tocmai aşa de-al naibii (hipsterime); pănă la a pune acolo un memorial mai clasic, figurativ, variantă respinsă pentru că orice ar fi fost, se zice, era strivit de imensa Casă a Scânteii din spate, cu care n-avea cum să evite dialogul. Mă rog, dacă aşa zic experţii… Dar atunci nu trebuia făcut ceva care să intre deliberat şi mai evident în dialog cu Casa şi simbolica ei stalinistă, să-i dea alt sens, s-o ia în posesie agresiv, cum şi merită, să-l facă pe trecător să reflecteze la trecut? (Apropo, se zice că proiectul acestor clădiri neoclasice staliniste, de care există cam prin toate capitalele foste socialiste, aparţine unui mare arhitect născut în Chişinău, vezi aici). Mă feresc eu să dau soluţii, evident, cu ele ar fi trebuit să vină artiştii. Doar spun că asta trebuia să fie tema, una mai inteligentă, interactivă, care să antreneze lumea să intre în monument şi să se uite la memoria stalinistă printr-o anume lupă, sau ceva care să-ţi dea un parcurs mintal şi un sens al istoriei. Nu tot un obiect la care să te uiţi de departe şi să te miri ce mare e, iar după aia să cauţi pe Google ce naiba reprezintă. Dacă e pe aşa, nu era până la urmă mai bine o odaliscă din bronz în rugăciune, cu coroane de lauri în jur?

4. Nivelul şcolăresc al conceptului în arta monumentală a Capitalei, că aici voiam să ajung: creier tras în ţeapă; personaje populare din Caragiale turnate în broz; iar acum aripi şi zăbrele, deci vezi Doamne, tre’ să fie ceva cu libertatea la mijloc, doar că nu ştim a cui şi când. Dăăă… adică, aţi prins mesajul? Subtilitate de gimnaziu. Şi deşi am dat grămada aia de bani tocmai pentru ca monumentul să fie masiv şi să dezumfle Casa Scânteii (că alt motiv să-l faci mai înalt decât Arcul de Triumf care să fie?), nu cred că îşi atinge scopul. Fluturele ăsta pus pe muche nu mi se pare că ar comunica ceva cu Casa ca atare sau că ar fi foarte solemn, deşi e uriaș. Mai curând e din acelaşi film cu blocurile office corporatiste, din sticlă, de alături, cum vedeţi în poza. E o arătare modernistă şi cumva optimistă, dă o senzaţie de neverosimil infantil, de ludic, de videogame. Pe bune dacă nu aduce cu tronul din Game of Thrones, după cum bine observa amicul Dan Perjovschi.

5. Toată povestea mă face să reconsider serios episodul scandalul frescei exterioare din parohia Sf Gheorghe, pe care o calificam la data respectivă drept kitsch urban. Ei bine, probabil era, dar a fost şi un experiment util de reacţie culturală comunitară, o conversaţie pe tema spaţiu public şi criterii valorice în care multă lume s-a angajat cu aplomb, aşa puţin cât a durat el. Mai ales, a fost un experiment care a costat bugetul public fix zero bani. E de pus asta în balanţă cu provincialismul cu ifose academice care înghite atâta amar de buget public. Şi va mai înghiţi: tipul numit Bolborea, care ne-a dat maimuţoii de la Teatrul Naţional, pregăteşte o mare emisferă cu arteziene şi mici omuleţi pe ea, drept monumentul Marii Uniri, de pus în Piaţa Alba Iulia (vezi poza aici). Habar n-am cât trebuie să coste această faptă de urbanism kazah, tip Astana, dar banui că are ambiţia s-o inaugureze în 2018, nu?

Mă tot întreb şi nu-mi dau seama, de ce dl Buculei nu a putut face şi pe bani publici un pionierat la fel de frumos, echilibrat şi foarte modern în tălmăcirea tradiţiei, cum a făcut pe proprii bani: fermecătoarea casă dobrogeană din piatră locală pe care şi-a clădit-o pe faleză între Vama Veche şi 2 Mai, aici.

http://www.contributors.ro

Ultima ora:

ObservatorCristina Popescu: Timbrul românesc omagiază istoria și valorile românești

PoliticIoana Petrescu: ProRomânia pune condiţii pentru a vota moţiunea PNL. Să vedem alternativa. Nu poţi da jos un Guvern fără să ştii ce pui în loc. USR e iresponsabil

EconomieGeorge Cristian Maior, salută anunțul făcut de fondatorul companiei Tesla, Elon Musk, de a intra pe piața din România

ExternRobert Lupițu: De la ”Comisia ultimei șanse” la ”Comisia geopolitică” – Mic îndreptar al portofoliilor și numirilor din echipa Ursulei von der Leyen. Ce înseamnă domeniul transporturilor pentru România

EvenimenteDragoș Preda: Invitație pentru Membrii Club Romania

CulturaCristina Popescu: Timbrul românesc omagiază istoria și valorile românești

SocialRaed Arafat prezintă 14 măsuri prin care se doreşte reorganizarea sistemului de urgenţă 112

MoldovaIulian Chifu: La Chişinău – majoritate de coaliţie, fără cheie de control şi fără frâne



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe