Bogdan Daradan
Publicat în 23 noiembrie 2012, 17:44 / 219 elite & idei

VITALIE MARINUŢA: Cooperarea cu NATO nu intră în contradicţie cu actuala Constituţie a Republicii Moldova

VITALIE MARINUŢA: Cooperarea cu NATO nu intră în contradicţie cu actuala Constituţie a Republicii Moldova

Armata Naţională după 21 de ani, importanţa colaborărilor cu NATO, precum şi beneficiile serviciului militar prin contract au reprezentat subiectele cheie care au fost discutate cu ministrul Apărării de la Chisinau, Vitalie Marinuţa, în cadrul unui interviu pentru www.unimedia.info.

– Cum vedeți dvs Armata Națională după 21 de ani?

Pot spune cu siguranţă că armata este modernă după gândire, dar veche după tehnică. Tehnica din dotare este producţia anilor 90, acum este necesar ca să o modernizăm. Ne bucură faptul că acel spirit şi acea viziune sovietică a anilor 90 nu mai persistă în Armata Națională. În prezent avem alte priorități, o altă abordare. Avem tineri militari competenți şi cu un potenţial enorm, dar este necesară şi o finanţare adecvată pentru a-l dezvolta.

– Care sunt perspectivele de viitor ale Armatei Naționale? Ce obiective și-a propus ministerul să implementeze?

Avem multe planuri, dar toate sunt legate de bugetul pe care îl alocă Guvernul. Nu suntem instituție care să ne asigurăm singuri sau să ne punem pe picior comercial. De aceea, atât cât ni se dă, cu atât încercăm să realizăm obiectivele noastre. La moment, cel mai important este să ne determinăm ce fel de armată ne dorim: o armată bazată pe serviciul militar pe contract 100% sau o armată cu un serviciu mixt (atât serviciu pe contract, cât și cei care își îndeplinesc serviciul militar obligatoriu). De asemenea, trebuie să vedem care ar fi strategia securității naționale. Ce nivel de apărare noi ca țară ne dorim? Pe parcursul ultimilor ani am dezvoltat strategia securităților naționale, elaborând lista pericolelor și amenințărilor securității. În rezultat, pericolul militar nu este printre primele priorităţi ale Guvernului, astfel și alocările financiare către armată, către sectorul de apărare… sunt aşa cum sunt.

Un alt punct este pachetul social al militarilor care s-a redus esențial pe parcursul ultimilor ani. Ne propunem ca odată cu redresarea situației în economice naționale să introducem unele facilități pe care militarii care le-au pierdut. Aici vorbim inclusiv de plata ratei alimentare, plata pentru sanatoriu, dar cel mai important este ca să le asigurăm militarilor un acoperiş deasupra capului, după finele serviciului militar.

Potrivit unei decizii aprobate de Guvern, noi am transferat un lot de pământ din destinația specială în destinație de construcție. Astfel, încercăm să facem primul pas. Pe parcursul următoarelor luni vom organiza un concurs de parteneriat public-privat în așa mod încât să putem construi un spaţiu locativ de serviciu și să le oferim posibilitatea militarilor să-şi procure apartamente prin ipotecă cu un preț mult mai redus decât cel de pe piață. Concursul va fi desfășurat de către Ministerul Apărării cu implicarea Agenției Proprietăţi Publice. De asemenea, vom invita și membri ai Procuraturii Generale. Ne vom strădui ca procesul să fie cât mai transparent, deoarece este prima experiență de Parteneriat Public Privat în domeniul construcției spațiului locativ.

Un alt obiectiv pe care ni l-am propus este menținerea și dezvoltarea imaginii naționale. Noi am discutat cu societatea civilă vizavi de atractivitatea și sporirea imaginii Armatei Naționale. Clar lucru că mulți dintre ei spun că salariul trebuie să fie mult mai mare, condiții de trai mult mai bune. Dar, totodată vreau să spun că sunt și o mulțime de posibilități pe care le oferă armata și oamenii nu le cunosc. Serviciul la stat este mult mai stabil cu un salariu în mediu de 3000 de lei pentru un sergent pe contract. De asemenea, acordăm un spațiu locativ pentru soldatul pe contract care se angajează, posibilitatea de a studia o limbă, dacă el este un soldat bun, de a face studii superioare, etc. Noi încercăm să promovăm imaginea armatei prin atragerea interpreților, filmarea unor videoclipuri pe fonul unor melodii patriotice, etc.

– Care sunt țările principale care oferă sprijin și susținere Armatei Naționale prin colaborări și schimburi de experiență?

În primul rând, noi suntem cei care trebuie să ne ajutăm pe noi. Neutralitatea Republicii Moldova este consfințită în Constituție. Mulți mă învinuiesc, fără ca să studieze subiectul, că vorbesc despre abolirea neutralității pentru cooperarea cu NATO prin diverse programe. Neutralitatea nu este doar lipsa bazelor militare de pe teritoriul țării și neparticiparea în blocuri militare. Neutralitatea mai înseamnă și capacitatea ta de a te apăra de unul singur, fapt care costă foarte mult. (…)

De aceea, noi cooperăm cu partenerii noștri strategici de dezvoltare în plan bilateral, în plan organizațional cu NATO, prin intermediul anumitor instrumente. Dacă e să vorbim la nivel bilateral, cei mai buni parteneri ai noștri sunt România și Ucraina, fiindcă cu vecinii trebuie să trăiești cel mai bine. Dacă e să vorbim de aspectul economic, atunci următoare pe listă urmează SUA, care sunt cei mai mari contribuitori. Dar aici vorbim nu doar de finanţarea directă, dar de programe de studii, programe de procurare a echipamentului, programe de schimb de experiență, de susținere a participării noastre în diferite aplicații și toate acestea sunt sume destul de mari. Ultimul ajutor a fost aprobarea noastră în cadrul unui program de susținere a țărilor care își dezvoltă capacitatea sa de menținere a păcii, de participarea sa în operațiuni internaționale de menținere a păcii. Astfel am beneficiat de o contribuție de 1,6 milioane de dolari care vor merge la dotarea bazei militare de menținere a păcii din preajma satului Bulboaca, acea controversată bază militară despre care au scris unii că se transformă în bază NATO.

– Cum consideră ministrul Apărării, este sau nu benefică „umbrela NATO” pentru Republica Moldova? Și de ce?

Cooperarea cu NATO nu este în contradicție cu Constituția și cu statutul de neutralitate. Toate țările neutre sunt participante în operațiunile de menținere a păcii care sunt conduse de NATO, dar au mandatul ONU. Nu contează cine implementează… fie NATO, fie OSCE, contează legitimitatea. Nu putem să dorim să fim parte a UE și să beneficiem de granturi, proiecte economice, culturale, sociale, dar când vine timpul și noi să contribuim la susținerea comunității acesteia sau la soluționarea probleme de securitate noi să spunem că suntem neutri. Trebuie să arătăm că suntem nu doar consumatori de securitate, dar și contribuitori la securitate.

– Cum a contribuit Moldova la această securitate?

Prin diverse misiuni civile și militare. Civile, noi avem misiunile OSCE astfel ar trebui să avem ambasadorii noștri acolo, să avem observatorii noştri acolo. În misiunile culturale ar fi bine să trimitem solii noștri în promovarea atât a culturii Republicii Moldova în străinătate. În context, menţionez că în această vară noi am certificat o companie, în jurul a 100 de militari, care este gata să participe în orice misiune sub egida Națiunilor Unite și conform standardelor inclusiv și NATO. Ea a fost apreciată de către experții din străinătate ca „gata de luptă”. Noi am certificat o grupă de geniști, ei pot să meargă în orice operațiuni și să-și îndeplinească operațiunile sale nu mai rău ca alții. Noi avem ofițeri foarte pregătiți care să activeze nu mai rău ca solații din state mari. Noi avem medici care au trecut diverse cursuri, care pot să acorde ajutorul chiar și în cele mai sărace țări. Noi deja suntem prezenți în câteva țări din Africa sub egida Națiunilor Unite. Elicopterele noastre, sub contractul Națiunilor Unite, lucrează în Afganistan și eu sper că în viitorul apropiat sub egida Națiunilor Unite, UE sau NATO, noi să putem participa cot la cot cu partenerii noștri strategici.

– Ar afecta acest lucru pe plan politic relațiile cu partenerii din Est, aici mă refer la Rusia?

Diplomații noștri trebuie să lămurească altor parteneri, chiar și partenerilor noștri din Rusia, care sunt interesele Republicii Moldova. Noi avem o viziune, un drum pe care l-am ales și acesta este integrarea europeană. Noi trebuie să ne bazăm pe interesele noastre, dar totodată să facem ca relațiile cu partenerii strategici să nu sufere. Oricum, eu cred că participarea cu comunitatea internațională la misiunile de menținere a păcii nu trebuie să supere pe nimeni. Dacă e să vobim despre cooperarea în domeniul militar cu NATO, vreau să spun că Republica Moldova își urmează calea sa, iar atât timp cât voi fi în acest oficiu voi promova interesele țării, anume interesele Armatei Naţionale, al fiecărui cetățean în domeniul apărării, în așa fel încât să nu încalc Constituția, dar totodată să nu fiu ghidat de cineva.

– Când și cum vedeți dumneavoastră modernizarea și restructurarea Armatei Naționale?

Noi suntem în acest proces deja din 2002. Primele două faze ale acestui proces au fost încheiate. Prima a fost elaborarea documentelor de bază, a doua urma să fie implementarea acestor documente, apoi restructurarea organizațională, ca ulterior modernizarea propriu zisă. În ultimii trei ani, noi ne-am reîntors la documentele de bază reexaminându-le, apropabând strategia securității naționale. Totodată sperăm să aprobăm și strategia militară națională. Am reuşit să modernizăm uniforma.

Dar a treia fază, propriu-zis de modernizare, nu pot să vă spun când va fi implementată, depinde de alocațiile financiare din bugetul stat. În următorii trei ani bugetul Armatei Naţionale nu se va mări drastic, dar pentru modernizare este necesar ca acesta cel puţin să se dubleze.

– Va însemna aceasta să reduceți din efectiv și să vindeți din tehnică?

De ce nu, inclusiv și aceasta. Sunt două posibilități: reducerea de efectiv nu o putem face că și așa Armata Noastră este la un nivel aprobat de Parlament la 6500 de militari cu un salariu mic. Avem o listă de tehnică militară și de echipament militar care deja nu poate fi folosit în cadrul organizațional al Armatei Naţionale. Atunci trebuie să decidem ce facem: la metal uzat sau dacă sunt persoane sau țări interesate în procurarea acestui echipament pentru a-l comercializa, sau pur și simplu să-l distrugem… dacă vorbim de obuze și cartușe. Eu sunt adeptul ca noi să mergem pe calea cea mai eficientă fără ca să aducem prejudiciu pe plan extern sau intern țării noastre.

– Vor fi anumite schimbări în uniforma și echipamentul militar?

Evident, prin decret prezidenţial am introdus unele modificări. Am făcut-o mai comodă, am introdus unele tipuri de uniformă, am schimbat culoarea la uniforma de fiecare zi, am introdus uniforma de gală, care din păcate nu putem să o acordăm gratis militarilor din cauza lipselor de resurse financiare. Dar cei care doresc pot să o coase, fiindcă este o uniformă pe care o porți o dată în an, o dată în doi ani.

– Dvs sunteți de părerea ca Republica Moldova trebuie să renunțe pentru perioada de pace la serviciul militar și civil obligatoriu, menținând această prevedere în Constituție doar pentru cazurile excepționale. Nu ar afecta aceasta securitatea statului?

Nu ar afecta, pentru că noi încorporăm la moment în jurul la 3000 -3500 de tineri. De aceea, noi ar trebui să excludem obligativitatea și pentru acei 10%, dar să construim condițiile pentru ca tinerii să-și aleagă această profesie, așa cum își alege profesia de polițist. Nu este o profesie mai puţin periculoasă, decât cea de militar. Astfel, avem situaţia în care cineva este dator să dea un an din viața sa, altul este însă în dreptul lui să aleagă dacă dorește să se ducă să învețe sau să se încorporeze în armată. Așadar, pe timp de pace noi ar trebui să ne dezicem de serviciul militar obligatoriu și să avem serviciul militar pe contract. Totuşi, în situații excepționale, situații de război, noi ar trebui să avem dreptul de a încorpora fiecare tânăr, poate și tânără în scopul apărării Republicii Moldova. Noi deja avem jumătate de soldați pe contract. Guvernul deja a început acest proces. Fostul Serviciu de Grăniceri, actualmente Poliția de Frontieră, deja este transferată în bază de contract. Serviciul de Carabinieri, o altă componentă, este în proces de abolire a serviciu militar obligatoriu, următorii suntem noi – Armata Națională. Astfel, până în 2017, noi ne propunem să încheiem acest proces, este un termen rezonabil.

– Cât cheltuie în prezent statul pe an pentru întreținerea unui soldat?

Nu avem o cifră concretă pentru că militari sunt situaţii pe diferite poziţii. Bugetul Armatei Naţionale este unul mizer de 0,3% -0,4% din PIB, când marea majoritate a țărilor neutre acordă cel puțin 1%, dar de obicei este 1,5% -2%. Cu regret, la noi nu este dezvoltată cultura securității, noi nu am acordat niciodată atenție securității și apărării. Pentru noi este mai important untul pe pâine, decât să vedem condițiile în care mâncăm acest unt. Atunci când vorbim de securitate și apărare nivelul de interes este scăzut atât din partea cetățenilor, cât și a mass-media.

– Cum vedeți dumneavostră faptul că Tiraspolul în același timp a rezervat din așa zisul buget o sumă mai mare de bani, față de anul precedent, pentru întreținerea militarilor din trupele de menținere a păcii?

Într-adevăr, Tiraspolul a alocat din aşa zisul buget circa 17 %, după cum am citit în unele surse mass-media. Poziția oficială a Guvernului este că misiunea așa zișilor pacificatori s-a încheiat de mult, iar acest contigent de militari trebuie să fie schimbat cu unul civil cu mandat internațional. Eu consider că forțele de menținere a păcii pe Nistru nu trebuie să fie. Noi toți trebuie să ne îndeplinim angajamentul luat în anii 1990 – de menținere a păcii, să facem pași pentru demilitarizarea acestei zone de securitate. În acelaşi timp sporirea bugetului forțelor de menținere a păcii de către așa zisa administrație de la Tiraspol și conducerea din Federația Rusă nu face altceva decât să provoace intensificarea conflictului în cauză. Rusia dorește modernizarea forțelor de menținere a păcii, fapt ce eu și Guvernul Republicii Moldova considerăm că nu este necesar.

– În Transnistria tehnica militară veche a început să fie înlocuită cu tehnică nouă, în contextul reformei armatei rusești. Cum calificați astfel de acțiuni care se desfășoară fără acordul Chișinăului ?

Sunt ferm convins că persoanele abilitate pentru negocieri în cadrul formatului 5+2, cât și formatul bilateral Republica Moldova – Federația Rusă duc tratative la aceste subiecte. Este un lucru despre care noi trebuie să vorbim, să-l aducem la cunoștință atât comunității internaționale, cât și societății. Trebuie să întreprindem pașii pentru ca misiunea în cauză să fie încheiată și nu reînoită sau menținută. Așa cum am spus opinia mea personală a cetățeanului Marinuța, este că așa-numitele forțe de menținere a păcii pe Nistru nu fac altceva decât să protejeze și să dezvolte așa numitului regim de la Tiraspol. De aceea, noi trebuie să depunem eforturi diplomatice maxime pentru ca așa zisa-misiune a operațiunii de menținere a păcii să se încheie și să fie format un grup internațional civil care să monitorizeze această regiune. Noi suntem foarte deschiși pentru orice inspecție atât din partea Rusiei, chiar și din partea așa numitor autorităților de la Tiraspol, pentru a vedea că noi nu ne dezvoltăm ca o țară agresor, dar ne dezvoltăm ca o țară de menținere a păcii.

– Cum comentați dvs părerea unui expert militar rus care spune că Transnistria este cel mai potrivit loc pentru instalarea rachetelor Iskander? (ca răspuns la sistemul american de apărare antirachetă amplasat în România)?

Vreau să spun că Transnistria nu este Kaliningrad, este parte componentă a Republicii Moldova, iar Moldova este o țară neutră unde nu pot să fie instalate baze militare străine.

– Faceți vă rog o precizare vizavi de avionul militar al Rusiei care a sosit la Tiraspol pentru a evacua 8 elicoptere militare. Potrivit presei ruse, acest avion a aterizat pentru verificarea echipamentelor de navigare și nu de a evacua elicoptere. Ori se va evacua unul vechi și se vor aduce două în schimb? Care este versiunea oficială a ministerului?

A fost doar o cursă tehnică pentru ca să testeze atât pista , cât și condițiile de aterizare și decolare pentru un avion de transport militar. Rămâne ca noi să negociem pe viitor condițiile de evacuare ale acestor 8 elicoptere din cadrul forțelor de menținere a păcii, care nu mai sunt funcționale. Aceste negocieri se desfășoară prin intermediul grupului de lucru moldo-rusesc, iar dacă vom găsi limbă comună pentru rezolvarea acestei dileme, eu sper foarte mult ca aceste elicoptere să fie retrase în Federația Rusă și altele să nu vină în loc. Nici nu se pune în discuții ca să fie aduse unul sau două sau trei elicoptere în loc. Noi stăm pe poziție, ca raioanele de est din Republica Moldova să fie demilitarizate, capacitatea militară să fie diminuată.

– Care este finalitatea cazului privind vânzarea armamentului către Armenia. Va fi întors armamentul către Moldova ?

Vom avea o finalitate atunci când Procuratura Generală va examina toate circumnstanţele şi se va expune pe cazul dat.

-Dvs ați spus în cadrul unui offline că statul a fost sau va fi prejudiciat în urma acestei tranzacţii cu 36 de milioane de lei?

Eu am spus că statul va fi prejudiciat cu 36 de milioane în cazul în care noi vom fi nevoiți să rezeliem contractul și să întoarcem sumele deja plătite de către compania care deja a câștigat contractul în cauză. A fost comercializat echipament militar și muniții de care noi nu avem nevoie. Ele deja au devenit periculoase. Eu cunoscând toate nuanțele, pot spune cu siguranţă că tranzacția a fost una legală și benefic economic pentru Republica Moldova.

Întrebările cititorilor:

– Buna ziua domnule Ministru. Aș fi vrut să vă întreb: care este situația ofițerilor din armata țării care locuiesc împreună cu familiile lor (mulți dintre ei cu câte 1, 2 sau chiar si 3 copii) în cămine? Ei mai pot spera la ceva ajutor din partea statului? Sunt careva planuri/soluții pentru a li se acorda locuințe sau ajutoare ?

Cunosc foarte bine această situaţie. Facem pași concreți pentru a începe construcția fondului locativ de serviciu și să dăm posibilitatea acestora să participe la ipotecă la prețuri mai reduse decât cele de piață. Cu regret, fondul de cămine nu este atât de mare și nu avem de unde să-l majorăm la acest moment. Această problemă stringentă nu va fi rezolvată azi sau mâine. Avem peste 1100 de familii militari sau foști militari care beneficiază de un drept de a primi spațiul locativ din partea statului, drept care a fost anulat doi ani în urmă.

– Ce se va întâmpla cu corpul de carabinieri după adoptarea legii cu privire la statutului polițistului și cel cu privire la carabinieri?

Această întrebare este mai potrivită pentru comandatul corpului de carabinieri, nu este în subordinea Ministrului Apărării. Însă, după câte cunosc, se preconizează să rămână în structura forțelor armate cu statut militar, dar să fie în susținerea poliției la menținerea ordinei publice.

– Bună ziua Domnule Ministru. Bântuie niște zvonuri, precum că aerodromul militar de la Mărculești este privatizat.

Aerodromul militar de la Mărculești este parte componentă a aeroportului liber Mărculești. Întreprindere formată de către Ministerul Apărării și acreditată de către toate structurile abilitate din țară. Nu este privatizat și nici nu se planifică a fi privatizat, încercăm să-l dezvoltăm pentru necesitățile Armatei Naționale, cât și a necesităților civile ale Republicii Moldova.

– Unele persoane spun că soldații sunt exploatati in cazarme de către superiori in scopuri personale? Cum comentati?

Noi avem multe telefoane de încredere cum ar fi cele de la Direcția Inspecția Generală, telefonul din anticamera ministrului Apărării, telefoane în cadrul serviciilor psihologice. Cei care afirmă aceste lucruri pot să ia datele de contact de pe pagina Ministerului Apărării şi să înștiențeze chiar Procuratura Generală. Eu vreau să spun că Ministerul Apărării nu tolerează astfel de comportament, noi nu doar că nu tolerăm, dar întreprindem un șir de măsuri pentru a preveni astfel de incidente. Dacă analizăm statistica pentru ultimii trei ani de zile, remarcăm o scădere în acest domeniu și mă impune atât pe mine, cât şi pe colegii mei să muncim mai mult.

Interviu realizat de unimedia.info

Ultima ora:

ObservatorHorea Mihai Bădău: Inteligența Artificială – Ce se va întâmpla

PoliticLudovic Orban: La nivelul primăriilor este nevoie de o reechilibrare a bugetelor locale

EconomieSilviu Cerna: Pericolele populismului macroeconomic

ExternClara Volintiru: Taking stock of ‘election season’ in the Eastern Partnership countries

SocialCiprian Negură: Micro-sesiune marca Skills Of The Future

EvenimenteIon M.Ioniţă, Iulian Fota: Dezbatere Historia Live – Rusia şi Turcia în Nagorno-Karabah, consecinţele războiului

CulturaCristina Popescu: Nuduri în pictura românească

EditorialHorea Mihai Bădău: Inteligența Artificială – Ce se va întâmpla



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe