OraNoua.ro
Publicat în 28 decembrie 2016, 20:06 / 567 elite & idei

Răzvan Orășanu: 5 puncte după respingererea propunerii de premier Sevil Shhaideh si probabila desemnare a lui Sorin Grindeanu (Actualizat – 2)

Răzvan Orășanu: 5 puncte după respingererea propunerii de premier Sevil Shhaideh si probabila desemnare a lui Sorin Grindeanu (Actualizat – 2)

de Răzvan Orășanu

Kaizerul nemțesc a zburat de pe mămăliga românească fix în a treia zi de Crăciun. Mămăliga nu va exploda, însă forfotă va fi, iar discuții se vor stârni cu duiumul. Era imposibil pentru actorii politici ai momentului sa fie altceva decât iresponsabili. Doar în această săptămână teritoriul României a fost traversat, se pare ilegal, de către Rogozin, Dondon dă jos steagul UE de pe clădirea Președinției, Marea Neagră e tixită de nave rusești, noua administrație americană nu se știe ce semnale va da față de NATO. E cel mai “potrivit” context pentru o mini-criză politică sau măcar pentru o criză de nervi. Ce e pasionant este că spiritul Constituției  a zburat pe fereastră în această confruntare – este evident că orice Constituție poate fi gândită să opereze cu actori politici care nu merg la absurd, cu gesturi politice care să nu fie ultimative (cazul Dragnea) sau complet ne-explicate (cazul Iohannis).
1. Președintele nu are dreptul moral (îl are legal) de a respinge o propunere nemotivat

De fapt, Președintele nu are dreptul de a respinge, punct. Are dreptul  pozitiv de a numi pe cine dorește, după consultarea forțelor politice reprezentate în noul Parlament.  Articolul 103 e destul de clar, Președintele are dreptul  de a desemna pe cine dorește după consultarea partidelor reprezentate în Parlament.  Dar nu a făcut vreun alt anunț, nici nu a dat soluție, nici nu a anunțat noi consultări, cum ar fi fost normal. A spus doar că nu e de accord cu numirea doamnei Shhaideh. Nici măcar într-o oarecare corelație cu obligațiile pe care le-ar avea dacă ar fi respins un ministru nu a explicat de ce a respins-o pe doamna Shhaideh. Nu a anunțat nici măcar vag capitolul de puncte negative pe care le-a considerat demne de a fi luate în seamă – probleme de integritate (eu nu le cunosc, dar doamna a lucrat ani buni în administrația lui Nicușor Constantinescu la Constanța), probleme de siguranță națională (soțul susținător al regimului de la Damasc) sau alte tipuri de probleme (de pilda, medicale, doamna are un diabet acut).  A dat senzația de “nu a numit-o și punct, ghinion”, ori acest lucru este nedrept față de votanții aproape majoritari ai PSD, Johannis este sau are obligația de a se comporta ca președintele tututor românilor. Nici transmiterea motivelor doar catre Sevil Shhaideh si Liviu Dragnea nu e mulțumitoare, explicația era datorată tuturor, nu doar pe surse.

ARTICOLUL 103

Învestitura

(1) Preşedintele României desemnează un candidat pentru funcţia de prim-ministru, în urma consultării partidului care are majoritatea absolută în Parlament ori, dacă nu există o asemenea majoritate, a partidelor reprezentate în Parlament.

(2) Candidatul pentru funcţia de prim-ministru va cere, în termen de 10 zile de la desemnare, votul de încredere al Parlamentului asupra programului şi a întregii liste a Guvernului.

(3) Programul şi lista Guvernului se dezbat de Camera Deputaţilor şi de Senat, în şedinţă comună. Parlamentul acordă încredere Guvernului cu votul majorităţii deputaţilor şi senatorilor.

2. Chiar dacă are o largă majoritate, Dragnea nu are dreptul de a deveni ultimativ, mai ales în raport cu președintele

Declaratia de mai jos este pur și simplu neinspirată, ca să nu mai spun mai mult. Dragnea nu cred că își dorește să arunce țara în aer pentru o doamnă musulmană, oricât i-ar fi de loială. De asemenea este evident că nu poate face Guvernul altcineva decât PSD-ul, având în vedere scorul din alegeri.  Pe de altă parte, îmbățosarea unui condamnat penal care nu poate el însuși nici măcar să fie ministru (îl împiedică articolul 2 din Legea 90/2001, de organizare și funcționare a guvernului)  este cumva nelalocul ei.

„Eu nu voi mai veni cu o altă propunere. Dacă va fi refuzată, ne vedem în altă parte. (…) Am spus de la început că noi vom avea o singură propunere. Punct. Nu vom veni cu o altă propunere. Dacă această propunere va fi refuzată neexistând niciun motiv constituțional sau din punct de vedere al drepturilor fundamentale să fie refuzată, atunci vom înțelege că nu s-ar dori ca cei care au câștigat alegerile și au majoritate să facă Guvernul. Nu are rost să venim cu a doua propunere”

Evident, Dragnea va veni cu o altă propunere sau cu măsurile pentru declanșarea unui referendum de suspendare (dar motive nu sunt, iarăși Constituția prevede clar ce și cum cu suspendarea președintelui, motivele trebuie să fie nerespectarea Constituției sau înaltă trădare), altfel va părea un hopa-mitică ușor penibil al politicii românești, departe de pretenția de a fi ancora unei majorități care să conducă România.  Prima variantă e cea corectă, evident.
3. Președintele nu poate ocoli noi consultări, fără a ieși din cadrul constituțional

Este evident că nu se poate denumi “din pix” majoritatea PSD- ALDE fără a se consulta formal și celelalte forțe politice reprezentate în Parlament (a se reciti textul constituțional de mai sus), în noul context. Spre deosebire de USL, aceasă nouă majoritate nu a participat ca atare, pe liste comune, la aceste alegeri. De asemenea, părerea tuturor actorilor de pe scena politică e importantă și trebuie auzită direct de președinte, în spatele ușilor închise – nu doar prin intermediul mass-media. De pildă poate PNL-ul și-a revenit din stupoarea post-electorală și are o idee de premier după de a defilat, pe rând, cu Predoiu și Cioloș (egal de ineficient cu ambele variante).
4. Legitimitatea democratică nu este luată în calcul

Putem începe cu legitimitatea președintelui votat de niște milioane de oameni, mai mulți decât au votat toate partidele din noul arc guvernamental, pare-mi-se. Deci, puțin respect. Pe de altă parte, Palatul Cotroceni trebuie să ia în calcul că doar PSD-ul s-a apropiat de majoritatea absolută, în urma votului dat de electorat (mai lipsesc vreo 13 parlamentari). Acest lucru trebuie să se reflecte în deciziile viitoare, momentan fără o explicație o majoritate a propus un premier și președintele l-a respins fără explicație (alta decât cea privată oferită dlui Dragnea). Mai trebuie să se reflecte ceva: legitimitatea lui Iohannis s-a construit prin prisma faptului că s-a anunțat a fi un altfel de președinte decât Traian Băsescu.
5. O nouă desemnare a unui premier

România are nevoie de guvern, până la urmă….S-au tot mestecat niște nume, pana la urmă probabil că tot “cei care se aud la televizor” vor fi, ca să-l citez pe Dragnea, cu sens opus celui afirmat de el. Mihai Fifor, Sorin Moisa (membru in delegatia de prietenie cu SUA  a Parlamentului European) sau dl Grindeanu. Or mai fi și alții dispuși la titlul de emisar-șef din Kisselef la Palatul Victoria. Problema principală este că noul premier trebuie să accepte continuarea unei linii prudente față de justiție, iar persoana noului Ministru al Justiției trebuie să fie fără pată.  Premierul trebuie desemnat de Partid, sperăm că va fi o decizie colectivă, nu doar a Lui Insuși, cum a fost prima dată. Apoi premierul (din păcate se pare un bărbat) trebuie desemnat oficial de Președinte, iar în alte 10 zile vom avea Guvern (tot din Constituție citim). Apropo, reducerile de taxe din Codul Fiscal, inclusiv scoaterea taxei de stâlp se vor produce toate, nu mai  e timp pentru o altă decizie, e singura veste bună ce poate fi anunțată.

Update 1 Nicolicea lanseaza o petarda fâsâitoare

Nu m-aș obosi dacă nu ar fi vorba de liderul grupului PSD din Camera Deputaților cu referire la o posibilă procedură pe care o putem denumi de alba-neagra în stil parlamentar, vezi aici http://www.hotnews.ro/stiri-politic-21497145-scenariu-lansat-eugen-nicolicea-tehnic-putem-suspenda-iohannis-parlament-punem-guvernul-apoi-revocam-hotararea-suspendare-nu-mai-facem-referendumul-demitere.htm

„Putem suspenda presedintele, dar fara sa mergem la referendum de demitere. Tehnic se poate si asa: il suspendam in Parlament, punem guvernul (prin decret al presedintelui interimar – n.red.), apoi revocam hotararea Parlamentului de suspendare a presedintelui si nu mai facem referendum de demitere”.

În această declarație nu se știe unde se sfârșește izvorul țâșnitor de prostie și unde începe necunoașterea Constituției sau reaua voință. Președintele nu poate fi suspendat doar pentru respingerea unei candidaturi la funcția de premier, iar orice astfel de aventură trebuie să primească și opinia Curții Constituționale, care va fi apoi citită cu lupa de la Kremlin și până la Departamentul de Stat la Washington. Motivarea trebuie să fie beton, plus că succesul electoral anti-  Iohannis nu e clar. Ca sa fiu cât de bland – Nicolicea  ex-UNPR-istul ar putea încerca alte meserii – agricultură, apicultură, poate dă dovadă de un mai mare talent.

UPDATE 2 :

Scriam mai sus despre : ” Mihai Fifor, Sorin Moisa (membru in delegatia de prietenie cu SUA  a Parlamentului European) sau dl Grindeanu”. Pana la urma a fost dl Grindeanu, Sorin Grindeanu de la Timiș, fost viceprimar al Timișoarei.Nu pot sa spun ca ma da pe spate faptul ca a fost membru al Comisiei de Control al activitatii SRI, întrucât nu îmi amintesc să fi fost remarcat pentru vreo inițiativă de răsunet sau pentru lupta pentru libertățile cetățenești.  Poate îl întreabă cineva ce părere are de faptul că ultima dată Sebi Ghiță a fost văzut la o chermeză cu diverși potentați, inclusiv din SRI, conform “surselor” neinfirmate până în prezent, mai ales ca Sebi Ghiță însuși era coleg în comisie până la un moment dat. Mă încântă mai tare faptul că a avut interpelări punctuale în Parlament legate de situația Timișoarei, inclusiv a cinematografului Studio, cunoscut ca o problemă pe plan local. Mi-aș dori totuși ca SRI-ul ca instituție să nu se apuce să călărească toate proiectele IT ale României, ca s-a văzut ce ispravă a ieșit cu SII de au țipat toate organizațiile non-guvernamentale și probabil se vor sesiza responsabilii cu fonduri UE, daca nu cumva DLAF-ul este și el controlat total.

Intr-o altă ordine de idei, România va avea din nou un premier acceptabil, cu dublă comandă cum le e pe plac instituțiilor noastre de forță, în a căror logică pare a fi intrat în ultima vreme și președintele Iohannis. Fiți liniștiți, va fi acceeptat fulgerător de rapid. Dimensiunea blatului va fi clară doar când se va anunța Ministrul Justiției, al IT-ului și cel al Internelor.”

contributors.ro

Ultima ora:

ObservatorMarius Stoian: TREI NUME PENTRU O ISTORIE ÎN CONSTRUCȚIE

PoliticMircea Geoană, despre riscul escaladării conflictului în Orientul Mijlociu: ”Există un risc autentic. Riscul de război este real”

EconomieAdrian-Cătălin Bulboacă, Bulboacă & Asociaţii: Există o mare provocare între lumea riguroasă a fondurilor de investiţii, a băncilor, şi antreprenorii care trebuie să producă bani, să asigure locuri de muncă, să plătească taxe şi impozite

ExternLuca Niculescu: România, prezentă la Conferința ministerială a OCDE dedicată științei și tehnologiei

SocialCsibi Magor: Cel mai mic task ne poate încărca în momentele în care înțelegem sensul acțiunilor noastre

EvenimenteNicoleta Munteanu, la Maratonul pentru Educație Antreprenorială

EditorialMarius Stoian: TREI NUME PENTRU O ISTORIE ÎN CONSTRUCȚIE

CulturaCristina Popescu: Romfilatelia introduce în circulație o emisiune comună realizată împreună cu Statul Israel având un subiect inedit – Hora, punte culturală între România și Israel



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe