Adriana
Publicat în 13 martie 2013, 15:52 / 371 elite & idei

Adrian Marius Dobre: Schengen – obiectiv de etapa. Nevoia unui obiectiv de tara!

Adrian Marius Dobre: Schengen – obiectiv de etapa. Nevoia unui obiectiv de tara!
+ Observator

S-a promovat ideea ca aderarea Romaniei la Schengen poate fi sustinuta si asumata ca un obiectiv de tara! O cataloghez ca fiind o abordare falsa si neconstructiva.

De ce? Pentru ca este un obiectiv prea marunt. Da, intr-adevar nu exista integrare deplina in spatiul european fara o aprofundare a celor 4 libertati, dar bifarea acestei etape nu trebuie sa indeparteze existenta unei ambitii nationale de a ne fixa un obiectiv sau mai multe obiective majore de tara.

Semnificatia unui obiectiv major de tara transcede scopurile punctuale, de etapa, ce se configureaza mai degraba in instrumente care au menirea de a crea pas cu pas acel obiectiv major de tara. In acest sens Schengen nu este decat un obiectiv de etapa, intermediar!

Integrarea Romaniei in Schengen, ca si adoptarea la un moment dat a monedei euro, nu sunt altceva decat instrumente, etape pe care Romania le-ar putea folosi in atingerea obiectivelor sale.

O serie de astfel de instrumente pot foarte simplu a fi indentificate, de la o diplomatie solida, atat economica, sociala si culturala pana la un sistem integrat destinat platformelor de export ale Romaniei pentru zonele non-UE sau folosirea sistemului fiscal pentru crestere economica reala.

La un alt nivel, unul mai cuprinzator, obiectivele Romaniei ar putea fi: reindustrializarea tarii, ambitia de a fi cel mai mare producator agricol bio, Romania – perla turismului european, sa avem in cativa ani 3 universitati in top 100 universitati din lume, dupa care sa ne preocupam sa ajunga una in top 10 si alte doua in top 100, sa avem cele mai multe proiecte de cercetare aplicate pe cap de locuitor, sa ridicam ambitii in exportul manufacturier de lux, etc. Sau toate la un loc.

Deziderate suficient de mari care inglobeaza o serie de alte obiective intermediare ce contureaza practic o viziune pe termen lung pentru Romania.

A urmari prosperitatea la modul general nu este suficient!

Implicatiile aderarii la spatiul de libera circulatie sunt numeroase, iar una dintre cele mai importante este mesajul politic de Incredere. In acest moment, cel mai mare “bun european tranzactionabil” este increderea. Increderea, ca si respectul sunt cele mai valoroase „active” pe care le poate detine o tara, o organizatie sau o persoana. Ambele in schimb se castiga greu si se pierd extraordinar de usor!

Implicatiile economice sunt de asemenea de o importanta deosebita, astfel ca putem vorbi fluxuri de capital, de fonduri de investitii, de costuri mai scazute privind imprumuturile, s.a.

Economia si eficientizarea din domeniul transporturilor este evidenta si a fost indelung comentata. As nuanta totusi ca acest lucru este si mai pregnant in conditiile in care exportul Romaniei este orientat in proportie de peste 70% catre spatiul UE.

Cu cat gradul de incredere creste, cu atat – bunastarea mediului de afaceri, a populatiei, banii colectati din taxe si impozite la nivel guvernamental, banii alocati investitiilor – cresc, aducand plusvaloare economiei si asezand-o pe un trend crescator.

Polemica Schengen fara de sfarsit…

In cazul aderarii Romaniei la Schengen inca se prefigureaza riscul de a cadea intr-o polemica agasanta si fara o finalitate constructiva.

Orice lucru inglobeaza in constructia sa atat aspecte negative, cat si aspecte pozitive. Neaderarea Romaniei la spatiul Schengen nu face exceptie acestei reguli si ne confruntam in continuare cu granite inchise, cu mesaje contradictorii, pe alocuri neinspirate ale decidentilor politici romani. Declaratii ce au ca efect o grava decredibilizare a Romaniei si aruncarea intr-o zona si mai intunecata de desconsiderare.

In final, aspectele pozitive sunt la fel de importante de reliefat, poate chiar mai importante.

Avem in acest moment o imagine clara asupra perceptiei Romaniei in exterior, lasand la o parte conditionalitatile de ordin politic intern ale Germaniei sau alte situatii de acest gen. Reprezinta pana la urma o constatare si un punct de plecare sincer.

Epopeea MCV-ului a dus printre altele si la solicitarea ministrului de justitie ca acest mecanism sa devina un panou, un tablou mai clar. Trasarea unor indicatori si parametri precisi cu siguranta se vor constitui intr-un aspect pozitiv pentru Romania.

Sigur luand in considerare faptul ca MCV-ul NU ESTE o conditionalitate REALA in patrunderea in spatiul de Schengen, el fiind folosit mai degraba ca o justificare diplomatica a unei decizii politice deja luate pe alte baze. Cu atat mai mult clarificarea acesteia este imperios necesara. El este in acest moment ambiguu, vag, generalist si din pacate deschis introducerii unor alte capitole restrictive.

Este, cum s-ar spune aproape „un organism viu”!
Articol publicat pe http://blog.adrianmariusdobre.eu/schengen-obiectiv-de-etapa-nevoia-unui-obiectiv-de-tara/

Ultima ora:

ObservatorNicholas S. Kass on President Trump’s Vision and the Romanian-American Partnership – Exclusive Interview on Antena3 CNN

PoliticLigia Deca, numită secretar general al Comisiei Naționale a României pentru UNESCO

EconomieNicholas S. Kass on President Trump’s Vision and the Romanian-American Partnership – Exclusive Interview on Antena3 CNN

ExternAlexandru Grumaz: Supraviețuirea Europei!

SocialAndrei Caramitru: Studiu despre analfabetismul funcțional

EvenimenteAlexandru Bogdan: A relaxed chat about the key takeaways from 2024 and hopes for 2025

EditorialDan Mircea Cipariu: Detector pentru “războinicii viteji”!

CulturaAndreea Paul: Conflictele intergeneraționale au un remediu fantastic prin teatru



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe