Adriana Saftoiu: Am masteranzi de etnie roma de toata cinstea

Cum credeti ca v-ar fi fost viata daca v-ati fi nascut de etnie roma? Nu stiu. Si nu pentru ca e vorba de etnia roma. As fi raspuns la fel si daca m-ati fi intrebat cum mi-ar fi fost viata daca m-as fi nascut de etnie germana sau oricare alta. Nu am considerat niciodata ca trebuie sa ma pun in pielea celuilalt ca sa inteleg o situatie. E un artefact. Ca sa inteleg ce simte cel de langa mine trebuie doar sa am mintea deschisa si sa renunt la prejudecati. In cazul romilor, da, sunt foarte multe prejudecati, dar si foarte multe realitati care dau apa la moara acestor prejudecati. Si trebuie sa mai tinem cont de un lucru: nimeni nu te poate ajuta mai mult decat tu insuti. Un cetatean rom se poate salva singur de la marginalizare, dar nu e suficient daca e vorba de comunitatea careia ii apartine. E valabil si pentru romani. Imaginea noastra in ”afara” nu e una foarte apetisanta. Cum o schimbam? Doar impreuna. Nu cer nimanui sa se puna in locul meu cand ma simt jignita sau discriminata, caci si mie mi se intampla asta chiar daca nu sunt rom. Uneori e suficient sa fi femeie ca sa simti asta. Alteori, roman. Am propria mea intamplare in Roma intrand intr-un boutique si vorbind cu fiul meu in romana. Brusc, am fost invitati afara pe motiv ca e ora inchiderii. Si nu era. A fost suficient sa vorbim in romana ca sa le simt dispretul. Cand ma simt nedreptatita, nu caut sa ii invinovatesc pe ceilalti si plec de la premiza ca eu nu reusesc sa corectez prin atitudine si argumentatie asemenea manifestari ostile. Sa fii victima, e usor. Sa fii invingator, e o lupta cu limitele tale si cu limitele celor din jur. Si presupune o atitudine persuasiva si foarte demna. Credeti ca sistemul de educatie, asa cum este el acum în Romania, ajuta sau îngradeste copiii romi sa devina adulti cu o viata decenta? Actuala lege a educatiei le permite chiar sa studieze limba romani. Etnia roma trebuie doar sa cunoasca legea. Nu le pune nici o piedica. Nu legea e cea care ii impiedica pe copiii romi sa devina adulti cu o viata decenta, ci modul in care familiile lor le gandesc viitorul, pe de o parte, si perceptia acestei etnii in mentalul colectiv, pe de alta parte. Cei mai multi copii care abandoneaza scoala sunt cei de etnie roma. Nu stiu daca exista o statistica elocventa in ceea ce priveste disponibilitatea firmelor de a angaja romi. Sunt sigura ca unii romi ar fi angajati de isprava, dar prejudecata ca romii “fura” (ma limitez doar la acest cuvant) provoaca reticenta angajatorului. Pe cale de consecinta, in lipsa unui loc de munca, apare si imposibilitatea de a sustine un copil rom in scoala. Pe de alta parte, nu sunt foarte sigura ca familiile rome constientizeaza cat de important e sa ai totusi “carte”. Din acest punct de vedere, sunt si suficiente familii de romani care nu mai considera ca ai parte daca ai carte. Din pacate, cand esti si rom a nu avea carte este ingrosat si de apartenenta la o etnie care nu si-a castigat prin propriile forte respectul. L-am intrebat pe copilul meu daca ar accepta sa stea cu un copil rom in banca. A ezitat si apoi mi-a spus: pe mine nu m-ar deranja, dar ar rade colegii mei de mine. E relevant raspunsul pentru cum ne crestem reciproc unii pe altii. Eu pot sa insist spunandu-i ca un copil roman poate fi la fel de necivilizat ca un copil rom. E vorba de perceptie, de imaginea de care suntem cumplit de dependenti. Perceptia e totul in ziua de astazi.
Daca ati fi profesor, cum i-ati ajuta pe elevi sa înteleaga ca sunt egali, indiferent de culoarea pielii? Tratandu-i la fel pe toti. Dar sa nu punem pe seama profesorului toata responsabilitatea. Familia conteaza foarte mult. Cand “tiganul” devine un fel de “baubau”, modelul negativ, e limpede ce bagaj cultural are copilul si cum se va raporta la un coleg de etnie roma. Scoala poate corecta partial tarele din familie. Daca un profesor nu simte reticente din partea familiilor elevilor apartinand altor etnii, cea roma in acest caz, la randul lui, profesorul devine mult mai flexibil. Pe de alta parte, insist asupra faptului ca nimeni nu poate sa faca mai mult pentru o comunitate decat comunitatea insasi. Exista cazuri individuale unde prostia si limitarea profesorului poate sa duca la nedreptatirea unui elev de etnie roma. Si cu toate acestea, din fericire, am evoluat legislativ ca asemenea cazuri sa fie sanctionate. Dar eu cunosc situatii, si nu putine, in care profesorii nu fac diferente. Chiar si eu, ca profesor, am masteranzi de etnie roma de toata cinstea. Si nu simt ca sunt discriminati sau bagatelizati de ceilalti colegi. Si-au castigat respectul prin atitudine, la fel ca ceilalti colegi.
Articol publicat pe www.profesionistiromi.ro
Ultima ora:

ObservatorGruia Stoica: Mă bucur să anunț un nou capitol pentru GRAMPET Group și pentru țara noastră

PoliticCătălin Predoiu, privind amânarea aderării la Visa Waiver: Nu este o chestiune legată de România. SUA își reevaluează programele privind migrația

EconomieGruia Stoica: Mă bucur să anunț un nou capitol pentru GRAMPET Group și pentru țara noastră

ExternMihai Covaliu: COSR – Sprijin din partea Comisiei Europene pentru organizarea FOTE Brașov 2027

SocialDaniel David va prezenta în luna mai un „diagnostic” al sistemului de educație, bazat pe datele furnizate de OCDE: „Aderarea la OCDE este un proiect de țară”

EvenimenteOvidiu Raețchi: Am avut marea bucurie de a găzdui la Ambasada României în Japonia 在日ルーマニア大使館 prezentarea pe care ambasadorul Republicii Moldova, E.S. dl. Dumitru Socolan, a sustinut-o în fața ambasadorilor statelor NATO

EditorialAlexandru Grumaz: Tratativele de pace în Ucraina au început la Jeddah! Ce înseamnă noile cerințe puse de Putin pe masa negocierilor

CulturaMireille Rădoi: Biblioteca Centrală Universitară ‘Carol I’ – simbol al aspirațiilor intelectuale ale României
Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe