Adriana Saftoiu: Spiritul relatiei presedinte-premier, dincolo de litera Constitutiei
Constitutia este depasita de caractere, nu de situatii. Modul in care e interpretata legea fundamentala este doar o reflectare a caracterelor, a intereselor de putere, a obsesiilor politice. Sa intelegi mecanismul dupa care functioneaza relatia presedinte–premier presupune sa intelegi persoanele care detin pe moment functiile. Dupa 2005, functiile respective au primit conturul personajelor, asa ca institutiile in cauza au fost suspendate.
Traian Basescu este evident catalizatorul acestor personalizari absolute ale functiilor. Practic, umorile personale si obsesiile au dominat relatiile anuland institutiile.
Basescu – Tariceanu
Relatia celor doi s-a deteriorat repede, dupa victoria din 2004, pe fondul disputei declansarii alegerilor anticipate. Desi comunicarea publica devenise dificil de controlat, Calin Popescu Tariceanu a reusit sa ignore in mare masura extravagantele de atitudine, de limbaj, de comportament, rezistand nesperat si enervant pentru Traian Basescu pana la finalul mandatului.
A fost sacrificat chiar si PD, scos de la guvernare in primavara lui 2007, cu speranta ca Tariceanu nu va rezista cu PD in opozitie. A rezistat si i-a prins bine aceasta opozitie.
Cu siguranta, daca Basescu si-ar fi stapanit instinctele – si mai ales grabitele judecati la adresa premierului de atunci – altfel ar fi aratat scena politica de acum.
Basescu – Boc
Relatia cu Emil Boc a fost probabil cea mai umilitoare din punct de vedere al reprezentarii publice.
Nu discut aici performantele Guvernului respectiv, ci doar „parteneriatul” celor doi, asezat sub semnul egocentrismului prezidential care l-a anulat pe Emil Boc ca premier.
Nu-l suspectez pe T. Basescu de rea intentie. O asemenea interpretare s-ar fi potrivit in cazul lui Tariceanu. In cazul lui Emil Boc a fost doar natural, a fost „firescul” tatalui care i se adreseaza copilului: eu te-am facut, eu te mananc. Nimic cu rea intentie, ci cu un adanc sentiment de posesiune, de dominatie.
Vazand relatia dintre cei doi, mi-am dat seama cata dreptate avea N.N. Taleb cand spunea ca sclavii din zilele otomanilor sau romanilor erau mai liberi decat salariatii de acum (prin extindere, se includ si politicienii) pentru ca primii nu trebuiau sa isi linguseasca sefii.
Basescu – Ungureanu
Relatia T. Basescu-M.R. Ungureanu nu a avut timp pentru a se dezvalui si a confirma doar o stilistica mai rafinata a dominatiei celui de al doilea de catre primul. Modul in care au relationat cei doi in trecutele lor situatii comune permite o asemenea ipoteza.
Basescu si prezentul
In noua paradigma, Basescu-Ponta, pe de o parte, Basescu- Voiculescu&Antonescu, pe de alta parte, atmosfera e diferita si extrem de firava pentru cel dintai.
Starea e confirmata de discursul atent al lui Traian Basescu, de cand USL formeaza majoritatea parlamentara. Unii chiar vorbesc de o asurzitoare tacere.
In 2007, cand acelasi Dan Voiculescu se zbatea pentru suspendarea presedintelui, Traian Basescu avea inca credibilitate, popularitate. Tocmai de aceea referendumul l-a reconfirmat.
Acum, fundamentul pe care sta Basescu e subred si un referendum (in Parlament, suspendarea ar trece fara prea multe emotii) ar putea sa ii scurteze mandatul. Si nu pentru ca renunta el in schimbul modificarii Constitutiei, ci pentru ca cetatenii il vor plecat.
Folosindu-si functia cu suficienta, transformand „premierul” intr-un subaltern, Traian Basescu a castigat doar batalii, fara sa fie un invingator. Adevaratele lui pareri despre relatia presedinte-premier sunt devoalate de modul personal in care a inteles sa se raporteze la functia de sef al Guvernului.
Cine reprezinta Romania la Bruxelles, iata intrebarea damboviteana. Constitutia nu trebuie sa spuna cine cu nume si prenume, ci trebuie sa spuna – ceea ce si face – care sunt atributiile institutiilor.
Articolul 80 din Constitutie prevede ca presedintele tarii reprezinta statul roman. Tot Constitutia mai spune ca Guvernul „asigura realizarea politicii interne si externe”, ceea ce, chiar daca nu e confortabil, presupune intr-o schema ierarhica o subordonare. Guvernul nu reprezinta, ci „asigura realizarea”.
In mod democratic, reprezentantii celor doua institutii ar trebui sa se afle in raporturi de egalitate, de colaborare si parteneriat. Constitutia nu spune cine se duce la Bruxelles sau in alta parte si nu cred ca ar trebui sa faca aceasta.
Din pacate insa, modul in care, pana acum, Traian Basescu si-a impus vointa in raport cu Guvernul si Parlamentul se intoarce impotriva sa. Firesc ar fi fost ca agenda discutiilor de la CE sa decida reprezentarea. Doar ca e mult prea tarziu ca vreo persoana, altele decat cele aflate in PDL, sa mai aiba disponibilitate de a imparti cu Traian Basescu agende publice, interne sau externe.
Pe fond, aici se confrunta orgolii care asaza persoana deasupra functiei. Victor Ponta e in avantaj in acest moment, asa cum Traian Basescu era in avantaj pana acum ceva luni. Fiecare a folosit si va folosi acest avantaj, fara sa se incurce prea tare in legislatie sau in ierarhii ale valorilor democratice. Cum ar fi faptul ca partidul si/sau seful acestuia ar trebui sa fie subordonate valorilor fundamentale, primare – natiunea, patria.
Ma indoiesc ca asemenea dispute intaresc institutiile si statul ca ansamblu. Cum nu cred ca o noua Constitutie ar rezolva conflictele. Pentru ca nu de o alta Constitutie avem nevoie, ci de altfel de oameni. Cu altfel de caractere.
E mult prea tarziu ca sa speram ca Traian Basescu isi va depasi frustrarile si va cuprinde sensul functiei de presedinte. Investitura guvernului Ponta a aratat cat de personal e Traian Basescu. A intampinat fiecare ministru cu degetul aratator, sfadindu-i. Reguli minime de protocol impun o cu totul alta abordare a unui asemenea moment, oricat de diferit te crezi si vrei sa te arati.
Dar Traian Basescu vrea sa fie in primul rand „natural” si nu presedintele Romaniei.
Victor Ponta ar mai avea o sansa, daca se va desprinde de mizele de partid si va miza pe natiune. Din precautele declaratii privind suspendarea, pare ca Victor Ponta ar amana „proiectul” nefiind acum o prioritate. Asta daca nu ii va forta mana fie Traian Basescu, prin atitudini care vor provoca un conflict greu de surmontat prin ignorare, fie Voiculescu&Antonescu.
Calculul lui Victor Ponta are un sens. Pe care e limpede ca va cauta sa il urmareasca cat se poate de consecvent. Si, daca i se va forta mana, ceva ma face sa cred ca Victor Ponta are si planul B, care nu poate fi acelasi cu cel pe care il au Voiculescu&Antonescu.
Constitutia a devenit un text insuficient pentru atatea jocuri meschine de putere. Nu legile decid, ci contextul. Iar acum contextul aseaza USL deasupra lui Traian Basescu.
Articol publicat pe www.ziare.com
Ultima ora:
ObservatorNicoleta Munteanu: Ne vedem la Centrul Universitar Pitești, la „𝐍𝐨𝐚𝐩𝐭𝐞𝐚 𝐀𝐥𝐛𝐚̆ 𝐚 𝐔𝐧𝐢𝐯𝐞𝐫𝐬𝐢𝐭𝐚̆𝐭̦𝐢𝐥𝐨𝐫”
PoliticNicolae Ciucă: Îl felicit pe președintele Donald Trump pentru realegerea sa și îi urez succes lui și Statelor Unite ale Americii
EconomieElena Calistru: It’s the economy, stupid…
ExternRobert Lupițu: Ca țară să luăm cele mai bune decizii pentru noi, pe aceleași coordonate – Occident, Europa, transatlanticism
SocialCiprian Stănescu: 3 noutăți pe care le puteți vedea și la #ProVerde vinerea pe StirileProTV și duminica dimineața de la 09:30 pe ACASĂ TV
EvenimenteNicoleta Munteanu: Ne vedem la Centrul Universitar Pitești, la „𝐍𝐨𝐚𝐩𝐭𝐞𝐚 𝐀𝐥𝐛𝐚̆ 𝐚 𝐔𝐧𝐢𝐯𝐞𝐫𝐬𝐢𝐭𝐚̆𝐭̦𝐢𝐥𝐨𝐫”
EditorialRadu Magdin: România, un pilon al securității energetice europene
CulturaFlaviu Predescu: Despre cartea Superpolitik
Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe