Alexandru Grumaz: Nerver ending story!
În 1996 Ministerul Apărării Naționale (aceasta era titulatura la timpul respectiv) primea în vizită pe șeful înzestrării armatei SUA, Paul Kaminsky. Era prima vizită a unui oficial de rang înalt de la Pentagon. Atunci la o întâlnire cu cei mai iportanți generali ai armatei române s-au discutat probleme de înzestrare a unităților militare din structura ministerului. A fost o discuție concretizată mai târziu într-o serie de programe printre care programul avioanelor fără pilot, utilizate în Irak de armata română dar și programul avioanele de transport C-130 care au făcut cărăușie de-a lungul timpului atât în Irak cât și în Afganistan și au scutit armata de sume importante pe care vecinii noștri de la vest sau sud le-au platit pentru astfel de curse în zonele amintite. Am modernizat Mig 21 cu aparatură de ultimă generație transformându-l din punct de vedere al avionicii într-un avion de ultimă generație deși el face parte din avioanele proiectate în anii 60. Am școlit oameni și am redeschis pofta industriei de armament pentru tehnologii noi creeând totodată locuri de muncă. Peste toate au trecut timpul iar de 10 ani discutăm ce fel de avioane cumpărăm pentru dotarea Forțelor Aeriene Române. Între timp am ratat fabricarea elicopterelor de atac de tip Cobra la fabrica de la Brașov, de care fie vorba între noi aveau nevoie și turcii și polonezii pentru dotare. România nu a avut elicoptere de atac înainte de 89 și nu are nici acum. Lipsa de coerență a actului administrativ și indecizia ministerială a dus la această situație. AH-RO Dracula a rămas un proiect nefinalizat deși o platformă care făcuse furori în Vietnam era dotată cu tehnologia anilor 2000 incluzând aici motoare T-800 și avionică de ultimă generație utilizată pe elicopterele Apache AH-64. Turbomencanica sau IAR Brașov puteau relua producția la capacitate maximă.
Până la urmă nu s-a întâmplat nimic iar factoriide decizie au dat vina pe resursele puține existente în buget. Opțiunile actuale sunt multiple iar piața avioanelor de luptă este într-o continuă competiție. Eu nu sunt aviator sau specialist în aviație sunt un om specializat în achiziții. Pentru mine important, pe lângă opțiunea operațională a Staului Major al Aviației este opțiunea de preț versus calitate unde includ și perioada de mentenață pe ciclul de viață. Mai pe românește dacă plătesc puțin la început și mult după aceea pe întreținere sau dacă plătesc mai mult la început și mai puțin pe perioada de viață a produsului. Ministerul Apărării a organizat tot felul de show-uri aeriene de-a lungul ultimilor ani cu tot felul de avioane aduse să zboare individual sau în formație de la Grippen la Rafal sau de F16 la Eurofighter. Politicienii vorbesc de F35 ca și cum acesta ar putea fi cumpărat mâine. Haide să fim puțin serioși și să privim realist situația. În afară de industria europeană de aviație militară care produce tipurile Eurofighter Rafale sau Grippen mai sunt americani care produc F16, F22 sau mai noile F35. Noi românii am fost parte a procesului de evoluție al aviație începând cu Traian Vuia, Aurel Vlaicu sau Henri Coandă. Am costruit avioane decând este aviația și am avut de-a lungul timpului numeroase succese. Am făcut cariera cu IAR 82 în cel de-al doilea Război Mondial sau mai recent cu Soimul avionul de însoțire a trupelor, antrenament și școală subsonic construit împreună cu vecinii sârbi. Politicienii de astăzi nu-și mai aduc aminte de toate acestea, unii nu au nici armata…la zi.Ei vorbesc de F35 de parcă mâine am putea, dacă am avea bani, să-l cumpărăm. Nu și nici nu vom putea curând pentru ca lista de așteptare, în vederea achiziționării, este destul de lungă, 2500 de bucăți fiind necesare pentru înoirea parcului aviației americane. F22 este cel mai bun avion de vînătoare interceptare din lume dar nu este de vânzare. Nu rămâne decăt ca politicienii să se orienteze către un avion european sau către cel mai în vogă avion de luptă cu mii de ore în război F16.
Romania dorea la finelele acestui an să cumpăre 12 avioane (o escadrilă) F16 de la portughezi. Inițial a fost vorba de 9 avioane 7+2 (2 avioane cu două locuri pentru antrenament) valoarea unei bucăti fiind cuprinsă între 15-17 milioane de euro iar valoarea toatlă undeva la 200 milioane euro la care se adugă pachetul de munitie, pregatire și mentenață în valoare de 500 milioane de euro. Iordanienii s-au mișcat mai repede și au cumpărat din Olanda 16 buc de F16. Pentru aceste avioane este necesară o pregătire a piloților pe o perioadă de doi ani și tot doi ani pentru upgradrea avioanelor la o variantă superioară. Când F-16 a intrat în serviciu în 1979 s-a preconizat ca avionul să fie înlocuit de generația următoare în 1999. Din cauze economice dar și politice succesorul lui F-16, F 22, nu l-a înlocuit nici în 2010. Pentru a menține capabilitațile operaționale necesare în teatrele de război s-a conceput un program de modernizare pe o perioadă extinsă de timp care a fost denumit Mid-Life Update sau MLU. Primele cinci țări care au participat în acest program au fost Belgia, Danemarca, Olanda, Norvegia și SUA. Programul s-a derulat la Fort Worth, Texas. În 2001 Portugalia a anunțat upgradarea propriei flote. În 2005 Iordania a dorit upgradarea cu pachetul MLU. În 2010 Pakistanul a solicitat upgradarea a 35 de avioane bloc 15 cu o opțiune pentru alte 10, la varianta bloc 50. Fiecare avion a avut parte de 2500 de ore de mentenață.
Ce înseamnă de fapt pachetul Mid Life Update? Proiectul MLU a început în anul 1989 cu doi ani de studii și a fost finalizat în 1997. Înainte de upgradare se verifică structura avionului (ceea ce duce la o folosire de încă 5000 de ore a avionului – un ciclu de viață de 30 de ani) Avionul a fost proiectat să suporte o sarcina de 9G și 8000 de ore de funcționare. Pasul următor este upgradarea avionicii. Avionica instalată prin MLU va implica în primul rând schimbarea computerul de bord Modular Mission Computer (MMC) cel care asigură noile capabilități precum senzorii și armamentul și îmbunătățește interfața pilot-avion producând noi facilități pentru pilot. Se mai înlocuiește Expanded Fire Control Computer (XFCC), Head Up Display Electronics Unit (HUD EU or HUD) și sistemul de management – Stores Management System. Noul MMC înseamnă 42% mai puțin în volum, 55% mai puțin în greutate și 37% mai puțin în consumul de energie electrică. În arhitectura deschisă (open arhitecture) sunt libere 24 de sloturi dintre care se folosec 14, 10 râmânând pentru upgradări ulterioare. Noua unitate AN/APG-66(V2) – unitatea de contol radar al focului va permite achiziționarea a 10 ținte în același timp sau lansarea a șase rachete AIM-120 AMRAAM. Upgradarea europenă se centrează pe MLU, în primul rând, pentru modernizarea avionului la nivelul block 50 cu un cockpit cu displayuri multi funcționale color, radar modern APG-66(V)2, sistem digital petru recunoșterea terenului, GPS de ultimă generație, sistem avansat friend and foe (IFF), comunicații de ultimă generație, sisteme de război electronic, Head-up display etc. Israelieni au upgradat avioanele F16 pentru sistemele de armament specific tip Python 4 și radarul Elta (EL/M-2032), dar au mărit și capacitatea rezervoarelor de combustibil. Lockheed Martin a planificat datorită condițiilor actuale producția lui F16 block 50,52 și 60 pentru încă 10 ani. Utilizarea interfețelor standard 1760 și 1553 și a noului FiberChan 5 care permite o interfață rapidă de date în sistemul va face avionul F16 extrem de competitiv. Se ajunge la ceea ce numim comunalitate în întreaga flotă americană. Noi ca țară NATO ce ne dorim în fond o flotă comună cu a colegilor din NATO – Polonia, Turcia, Olanda, Norvegia sau o revenire la o flotă sofisticată care să ne coste mult pe durata ciclului de viață și a cărei munițe de război este diferită de cea utilizată în NATO ?
Ultima ora:
ObservatorNicoleta Munteanu: Ne vedem la Centrul Universitar Pitești, la „𝐍𝐨𝐚𝐩𝐭𝐞𝐚 𝐀𝐥𝐛𝐚̆ 𝐚 𝐔𝐧𝐢𝐯𝐞𝐫𝐬𝐢𝐭𝐚̆𝐭̦𝐢𝐥𝐨𝐫”
PoliticNicolae Ciucă: Îl felicit pe președintele Donald Trump pentru realegerea sa și îi urez succes lui și Statelor Unite ale Americii
EconomieElena Calistru: It’s the economy, stupid…
ExternRobert Lupițu: Ca țară să luăm cele mai bune decizii pentru noi, pe aceleași coordonate – Occident, Europa, transatlanticism
SocialCiprian Stănescu: 3 noutăți pe care le puteți vedea și la #ProVerde vinerea pe StirileProTV și duminica dimineața de la 09:30 pe ACASĂ TV
EvenimenteNicoleta Munteanu: Ne vedem la Centrul Universitar Pitești, la „𝐍𝐨𝐚𝐩𝐭𝐞𝐚 𝐀𝐥𝐛𝐚̆ 𝐚 𝐔𝐧𝐢𝐯𝐞𝐫𝐬𝐢𝐭𝐚̆𝐭̦𝐢𝐥𝐨𝐫”
EditorialRadu Magdin: România, un pilon al securității energetice europene
CulturaFlaviu Predescu: Despre cartea Superpolitik
Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe