Andreea Paul: România, făcută knock-out de bulgari, maltezi și irlandezi la internaționalizarea companiilor

De ce există atât de puţine companii româneşti internaţionalizate? Răspunsul este similar celui la întrebarea „De ce preferă tinerii să plece în alte țări și de acolo să pornească afaceri?”. Atunci când avem tineri valoroși, cu idei de afaceri inovative, dar care pleacă în străinătate ca să le pună în practică, este un semnal de alarmă de care trebuie să ținem seama. Înseamnă că ceva nu funcționează cum trebuie la noi, iar mediul de afară este mai atractiv. Atunci când suntem recunoscuți pe plan internațional pentru specialiștii pe care îi exportăm companiilor străine, trebuie să ne ridicăm un semn de întrebare.
De ce maltezii au multinaționale și nu românii? În Uniunea Europeană, România are al doilea cel mai mic nivel al stocurilor de investiţii străine directe în afara graniţelor, de 1,4 miliarde de dolari în anul 2012; mai rău ca noi stă doar Letonia, cu 1,1 miliarde de dolari. Malta ne-a luat-o înainte din anul 2009, iar Bulgaria din anul 2010. Bulgaria, o țară cu o treime din populația României, are un volum de investiții străine directe în afara granițelor de 1,8 miliarde de dolari.
Mă voi opri la un singur aspect esențial pentru care astăzi nu auzim de multinaționalele românești: aparatul guvernamental suport pentru firmele românești nu funcționează, este lipsit de viziune si de creativitate.
Simptomele sunt evidente: avem prea multe „comitete și comiții”, a căror putere fragmentată este mult prea mică pentru a aduce o schimbare în mediul de afaceri românesc. Rezultatele obținute de acestea sunt cernute cu sita și nu trec printr-o pâlnie care să le concentreze efortul într-un rezultat palpabil care să producă efecte.
Sindromul este clar: încercăm încă de la începutul anilor 2000 să stabilim o strategie de atragere a investițiilor străine directe și nu reușim, cu atât mai mult să avem măsuri guvernamentale care depășesc ciclurile electorale pentru a promova firmele românești în străinătate. Patologia este asemănătoare pe plan intern, unde nu stăm mai bine: în România activează doar 24 de firme la mia de locuitori, în condiţiile în care media europeană este de 42 de firme. În loc să cultive atractivitatea mediului de afaceri românesc, deciziile publice cultivă impredictibilitatea și haosul. Firmele sunt sufocate de taxe și birocraţie. Doar în fiscalitate asistăm la 118 modificări în ultimii 10 ani.
Boala este cronică: nu am știut și încă nu știm să creăm imboldul pentru dezvoltarea unor poveşti de succes. Rămânem în continuare captivi în abordarea „târguri și expoziții”. Cheltuim mult şi prost. Mutăm instituțiile dintr-un loc în altul şi le dedicăm persoanelor. Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiții Străine, proaspăt adus sub autoritatea domnului ministru Şova, nu face excepție şi este invizibil.
Cum au reușit alții? Să privim la modelul irlandez. Este un model de succes atât în atragerea investițiilor străine directe, cât și în ceea ce privește promovarea firmelor irlandeze pe plan internațional. Irlanda se află pe locul 9 în UE ca nivel al stocurilor de investițiilor străine directe în afara granițelor în anul 2012, de 358 miliarde de dolari.
Irlanda are, din anul 1994, o agenție guvernamentală special dedicată promovării industriei interne, numită „Enterprise Ireland”[i]. Agenția a fost formată prin reorganizarea agenției irlandeze de promovare a investițiilor, Industrial Development Agency (IDA), Guvernul de la momentul respectiv considerând că accentul a căzut cu precădere pe atragerea investițiilor străine directe în detrimentul sprijinirii industriei indigene. Printre atribuții, Enterprise Ireland are inclusiv sarcina de a sprijini companiile irlandeze care doresc să se internaționalizeze.
Nu numai IDA este o agenție de succes în atragerea ISD. „Întreprinderea” Irlanda își face treaba la fel de bine. De pildă, din anul 1985 (primul an din care UNCTAD semnalează stocuri de ISD la nivelul Irlandei) până la constituirea companiei în anul 1994, stocurile de investițiilor străine directe în afara granițelor au crescut de 1,3 ori. Din 1994 până în anul 2012 au crescut de 22 de ori.
Astăzi, compania are o serie de programe, special dedicate pentru finanțarea companiilor irlandeze care au în plan internaționalizarea, cuprinse în pilonul „Cercetare de piață și suport pentru internaționalizare”. De pildă:
Grantul „Going Global” oferă finanțare de până la 25.000 euro și maximum 50% din cheltuielile eligibile pentru dezvoltarea de studii care evaluează oportunitățile de investiții din străinătate, elaborarea de planuri pentru localizarea investiției în străinătate, identificarea canalelor potrivite pentru accesul pe piețele internaționale.
Grantul de internaționalizare oferă finanțare de până la 35.000 de euro pentru companiile aflate în căutarea unei noi piețe pentru produse deja existente sau pentru promovarea unui produs nou pe piețele deja existente. Finanțarea acoperă costurile participării la târgurile și expozițiile internaționale, pentru consultanță externă, cele necesare procesului de cercetare.
Grant de cercetare pentru identificarea de noi piețe geografice este dedicat companiilor care au un grad ridicat de diversificare pe piețe și care sunt interesate de extinderea companiei pe piețe geografice noi. Fondurile alocate acoperă costurile generate de evaluarea oportunităților privind strategiile de dezvoltare a unei noi piețe geografice și elaborarea planurilor de localizare cercetarea de teren etc.
Programul „Graduates 4 International Growth” presupune acordarea de fonduri pentru companiile care angajează absolvenți de studii postuniversitare în dezvoltarea afacerilor internaționale pentru realizarea studiilor de cercetare cu privire la noi piețe de dezvoltare pentru companie. Absolvenții au obligația de a lucra în străinătate pe o perioadă cuprinsă între 6 și 12 luni pentru a pune la punct proiectul dedicat creșterii companiei pe piața respectivă. Programul oferă finanțare atât pentru susținerea studiilor pentru obținerea diplomei postuniversitare, cât și pentru salariul care îi este acordat pe o perioadă de 18 luni.
Mai mult, performanța companiilor irlandeze este alimentată de permanenta conexiune la mediul internațional de afaceri și la experiența academică irlandeză.
Enterprise Ireland derulează o serie de workshop-uri menite să prezinte companiilor irlandeze bunele practici de vânzare la nivel internațional și performanța personalului din companiile irlandeze în această direcție, din toate sectoarele industriale. În plus, Programul Internațional de Vânzare („International Selling Programme”), destinat creșterii exporturilor de către companiile irlandeze și pătrunderii pe noi piețe, este dezvoltat în cadrul unui parteneriat dintre Institutul de Tehnologie din Dublin și experți și practicieni de talie mondială. Programul se adresează managementului companiilor și personalului de vânzare.
În cazul unor planuri ambițioase de externalizare, care prevăd crearea de noi locuri de muncă și creșterea vânzărilor pe piețe străine, Enterprise Ireland stabilește în mod individual cu companiile pachetul financiar de sprijin.
Fiecare companie care dorește să beneficieze de finanțare sub aceste auspicii are un consilier dedicat în cadrul Enterprise Ireland, cu care discută înainte de depunerea cererii de finanțare.
Agenția guvernamentală irlandeză își fundamentează activitatea pe bunele principii ale unei companii care trebuie să supraviețuiască într-un mediu puternic competitiv: adaptare la nevoile fiecărui client, flexibilitate ridicată în serviciile acordate, conexiune permanentă la piața globală. Reușita Enterprise Ireland este și reușita companiilor irlandeze pe piețele străine. România are multe de învățat din exemplul irlandez.
http://www.andreeavass.ro/blog/
Ultima ora:

ObservatorȘtefan Popescu: Lumea, pe scurt…

PoliticIon M. Ioniță: Ce efecte are demisia președintelui?

EconomieRăzvan Popescu: ROMGAZ a publicat rezultatele operaționale cheie preliminare aferente anului 2024

ExternIulian Chifu: Cursa pentru partenerul de coaliție al PAS-ului Maiei Sandu la generalele din Republica Moldova

SocialAndrei Caramitru: Studiu despre analfabetismul funcțional

EvenimenteRadu Puchiu: Extrem de onorat că am avut ocazia să moderez primul Aspen Dialog din acest an – The Power of Convening in Turbulent Times

EditorialȘtefan Popescu: Lumea, pe scurt…

CulturaIonuț Vulpescu: Podcast – invitat, actorul Constantin Dinulescu (sezonul 5, episodul 1)
Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe