Adriana
Publicat în 28 august 2012, 23:55 / 181 elite & idei

Andreea Vass: Propuneri pentru imbunătătirea mediului de afaceri

Andreea Vass: Propuneri pentru imbunătătirea mediului de afaceri
+ Economie

Continuam seria de dezbateri publice demarate pe acest blog cu propuneri pentru imbunătătirea mediului de afaceri dupa ample consultari ale acestuia, la care va invit sa contribuiti.

Viziune: mediu de afaceri romanesc transparent, predictibil, dinamic, deschis şi atractiv.

Stadiu actual

Înclinaţia spre antreprenoriat ne poziţionează la jumătatea mediei europene: în România activează doar 24 de firme la 1000 de locuitori, în condiţiile în care media europeană este de 42 de firme.

Din perspectiva Băncii Mondiale, atractivitatea mediului de afaceri plasează România pe poziţia 72 din 183 de state analizate în raportul Doing Business 2012[1] si pe locul 24 în UE-26. Atractivitatea mediului de afaceri a scăzut fată de anul precedent, când ne aflam pe pozitia 65. Societătile comerciale întâmpină dificultăti majore la plata taxelor si a impozitelor (sunt plătite anual 113 taxe şi impozite, pentru a căror gestiune sunt necesare în medie 222 ore pe an), la obţinerea de autorizaţii de construcţii şi la accesul la electricitate. Aceste dificultăti se traduc intr-o birocraţie foarte mare, risipă de resurse, redundanţă în sistemul informaţional al autorităţilor statului, dublată de potenţialul ridicat de corupţie, ineficienţă în colectarea impozitelor şi taxelor etc. Din punct de vedere concurenţial se concretizeaza într-o barieră administrativă în calea demarării unei afaceri (atât pentru investitorii români, cât şi pentru investitorii străini).

Productivitatea muncii reprezintă doar 47,5% din media UE. Comparativ cu ţările din regiune, este cu aprox. 30% mai mică decât cea din Polonia, cu 32% mai mică decât cea din Ungaria şi cu 42% mai redusă faţă de cea din Slovacia.

O imagine asupra mediului de afaceri din România este oferită de către studiul Băncii Mondiale – Global Entrepreneurship Monitor 2010[2], care vizează procesele antreprenoriale prin prisma a doi piloni principali: atitudini şi activităţi.

  • România, ţară cu economie axată pe eficienţă, prezintă un nivel scăzut faţă de statele din aceeaşi categorie din perspectiva atitudinilor. Astfel, doar 17,5% din populaţia cu vârsta cuprinsă între 18-64 ani identifică oportunităţi de afaceri (comparativ cu o treime în Ungaria), în timp ce doar 38% consideră că dispun de abilităţi şi cunoştinţe pentru a demara o afacere (fata de Ungaria: 43,4%). Peste 40% sunt opriţi din demersul antreprenorial din cauza fricii de eşec. Prin urmare, intenţiile de a demara afaceri cunosc un nivel extrem de scăzut (8,6% la noi, faţă de 13,8% în Ungaria).
  • Participarea la activităţile antreprenoriale semnalează că, din populaţia cu vârstă între 18-64 ani care detine functia de proprietar sau manager al unei afaceri, 3,3% sunt întreprinzători începători, 1,1% au afaceri noi, iar circa 2,1% au afaceri stabile.

Configurarea şi dezvoltarea unui mediu de afaceri romanesc deschis, transparent şi atractiv, bazat pe competitivitate şi pe spirit antreprenorial, permite întreprinzătorilor şi întreprinderilor să facă faţă concurenţei atât pe piaţa unică, cât şi în exteriorul Uniunii Europene.

Obiective

Articol integral publicat pe www.andreeavass.ro

Ultima ora:

ObservatorVictor Vevera, Mireille Rădoi, Doina Banciu: 500 de ani de la „cel mai important document al culturii românești”. Simpozion la BCU „Carol I”

PoliticRemus Pricopie: Este politica o profesie serioasă?

EconomieNovel Research, Editura Club România: Trenduri în reglementări financiare

ExternIulian Fota, despre concluziile summit-ului Biden-Putin

SocialMarian Staș, despre criteriile pentru școlile-pilot: Cel mai important e să vrea și al doilea să poată

EvenimenteVictor Vevera, Mireille Rădoi, Doina Banciu: 500 de ani de la „cel mai important document al culturii românești”. Simpozion la BCU „Carol I”

CulturaFlaviu Predescu: Marile portrete ale lui Nadar. Expoziție la Timișoara

EditorialCiprian Stănescu: Educația viitorului în realitatea mixtă. Top 3 provocări pentru Generația Z



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe