OraNoua.ro
Publicat în 23 iulie 2014, 07:40 / 370 elite & idei

Armand Goșu: MH 17, ghinionul președintelui Putin

Armand Goșu: MH 17, ghinionul președintelui Putin

de Armand Goșu

Joi, 17 iulie, cursa Amsterdam – Kuala Lumpur a Malaysian Airlines (MH 17), cu 298 de oameni la bord, s-a prăbușit de la peste 10.000 de metri altitudine, în estul Ucrainei, într-o regiune controlată de rebelii proruși, la peste 50 km de granița cu Rusia.

Joi după amiază, pentru câteva zeci de se­cunde, în apropierea satului Grabovo, în­tr-o zonă minieră a bazinului Donbass, din cer au căzut nu doar bucăți de avion, tot felul de bagaje, ci și oa­meni. Unii erau încă legați de scaunele avionului. Alții pur și simplu parcă zburau prin aer. Unele trupuri au ajuns departe pe câmp, în la­nuri de floarea soarelui sau de porumb. Altele s-au prăbușit cu zgomot pe ga­raje, pe cărările asfaltate din­tre blocuri sau au căzut pe câte o casă, spărgând aco­perișul. Zona în care s-au răspândit res­turile avionului și trupurile pasagerilor are un diametru de 32 km. La aproape pa­tru zile de la producerea tragediei, până luni la prânz, au fost adunate peste 250 de cadavre, iar alte 60 de fragmente umane (unele aflate în descompunere, altele mân­cate de animale sălbatice) au fost strânse și depozitate în vagoanele frigorifice ale unui tren garat în stația de cale ferată Torez, din apropiere. Liderii separatiști ca­re controlează operațiunea au anunțat că abia după sosirea experților internaționali trenul se va putea pune în mișcare și va transporta resturile umane la Harkov, un­de s-ar fi pregătit condiții pentru ca fami­liile sau apropiații victimelor catastrofei aviatice să poată parcurge procedura de identificare a cadavrelor.

Confirmarea tragediei aviatice a fost urmată de o gigantică ope­rațiune de manipulare. Imediat televiziunile rusești, controlate de stat, au declanșat o vastă ope­rațiune de intoxicare.

Russia Today, vârful de lance al pro­pa­gandei Kremlinului pentru străinătate, a relatat la scurt timp despre faptul că lângă Boeingul 777 al Malaysian Airlines ar fi fost observate două avione militare ucrai­nene, care – se sugera – ar fi doborât cursa MH 17. În dispozitivul de intoxicare a intrat și presa scrisă, Komsomolskaia pravda și chiar oficiosul guvernului de la Moscova, Rossiiskaia gazeta, relatând des­pre faptul că armata ucraineană ar fi în­cercat să doboare avionul președintelui Pu­tin, care chipurile ar fi trecut pe acolo, însă cu o zi mai înainte.

A doua zi, vineri dimineața, principalul ca­nal al televiziunii de stat, Rossiia 1, a dat drept certă informația că avionul ma­la­e­zian a fost doborât de către ucraineni. Câ­teva ore mai târziu, același post a lansat versiunea că traseul cursei MH 17 ar fi fost deviat cu 300 km, piloții fiind vinovați pen­tru că au intrat într-o zonă nesigură pentru zboruri aeriene. Și asta în ciuda fap­tului că reprezentanți ai Malaysian Air­lines anunțaseră încă de joi seara că tra­seul a fost cel indicat de Eurocontrol și că pe același culoar au zburat mai multe avi­oane în acea zi. Tot vineri, canalul de știri Vesti TV (Rossiia 24) a postat un articol stra­niu pe site-ul propriu, care prelua un mesaj al comandatului armatei separatiste din Donețk, Igor Ghirkin (Strelkov), care spunea că, din informațiile culese de pe te­ren, în avionul malaezian se aflau cor­pu­rile unor oameni morți cu câteva zile îna­inte de catastrofa aviatică, deci avem de-a face cu o conspirație menită să-i dis­cre­diteze pe insurgenții proruși. E drept că pâ­nă șiRossiia 24 a spus că povestea lui Strelkov e greu de crezut, ceea ce însă n-o împiedică să afirme că informația trebuie să fie luată în considerare pentru că pro­vine de la un „cap limpede de militar“. În seara de 18 iulie, teza principală a pos­tului de știri era că ucrai­nenii au doborât cursa MH 17, iar SUA manipulează opinia publică mondială pentru a lua locul Rusiei ca principal distribuitor de gaz și petrol în Europa. Războiul informațional con­tinuă și după patru zile, ca și când Kremlinul ar pregăti opinia pu­blică din Rusia pentru război. Televiziunile amintite, ca și majoritatea presei scrise se află direct sau indirect sub controlul au­to­rităților ruse, nu e vorba de excese jur­nalistice din partea unor particulari.

Și în ciuda turației la care funcționa imensa mașină de propagandă rusească, acu­zația lansată imediat după tragedia avia­tică de către președintele Petro Poro­șenko, potrivit căruia de tragedia aviatică se fac vinovați insurgenții proruși care au doborât avionul Boeing 777cu o rachetă sol-aer, a părut mult mai credibilă. Di­verse informații culese de pe teren veneau să confirme această versiune.

Articolul integral poate fi citit doar in editia print a revistei 22, pe care o puteti cumpara de la chioscurile de ziare, prin abonament la Posta sau la sediul redactiei, sau dupa modalitatile pe care le gasiti la adresa urmatoare: http://www.revista22.ro/abonamente.php.

Sursa: http://www.revista22.ro/

Ultima ora:

ObservatorOmer Tetik: Mergem pe gheaţă, aşa că preferăm să mergem cu paşi mici. Avem un optimism precaut pentru 2023, vrem să creştem, dar cu toţii trebuie să ne adaptăm la noua realitate, în care dobânzile nu vor mai fi mici

PoliticDaniel Constantin Ciungu: Activitatea politică în teren râmâne principala comunicare cu cetățenii, inclusiv în zilele de iarnă

EconomieOmer Tetik: Mergem pe gheaţă, aşa că preferăm să mergem cu paşi mici. Avem un optimism precaut pentru 2023, vrem să creştem, dar cu toţii trebuie să ne adaptăm la noua realitate, în care dobânzile nu vor mai fi mici

ExternRobert Lupițu: Klaus Iohannis, vizită în Azerbaidjan joi și vineri – Șeful statului va deschide alături de omologul azer Reuniunea ministerială a Consiliului Consultativ al Coridorului Sudic de Gaze

SocialGeorge Butunoiu: Cei care țin locurile ocupate

EvenimenteIonuț Stanimir, la Conferința „Banii României producătoare – finanțarea economiei private”

CulturaDan Mircea Cipariu: Portrete sentimentale. Meta Vers & degețele vorbitoare

EditorialAlexandru Grumaz: Turcia și resetările regionale



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe