OraNoua.ro
Publicat în 23 iulie 2014, 07:40 / 495 elite & idei

Armand Goșu: MH 17, ghinionul președintelui Putin

Armand Goșu: MH 17, ghinionul președintelui Putin

de Armand Goșu

Joi, 17 iulie, cursa Amsterdam – Kuala Lumpur a Malaysian Airlines (MH 17), cu 298 de oameni la bord, s-a prăbușit de la peste 10.000 de metri altitudine, în estul Ucrainei, într-o regiune controlată de rebelii proruși, la peste 50 km de granița cu Rusia.

Joi după amiază, pentru câteva zeci de se­cunde, în apropierea satului Grabovo, în­tr-o zonă minieră a bazinului Donbass, din cer au căzut nu doar bucăți de avion, tot felul de bagaje, ci și oa­meni. Unii erau încă legați de scaunele avionului. Alții pur și simplu parcă zburau prin aer. Unele trupuri au ajuns departe pe câmp, în la­nuri de floarea soarelui sau de porumb. Altele s-au prăbușit cu zgomot pe ga­raje, pe cărările asfaltate din­tre blocuri sau au căzut pe câte o casă, spărgând aco­perișul. Zona în care s-au răspândit res­turile avionului și trupurile pasagerilor are un diametru de 32 km. La aproape pa­tru zile de la producerea tragediei, până luni la prânz, au fost adunate peste 250 de cadavre, iar alte 60 de fragmente umane (unele aflate în descompunere, altele mân­cate de animale sălbatice) au fost strânse și depozitate în vagoanele frigorifice ale unui tren garat în stația de cale ferată Torez, din apropiere. Liderii separatiști ca­re controlează operațiunea au anunțat că abia după sosirea experților internaționali trenul se va putea pune în mișcare și va transporta resturile umane la Harkov, un­de s-ar fi pregătit condiții pentru ca fami­liile sau apropiații victimelor catastrofei aviatice să poată parcurge procedura de identificare a cadavrelor.

Confirmarea tragediei aviatice a fost urmată de o gigantică ope­rațiune de manipulare. Imediat televiziunile rusești, controlate de stat, au declanșat o vastă ope­rațiune de intoxicare.

Russia Today, vârful de lance al pro­pa­gandei Kremlinului pentru străinătate, a relatat la scurt timp despre faptul că lângă Boeingul 777 al Malaysian Airlines ar fi fost observate două avione militare ucrai­nene, care – se sugera – ar fi doborât cursa MH 17. În dispozitivul de intoxicare a intrat și presa scrisă, Komsomolskaia pravda și chiar oficiosul guvernului de la Moscova, Rossiiskaia gazeta, relatând des­pre faptul că armata ucraineană ar fi în­cercat să doboare avionul președintelui Pu­tin, care chipurile ar fi trecut pe acolo, însă cu o zi mai înainte.

A doua zi, vineri dimineața, principalul ca­nal al televiziunii de stat, Rossiia 1, a dat drept certă informația că avionul ma­la­e­zian a fost doborât de către ucraineni. Câ­teva ore mai târziu, același post a lansat versiunea că traseul cursei MH 17 ar fi fost deviat cu 300 km, piloții fiind vinovați pen­tru că au intrat într-o zonă nesigură pentru zboruri aeriene. Și asta în ciuda fap­tului că reprezentanți ai Malaysian Air­lines anunțaseră încă de joi seara că tra­seul a fost cel indicat de Eurocontrol și că pe același culoar au zburat mai multe avi­oane în acea zi. Tot vineri, canalul de știri Vesti TV (Rossiia 24) a postat un articol stra­niu pe site-ul propriu, care prelua un mesaj al comandatului armatei separatiste din Donețk, Igor Ghirkin (Strelkov), care spunea că, din informațiile culese de pe te­ren, în avionul malaezian se aflau cor­pu­rile unor oameni morți cu câteva zile îna­inte de catastrofa aviatică, deci avem de-a face cu o conspirație menită să-i dis­cre­diteze pe insurgenții proruși. E drept că pâ­nă șiRossiia 24 a spus că povestea lui Strelkov e greu de crezut, ceea ce însă n-o împiedică să afirme că informația trebuie să fie luată în considerare pentru că pro­vine de la un „cap limpede de militar“. În seara de 18 iulie, teza principală a pos­tului de știri era că ucrai­nenii au doborât cursa MH 17, iar SUA manipulează opinia publică mondială pentru a lua locul Rusiei ca principal distribuitor de gaz și petrol în Europa. Războiul informațional con­tinuă și după patru zile, ca și când Kremlinul ar pregăti opinia pu­blică din Rusia pentru război. Televiziunile amintite, ca și majoritatea presei scrise se află direct sau indirect sub controlul au­to­rităților ruse, nu e vorba de excese jur­nalistice din partea unor particulari.

Și în ciuda turației la care funcționa imensa mașină de propagandă rusească, acu­zația lansată imediat după tragedia avia­tică de către președintele Petro Poro­șenko, potrivit căruia de tragedia aviatică se fac vinovați insurgenții proruși care au doborât avionul Boeing 777cu o rachetă sol-aer, a părut mult mai credibilă. Di­verse informații culese de pe teren veneau să confirme această versiune.

Articolul integral poate fi citit doar in editia print a revistei 22, pe care o puteti cumpara de la chioscurile de ziare, prin abonament la Posta sau la sediul redactiei, sau dupa modalitatile pe care le gasiti la adresa urmatoare: http://www.revista22.ro/abonamente.php.

Sursa: http://www.revista22.ro/

Ultima ora:

ObservatorIonuț Stanimir: Fiti calmi si mergeti mai departe! Frica nu e o moneda

PoliticSorin Cucerai: Tocmai criza majoră prin care am trecut a transformat instituțiile în aliați ai reformei

EconomieKaroly Borbely: Hidroelectrica, cea mai mare companie din România, anunță investiții uriașe în 2025

ExternValentin Lazea: Greșelile Europei ideologice și soluțiile de corecție

SocialIonuț Stanimir: Fiti calmi si mergeti mai departe! Frica nu e o moneda

EvenimenteAlexandru Nazare, la BLACK SEA FORUM

EditorialRadu Puchiu: 𝗜̂𝗻𝘃𝗶𝗻𝗴𝗮̆𝘁𝗼𝗿𝗶𝗶

CulturaIonuț Vulpescu: Podcast – invitată, Bianca Ionescu-Ballo (sezonul 5, episodul 5)



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe