Catalin Predoiu: „Experti europeni iau lumina din Romania”
Drepturile omului nu trebuie folosite ca pretext pentru a pune intre paranteze anticoruptia. Sistemul nostru anticoruptie a revolutionat domeniul la scara europeana, efectiv vin experti europeni „sa ia lumina” din Romania in domeniul anticoruptiei. Daca nu e stricat, nu te apuca sa repari, sustine presedintele PNL Bucuresti, Catalin Predoiu, fost ministru al Justitiei.
Intr-un interviu acordat Ziare.com, Catalin Predoiu a dezvaluit motivul real pentru care Cristian Busoi a renuntat la candidatura pentru Bucuresti si a fost inlocuit cu Ludovic Orban: „exista riscul ca in urmatoarele luni campania sa fie blocata”.
Catalin Predoiu a explicat cum a ajuns Alina Bica sa reprezinte Ministerul Justitiei in ANRP si cine a luat decizia in aceasta privinta.
Dupa ce si-a facut o campanie atat de intensa, dl Busoi s-a dat deodata la o parte in fata dlui Orban, desi din informatiile mele era pe primul loc in sondaj. De ce?
Sondajul a aratat ca ei erau la acelasi nivel de intentie de vot si incredere, in marja de eroare. Analiza a luat in calcul existenta in presa a unui curent potrivnic dlui Busoi si exista riscul ca in urmatoarele luni campania sa intampine rezistenta si chiar sa fie blocata. De comun acord am socotit ca lansarea dlui Orban va evita acest pericol si deja constatam ca e o decizie corecta.
Din ultimele date, dl Orban este peste oricare contracandidat la Bucuresti si va castiga aceste alegeri chiar intr-un tur. Este cel mai bun candidat, cunoaste „meseria” de primar al Capitalei, cunoaste Bucurestiul, spre deosebire de doamna Firea, care acum invata nume de strazi si bulevarde. Cu aceasta ocazie, dl Orban va indrepta grozaviile comise de Guvernul Ponta impotriva cetatenilor Capitalei.
Grozavii?
De exemplu, desfiintarea centrului de echitatie al clubului Steaua din Bulevardul Timisoara infiintat acum zeci de ani de maestrul sporturilor Felix Topescu si evacuarea acestuia, cu tot cu bietele cabaline, in 24 de ore, ca pe vremea comunistilor, ca sa puna in loc mese de biliard. Nu stim daca au pus si jaccuzi in padoc si manej. Problema Stadionului Steaua poate fi si ea rezolvata.
Intre timp, marele sportiv Ponta i-a aprobat dlui Dragnea fonduri pentru construirea a doua mari stadioane la Alexandria si Turnu Magurele, poate ca vom organiza acolo Campionatul European de Fotbal din 2020.
PSD vrea acum sa ne dea o lege a Capitalei, fara sa consulte bucurestenii prin referendum. Ca sa nu mai spun ca legea va fi scrisa de dl Dragnea, cel care ne-a mai propus o lege a descentralizarii declarata in intregime neconstitutionala.
Orban cunoaste problemele, cunoaste solutiile, are un program pentru Bucuresti armonizat cu programul PNL de guvernare a Romaniei, va avea sprijinul Guvernului PNL dupa alegerile din toamna si va duce Capitala acolo unde ii e locul.
Dl Orban, cu un trecut politic indelungat si pe alocuri controversat, raspunde exigentelor formulate de protestul #Colectiv?
Da. Mesajul corect decriptat din noiembrie este ca se doreste profesionalism, o politica bazata pe solutii, adica ceea ce ofera dl Orban. E cu atat mai laudabil ca un veteran al politicii si-a pastrat valoarea de intrebuintare politica.
#Colectiv nu a cerut reforma?
Reforma nu tine de inlocuirea unor veterani cu tineri, ci a non-calitatii cu calitate, a imposturii cu valoare, tine de schimbarea practicilor si deschiderea catre cetateni.
Societatea nu si-a recapatat increderea in partide si trebuie sa tinem cont de asta. E o munca pe termen lung. Partidele vor tari dupa ele stigmatul neincrederii pana cand vor livra, pana cand vor face ce spun si vor spune ce fac.
Imi doresc sa realizam impreuna aici la Bucuresti un centru de excelenta politica. Asta inseamna legatura permanenta cu problemele reale ale societatii, deschidere catre oameni, transparenta, alt tip de comunicare, mult creier in decizia politica, expertiza. Un organism trebuie sa fie viu, nu intepenit in cutume, complicitati si agende ascunse, asa cum a fost politicul din ultimii 25 de ani.
V-ati aratat deschis la discutii inclusiv cu Traian Basescu in perspectiva alegerilor din Bucuresti. Ati fost imediat contrazis de Alina Gorghiu. Sunteti in conflict cu domnia sa?
Intotdeauna ne-am inteles foarte bine. Mesajul este catre electoratul de centru-dreapta. Numai PNL poate invinge PSD in Bucuresti si, dat fiind ca avem alegeri intr-un tur, facem apel catre cetateni sa dea un vot util, chiar daca au simpatii pentru alti candidati.
Sa gandeasca, ca si cum ar alege in turul al doilea intre un candidat de stanga si unul de centru-dreapta. Cei care resping post-comunismul PSD sa voteze candidatul PNL.
Dl Iohannis pare intr-un moment delicat al mandatului, fiind foarte criticat si in plan intern, si in plan extern, ma refer la articolul din Der Spiegel. Cum vedeti aceste critici?
Articolul citat este profund nedrept. Atunci cand i-a retras decoratia dlui Tokes, dl presedinte a pus in aplicare o hotarare judecatoreasca. Dl Iohannis a dat un exemplu remarcabil de respect fata de puterea judecatoreasca, asumandu-si un cost politic.
Este gresit ca vorbeste cumpatat, atat cat trebuie si nu face exces de prezenta institutionala? Aceleasi voci reprosau acum vreo doi ani excesul de comunicare. Este rau ca are o agenda internationala intensa? E foarte bine ca presedintele e primit cu interes oriunde se duce in lume.
Legitimitatea presedintelui incurca in primul rand PSD si, in special, nucleul Ponta, care „scheauna” precum catelul dupa caravana. Cooperarea politica dintre PNL si Klaus Iohannis este esentiala. Avem un adversar comun: vechiul mod de a face politica in Romania.
Cum evaluati performanta Guvernului Ciolos?
Intr-un cuvant, buna. Desi a preluat o situatie complicata, tine fraiele in zona economica. Legile adoptate de majoritatea pesedista iresponsabila si efectele politicii economice gresite a Guvernului Ponta, prin reorientarea economiei spre consum si indatorare, au pus o presiune imensa pe buget.
Trebuie sa revenim la o politica de investitii publice si creare de locuri de munca, dar timpul pe care il are Executivul pentru reforme e limitat.
Doresc sa colaboram strans cu Guvernul Ciolos. Am discutat cu premierul, am vazut deschidere pentru un dialog mai aplicat intre ministri si sefii de comisii de specialitate din PNL. Noi avem un program de guvernare care cuprinde solutii aplicabile din acest an.
De exemplu, avem ca obiectiv simplificarea legislatiei. De ce sa nu incepem sa lucram? As cere fiecarui ministru sa inventarieze legile din domeniul sau, sa le simplifice, sa propuna abrogari, sa sparga hatisul legislativ.
Dupa cum cred ca Guvernul ar trebui sa intre mai rapid si mai decis in reformarea companiilor de stat si sprijinirea antreprenorilor romani.
Ca fost ministru al Justitiei, cum vedeti seismul provocat de hotararea CCR in privinta interceptarilor?
Drumul Iadului e pavat cu bune intentii, prezumand bunele intentii. Sunt doua lucruri distincte. Pe de-o parte, o hotarare a CCR este obligatorie, trebuie respectata, asta nu se discuta intr-un stat de drept.
Dar un rationament juridic din spatele ei poate fi discutat. Impartasesc argumentele privind inadmisibilitatea exceptiei din opinia separata formulata de doi dintre judecatorii CCR.
Pe fond, ne indreptam spre o schimbare buna pentru Romania prin spargerea asa numitului binom SRI-DNA?
Nu trebuie sa fii jurist sau fost ministru ca sa intelegi o regula de bun simt: daca ceva merge bine, lasa-l sa mearga, daca nu e stricat, nu te apuca sa repari. Sistemul nostru anticoruptie a revolutionat domeniul la scara europeana, este un model de bune practici, efectiv vin experti europeni „sa ia lumina” din Romania in domeniul anticoruptiei si stiu exact despre ce vorbesc.
Au fost aduse la lumina cazuri de colosala coruptie, procentajul DNA in materie de condamnari obtinute este record in Europa. De ce sa te apuci sa repari in aceste conditii? De ce sa faci nefunctional ceva ce era functional? Pentru ca din cate stiu, din ce citesc printre randuri in declaratiile resposabililor, sistemul tinde sa devina nefunctional cel putin pentru o perioada.
Ca sa fie mai bine respectate drepturile omului.
Daca tot vrei sa revolutionezi, trebuie gandit foarte bine ce pui in loc. Sistemul mai bun trebuie pregatit din timp. Ca avocat, ca fost ministru, eu consider esentiale drepturile omului, dar nu pot sa fiu de acord cu folosirea lor ca pretext pentru a pune intre paranteze anticoruptia. Se pot armoniza.
Ce e mai periculos pentru drepturile omului: sa ai instrumentul puternic al interceptarilor intr-un singur loc, reformat sub exigentele NATO, si care intr-adevar trebuie bine controlat civil, sau sa il ai in mai multe institutii dintre care unele, precum Ministerul de Interne, au aratat disfunctionalitati in guvernarea Ponta?
Mai multe articole din noile Coduri, mai ales cele penale, au cazut examenul de constitutionalitate. De aici concluzia pentru multi ca ele sunt gresite. Cine a facut de fapt aceste Coduri?
Au fost zeci de specialisti care au elaborat, sute de oameni care au emis opinii si amendamente in mod structurat. Au existat comisii de specialitate la MJ, care au lucrat ani de zile la Coduri, consultari in sistemul judiciar, avizari, dezbareri in Guvern si apoi luni de zile in doua comisii parlamentare speciale.
Abia apoi au fost adoptate de Parlament prin asumare, formula decisa de comun acord de responsabilii din sistemul judiciar si de toate partidele politice. Ma consider onorat de sansa, pentru ca am participat la acest succes institutional.
Succes in pofida neconstitutionalitatilor?
Faptul ca din aproape 5 mii de articole ale celor 4 Coduri cateva sunt discutabile, ca urmare a schimbarii unei filosofii, nu trebuie sa ne impinga spre greseala caracteristica noua de a evacua in derizoriu un succes institutional.
Dl Morar, ca sef al DNA, a avut posibilitatea sa consulte proiectul final si sa formuleze obiectii?
Sigur. Obiectiile au fost integrate. De exemplu, imi aduc aminte ca dl Morar a dorit sa pastreze in afara Codului Penal Legea privind combaterea faptelor de coruptie, 78 din 2000, si asa am facut. Nu am plecat la drum fara avizul Ministerului Public, DNA, DIICOT, CSM.
Un alt scandal la zi este ANRP, considerat jaful secolului. Totusi, cum a ajuns Alina Bica reprezentant al Ministerului Justitiei in ANRP?
Am primit la minister o adresa in care se cereau propuneri de reprezentanti in acea comisie. Am raspuns printr-o adresa in care am listat cei trei demnitari din minister care aveau vocatie sa faca parte din comisie, intre care si Alina Bica.
Deci spuneti ca dvs ati avansat trei variante de nume pentru ANRP. Cine a ales-o pe doamna Bica dintre ele?
Conform legii, premierul.
Se pune problema ridicarii MCV in urmatoarea perioada. Este Romania pregatita?
Scoaterea azi a MCV cred ca ar avea efecte mai degraba negative, dar in acelasi timp trebuie sa ne propunem acest lucru pe baza de rezultate. Mai e de muncit.
Adevarata problema este daca reformele si anticoruptia sunt sau nu reversibile. O idee ar fi sa instituim din timp, inca in paralel cu MCV, un proces de evaluare interna, un MCV intern, pentru momentul in care conditiile vor fi coapte.
Ziare.com.
Ultima ora:
ObservatorCristina Popescu: Romfilatelia prezentă la Evenimentul de comemorare dedicat victimelor atacului terorist din 7 octombrie 2023, în Israel
PoliticKlaus Iohannis, mesaj de Ziua Mondială a Educației: A te dedica formării unor întregi generații este una dintre cele mai frumoase vocații
EconomieCristian Sporiș: Aderarea la OECD echivalează cu un certificat de bună purtare pentru România
ExternNicolae Ciucă: România rămâne un partener de încredere al Israelului în lupta împotriva terorismului
SocialMarian Staș: România 2024-2029 | Ieşirea din mediocritate. Schimbarea paradigmei educaţiei -leadership real în acţiune
EvenimenteCristina Popescu: Romfilatelia prezentă la Evenimentul de comemorare dedicat victimelor atacului terorist din 7 octombrie 2023, în Israel
EditorialIuliana Stan: Ce este cultura de organizație?
CulturaCristina Popescu: Cultura. De la tradiție la societatea informațională
Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe