Cristi Danileț: Un an între lege și fărădelege
de Cristi Danileț
Iată cum se gândește în România: este firesc că un om al legii este hulit seară de seară la televiziuni, pe când unul al fărădelegii este albit, astfel încât românii derutați ajung să aleagă infractori în parlament. Asupra unui magistrat planează prezumția de abuz, pe când un mare infractor se bucură de prezumția de nevinovăție. Oamenii legii fac parte din binoame sau nu știu ce „stat paralel“, pe când infractorii din grupurile organizate dovedite sunt eroii care se luptă cu sistemul.
În zilele acestea, se duce o bătălie acerbă împotriva justiției. Aceasta poate avea ca rezultat triumful justiției ori al injustiției. Justiția e cea care ne-a adus aderarea la Uniunea Europeană la data stabilită inițial și care s-a făcut simțită în ultimii ani mai ales prin sancționarea unor persoane sus-puse. Injustiția e a celor care au cumpărat posturi, au ajuns în funcții unde au abuzat de putere, au furat din banul public.
Guvernul și Parlamentul României au avut de ales între continuarea reformelor în domeniul justiției și anticorupției potrivit cerințelor internaționale și alianța cu grupurile de interese pentru protejarea și consolidarea unor avantaje private. Nu știu ce a impus alianța cu cei aflați de partea fărădelegii, dar știu un lucru: instituțiile statului nu trebuie să fie uzurpate de cei care au impresia că, ajunși la putere, încă trebuie să reprezinte interesele de partid, nicidecum ale tuturor cetățenilor. De unde am tras concluzia unei asemenea alianțe? Din proiectele dezbătute și votate de Executivul și Legislativul nostru în ultimul an, la care adaug hotărârile adoptate de parlament și declarațiile belicoase ale unor parlamentari.
Cum ar trebui să funcționeze lucrurile în România? Dacă ar fi respectată Constituția, parlamentul ar face legi, guvernul le-ar pune în aplicare, iar justiția i-ar sancționa pe cei care le încalcă. Cele trei puteri s-ar respecta una pe alta, dosarele nu ar fi blocate de niciunele, vinovăția ar fi stabilită la sfârșitul unui proces rapid și imparțial. Condamnarea cu executare ar conduce la depunerea imediată a persoanei în penitenciar, care ar sta acolo până la ispășirea pedepsei, și, doar în mod excepțional, ar putea ieși mai devreme.
Cum se întâmplă la noi? Parlamentul face legi în regim de urgență fără justificare, unii judecătorii sunt folosiți pe post de consilieri, guvernul lucrează pentru parlament sau în locul acestuia, parlamentul blochează anchetele procurorilor vizând miniștri sau parlamentari; când intră prea mulți de la partid în penitenciar, se dă o lege care le premiază activitatea intelectuală sau îi pune în libertate pentru că nu au condiții de hotel.
De ce au succes asemenea demersuri? Păi, iată cum se gândește în România: este firesc că un om al legii este hulit seară de seară la televiziuni, pe când unul al fărădelegii este albit, astfel încât românii derutați ajung să aleagă infractori în parlament. Asupra unui magistrat planează prezumția de abuz, pe când un mare infractor se bucură de prezumția de nevinovăție. Pentru magistrați se vorbește de răspunderea lor, pe când în cazul infractorilor se vorbește de grațierea lor. Oamenii legii fac parte din binoame sau nu știu ce „stat paralel“, pe când infractorii din grupurile organizate dovedite sunt eroii care se luptă cu sistemul. Omul simplu trebuie să aștepte cu mâna întinsă 5 lei în plus la salariu sau la pensie de la stat și trebuie să tacă din gură când se fură 20 de milioane de euro din bugetul statului.
Toate aceste constatări sunt rodul unei politici de manipulare grosieră permisă de dispariția incriminării infracțiunilor de insultă și calomnie (deși există două decizii ale Curții Constituționale care obligă parlamentul să le reincrimineze), de emisiunile de terorism mediatic de la televiziunile atașate partidelor nesancționate de Consiliul Național al Audiovizualului, de lipsa de reacție a populației flămânde, care nu își cunoaște drepturile, de ineficiența sistemului represiv al statului, care mult prea multă vreme a creditat infractorii, sperând în reinserția acestora.
Anul acesta a abundat în inițiative și decizii care au arătat tuturor intențiile de a legaliza abuzul și a lipsi de eficiență sistemul judiciar. Să ne amintim:
2017 a început cu zvonurile despre un proiect al amnistiei și grațierii, dezvăluit de președintele țării. Deși guvernul a negat inițial, proiectul a apărut totuși. Nu unul, ci două: un proiect de modificare a Codului Penal și de Procedură Penală, un altul de amnistie și grațiere care îl viza pe președintele Camerei Deputaților. Lumea a ieșit în stradă. Cu toate acestea, în noaptea de 31 ianuarie spre 1 februarie, a apărut în Monitorul Oficial OUG 13 cu privire la coduri, în timp ce proiecul pe amnistie și grațiere a fost trimis la parlament. 600.000 de oameni în toată țara au pus o presiune uriașă pe guvern, care, prin OUG 13, a intenționat să se legalizeze furtul din banul public până în 20.000 de lei. După nici o săptămână s-a renunțat la această prevedere. Și în curând și la guvern.
Noul ministru al Justiției a anunțat că vrea control la DNA și Parchetul General, motiv pentru presa aservită să speculeze dorința de revocare a celor doi capi ai acestor instituții. S-au terminat între timp și controalele, rapoartele au și fost dezbătute și… nimic.
Între timp, a fost sesizarea din partea Avocatului Poporului către Curtea Constituțională, care a decis că o persoană condamnată penal poate fi numită în guvern dacă a fost reabilitată. Ce grijă are România, care se pretinde stat de drept: să discute dacă infractorii dovediți și condamnați pot conduce țara! Aceeași Curte Constituțională a mai avut de lămurit două aspecte: dacă se pot ancheta membrii guvernului când adoptă hotărâri și ordonanțe – iar răspunsul avea să închidă dosarul pentru OUG 13, dar să îl permită pe cel pentru insula Belina: când e vorba de un act normativ, nu se poate ancheta, când e vorba de un act individual, se poate ancheta.
Fără nicio avertizare publică, a intrat în vigoare legea recursului compensatoriu: dacă nu s-au putut elibera penitenciarele de corupți prin grațiere dedicată, s-au eliberat de sute de oameni prin grațiere mascată – 6 zile în plus s-au adunat la 30 de zile executate de deținuți. Numai că au ieșit afară hoți, tâlhari, pedofili, violatori. Recidiviștii au început după prima săptămână să se întoarcă de unde au plecat.
În vară, ministrul Justiției a plusat: pe 23 august a anunțat că urma să se modifice modalitatea de numire a șefilor de la Ministerul Public, să facă funcțională răspunderea materială a magistraților și să pună Inspecția Judiciară sub autoritatea ministerului. După un deceniu și ceva de reformă, situația ar fi trebuit să revină ca înainte de 2004, când cariera magistraților depindea de politic. Împotriva acestor propuneri, peste 4.000 de magistrați și 100 de ONG-uri s-au opus nominal, atenționând ministerul, publicul și comunitatea diplomatică. Presiunea a fost suficient de mare ca ministrul să dea înapoi.
Însă proiectul a răsărit direct în curtea parlamentului, ca inițiativă proprie. Puțin cosmetizat, relua aceleași idei în trei proiecte distincte pentru fiecare lege a justiției. Numai că aici s-a procedat la un artificiu: s-a declarat procedură de urgență, s-a făcut o comisie mixtă pentru a se evita două rânduri de dezbateri în fiecare Cameră și s-au analizat în câteva ore sute de amendamente. Aceasta nu numai că a fost un simulacru de dezbatere, dar a și fost girat de două asociații fantomă de magistrați, considerate „opoziția de serviciu“ din justiție. Deși, între timp, Raportul de țară a atras atenția asupra faptului că trebuie cerută opinia Comisiei de la Veneția pe modificările intenționate, lucrările nu s-au oprit.
Pe nevăzute, au trecut totuși două modificări: una vizând infracțiunea de conflict de interese din Codul Penal și una vizând conflictul administrativ de interese din Legea ANI.
Înainte să se dea un vot final pe legile justiției, a mai apărut un proiect: modificări ale codurilor penale justificate de o directivă europeană privind prezumția de nevinovăție. Deși majoritatea chestiunilor impuse de directivă sunt deja în legislație, s-a profitat de această ocazie pentru a se introduce modificări ale legislației penale: se încurajează intimidarea martorilor de către suspecți și inculpați, se instituie nepedepsirea celor care comit infracțiunea de mărturie mincinoasă, se prevede pentru prima dată că este infracțiune – nu doar abatere disciplinară ca până acum – aplicarea legii cu rea-credință sau gravă neglijență de către magistrați, se împiedică redeschiderea dosarelor clasate, dacă au trecut mai mult de 6 luni, se împiedică luarea măsurii preventive pentru cei care comit infracțiuni economice, se renunță la unele mijloace de probă necesare pentru a dovedi săvârșirea unor infracțiuni, se restricționează informarea publicului cu privire la cauzele penale până în faza de judecată. De ce sunt grave aceste modificări? Pentru că de ura politicienilor împotriva DNA vor profita pedofilii, tâlharii, hoții.
Opinia mea, ca judecător cu experiență de 20 de ani în sistem, este că procesul penal în România e total dezechilibrat. De câțiva ani se fac modificări pentru a-i favoriza pe suspecți și pe inculpați. Victima este dispărută din peisajul procedural și unde apare e insignifiantă. Cel cercetat are toate drepturile posibile, care chiar se vor înmulți. Avocatul său e prezent la televizor pentru a-l înfiera pe magistrat. Mai e puțin și organele legii își vor cere scuze că îi deranjează pe suspecți și le vor plăti taxiul inculpaților. Există o prezumție de abuz al omului legii, perpetuată ca un laitmotiv al acestor modificări, care nu e firească. Cei mai mulți dintre noi suntem recrutați prin concursuri, după 1990, doar pentru noi sunt prevăzute condiții de competență la intrarea în profesie și nu avem nicio legătură cu fostul sistem politic al țării. Nu suntem nici mai buni, nici mai răi decât românii. Avem și noi „portocalele“ noastre stricate, dar ele trebuie rapid descoperite și înlăturate din sistem. Dar nicidecum să se modifice legislația pentru a-i proteja pe răufăcători!
www.revista22.ro
Ultima ora:
ObservatorGruia Stoica: Electroputere VFU Pașcani, parte a GRAMPET Group, câștigă pentru a treia oară în fața STB, în procedura de atribuire a contractului de tramvaie pentru București
PoliticRadu Burnete: Mark Rutte a transmis astăzi un mesaj foarte clar – România are aliați pe care se poate baza. Dacă România este atacată, 31 de state vor sări în apărarea ei
EconomieGruia Stoica: Electroputere VFU Pașcani, parte a GRAMPET Group, câștigă pentru a treia oară în fața STB, în procedura de atribuire a contractului de tramvaie pentru București
ExternCristian Andrei: Câteva facts despre alegerile de ieri din US, care ne arată lucrurile un pic mai nuanțate
SocialStefan Radu Oprea: Profesor pentru o oră!
EvenimenteCristian Sporis:🚀 MoonshotX Edition II Bootcamp – Romania’s first private economic diplomacy platform!
EditorialMarco Badea: New York-ul și-a ales primarul care promite să-l salveze. Zohran Mamdani intră în război cu Trump
CulturaLigia Deca: În domeniul cultural, România continuă să-și protejeze și să-și promoveze patrimoniul, inclusiv siturile de patrimoniu UNESCO
Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe


