OraNoua.ro
Publicat în 20 februarie 2013, 20:58 / 212 elite & idei

Cristian Socol: 2010-2011 Boc – Austeritate. 2012-2013 Ponta – Consolidare fiscală

Cristian Socol: 2010-2011 Boc – Austeritate. 2012-2013 Ponta – Consolidare fiscală

de Cristian Socol

Am scris mereu despre necesitatea creșterii calității ajustării fiscale. Unul dintre pilonii analizei acestei modificări structurale este modul în care autoritățile ce implementează reforme de însănătoșire a finanțelor publice aruncă problemele în viitor, micșorând deficitul bugetar cu costul creșterii explozive a datoriei.

Pachetul irațional de austeritate promovat de guvernele anilor 2010-2011 a făcut ca România să fie una dintre țările fruntașe la reducerea deficitului, dar, atenție, cu costul aruncării unei sarcini fiscale ridicate în viitor, pe seama noastră sau a copiilor noștri. Am supravietuit aruncând în spinarea generațiilor următoare costul ineficientei noastre.

România a avut cea mai mare creștere procentuală a ponderii datoriei publice în PIB (calculată pe baza metodologiei ESA95, conform criteriului Maastricht) dintre țările UE selectate în perioada 2009-2011.

TARA  2009 (% din PIB) 2010 (% din PIB) 2011 (% din PIB) Modificare procentuală 2011 la 2009
Grecia 129,4 145,0 165,3 + 28%
Italia 116,0 118,6 120,1 + 4%
Ungaria 79,8 81,4 80,6 +1%
Polonia 50,9 54,9 56,4 +11%
Bulgaria 14,6 16,3 16,3 +12%
Letonia 36,7 44,7 42,7 +16%
Belgia 96,0 96,8 98,2 +2%
Republica Cehă 34,4 38,1 41,2 +20%
Slovacia 35,6 41,1 43,3 +22%
Spania 53,9 61,2 68,5 +27%
Portugalia 83,1 93,3 107,8 +30%
Lituania 29,4 38,0 38,5 +31%
România 23,6 30,5 33,3 +41%
Franța 79,1 82,5 86,4 +9%
Germania 74,4 83,0 81,2 +9%

Sursa Eurostat, 2013

Este clar că programul de austeritate creionat la începutul anului 2010 a presupus o calitate scăzută a ajustării fiscale, în condițiile în care plusul de datorie contractat a amânat implementarea de reforme structurale în economie.

2012 reprezintă începutul ajustării fiscale inteligente, deîndată ce reducerea consistentă a deficitului bugetar s-a făcut prin reducerea de trei ori a ritmului de creștere a datoriei publice. 2013 si 2014 arată și mai bine din acest punct de vedere, dinamica ponderii datoriei publice in PIB si a ritmului de evolutie a acesteia fiind negative.

Sursa: Eurostat; Ministerul Finanțelor Publice, 2013

Sursa: Eurostat; Ministerul Finanțelor Publice, 2013

 

Sigur, rămân de accelerat reformele structurale. Rămân ca priorități creșterea absorbției de fonduri europene, reducerea risipei in domeniul cheltuielilor publice, restructurarea companiilor de stat și reducerea evaziunii fiscale.

Opinia aparține în exclusivitate autorului si nu implică în niciun fel instituțiile la care acesta colaborează.

Ultima ora:

ObservatorAndreea Paul: Digitalizarea administrației – România are nevoie de un plan coerent pe verticală

PoliticSebastian Burduja propune o întâlnire cu părţile implicate în problema gunoiului şi constituirea unui grup de lucru

EconomieBogdan Chiriţoiu: 2020 a fost clar un an diferit; pe ansamblu economia noastră a mers surprinzător de bine

ExternMarco Badea: Moștenirea politică a lui Netanyahu nu va fi o națiune mai sigură, ci o societate israeliană profund fracturată, care trăiește în spatele zidurilor

SocialManuela Catrina: Ne luptam cu birocratia, iar unii cred ca hartia e mai safe

EvenimenteAndreea Paul: Digitalizarea administrației – România are nevoie de un plan coerent pe verticală

CulturaIonuț Vulpescu: Proiectul pe care l-am inițiat, prin care mi-am propus să rezolv una dintre problemele dificile cu care se confruntă în special muzeele, a devenit lege!

EditorialCorneliu Vișoianu: Voluntarul și Club România după 10 ani | Bogdan Gavrilă, Spiritul Voluntarului care dă, fară să aștepte răsplată ci doar construiește ”Zero-risk” society



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe