OraNoua.ro
Publicat în 5 februarie 2014, 02:41 / 560 elite & idei

Dan Mircea Cipariu: nymphoROMANIAC!

Dan Mircea Cipariu: nymphoROMANIAC!

de Dan Mircea Cipariu

Întâmplarea, fiica vitregă a destinului, cum ar fi spus Caragiale, a făcut să vizionez prima parte a filmului lui Lars von Trier, „Nymphomaniac”. Un film care foloseşte atâtea şabloane vizuale, atâtea autopastişări, dar care reuşeşte să declanşeze reacţii critice puternice, negative sau pozitive. Când să discutăm, pro sau contra, despre film, a apărut decizia Centrului Naţional al Cinematografiei (CNC) de a interzice opera cinematografică a lui Lars von Trier. Din zona estetică, discuţia a fugit spre libertatea de expresie şi limitele ei. Nu sunt un fan al acestui film, nici unul căruia să nu-i placă total, dar decizia CNC este şi neprofesionistă (nu se poate ca decidenţii, în cazul în care sunt profesionişti, să nu fi făcut diferenţa între actul artistic şi pornografie!), şi neconstituţională pentru că aplică cenzura unui proiect artistic care beneficiază de dreptul la exprimare şi expresie. Dacă aş fi distribuitorul acestui film, aş fi fericit să văd cum incompetenţa unei instituţii, CNC, a creat o promovare gratuită pentru „Nymphomaniac” II şi o nesperată discuţie despre limitele dintre artă şi pornografie. Într-o ţară normală la cap, preşedintele CNC şi cei din comisia cenzuratoare ar trebui să-şi dea imediat demisia. Chiar şi în acest caz, reverberaţiile mediatice internaţionale ale acestui act stupid de cenzură vor continua să mai pună o cărămidă la mitul României impredictibile!

„Nymphomaniac” I e o combinaţie de şabloane kitsch, de telenovelă (scena intrepretată magistral de Uma Thurman, nevasta care îi aduce pe cei trei copii  la amantă şi face un show care i-ar face geloşi şi pe producătorii sud-americani!) şi de momente poetice (cele mai bine scrise, punctele forte ale filmului!). S-a spus, pe bună dreptate, că Lars von Trier, cu acest film, a învăţat să scoată bani din fantasmele sale regizorale. Un cocktail sexual, cu scene vizuale care vizează hiperrealismul, prin care regizorul vrea să ne propună Cazul şi nu principiul de a fi nimfomană. E o chestiune de gust şi de educaţie culturală şi spirituală, dacă rezonezi sau nu cu Cazul domnişoarei Joe (interpretată atât de nuanţat de Charlotte Gainsbourg). De altfel, interpretările actoriceşti sunt impecabile, totul e sub semnul unui forme de impecabil care, când nu şochează, când nu are momente poetice, îţi transmite elementele unui biografism fără miză existenţială. Consumul sexual de sine nu poate crea, oricât de artistic l-ai putea privi, accident metafizic!

 

Ultima ora:

ObservatorCodrin Scutaru, Andrei Stoian: Summit-ul NATO din Washington. Competiția pentru Casa Albă

PoliticMarcel Ciolacu: Tricolorul va fi mereu o mărturie a unității noastre, reper neprețuit al conștiinței românești

EconomieMihai Precup: In Tokyo – Japonia | Consolidarea cooperării economice româno-nipone

ExternAlexandru Grumaz: Este Ordinea Mondială într-o spirală descendentă!? Avem o criză a rachetelor nucleare tactice în Europa?

SocialCarmen Elena Cirnu: 🌟 Major Milestone Achieved! 🌟

EvenimenteVictor Vevera: ICI București este prezent la conferința „ Lumea Geospațială: 20 de ani de comunitate geospațială ” 2024

EditorialRadu Puchiu: Am moderat o nouă întâlnire pe care Aspen Institute Romania a organizat-o ca parte a Programului Technology & Society

CulturaCristina Popescu: Municipiul Cluj-Napoca, 1900 de ani de atestare documentară



Club Romania | Elite si idei / www.oranoua.ro - Open Source Internet Database part of a non-governmental project / Contact: office[at]oranoua[.]ro | Operated by CRSC Europe